Diplomová práce se zabývá problematikou motivace žáků k učení v hodinách českého jazyka a literatury na druhém stupni základních škol. Teoretická část pojednává o motivaci a jejích psychologických aspektech. Dále je pozornost věnována předmětu český jazyk, jeho místu v Rámcovém vzdělávacím programu a vybraným výukovým metodám majícím motivující a aktivizační charakter. Praktická část sestává z drobného dotazníkového šetření zaměřeného na zkušenosti pedagogů českého jazyka působících na základních školách. Následně jsou předloženy návrhy aktivit a didaktických materiálů, které mají žáky motivovat k učení a současně tak rozvíjet jejich efektivní a aktivní učení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the motivation of pupils in the lessons of Czech language and literature at elementary schools (6th - 9th grade). In the theoretical part, motivation and its psychological aspects are discussed. It focuses on Czech language and literature as a subject, its place in the referential educational schedule (Rámcový vzdělávací program) and selected incentive methods. The practical part consists of thorough questionnaires filled in by teachers of Czech at elementary schools. Subsequently, activities and didactic materials are suggested to motivate pupils and cultivate their effective and active learning.
Klíčová slova
český jazyk a literatura, jazyk a jazyková komunikace, motivace, motivační prostředky, aktivizace žáků
Klíčová slova v angličtině
Czech language and literature, language and language communication, motivation, motivational means, activation of pupils
Rozsah průvodní práce
103 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou motivace žáků k učení v hodinách českého jazyka a literatury na druhém stupni základních škol. Teoretická část pojednává o motivaci a jejích psychologických aspektech. Dále je pozornost věnována předmětu český jazyk, jeho místu v Rámcovém vzdělávacím programu a vybraným výukovým metodám majícím motivující a aktivizační charakter. Praktická část sestává z drobného dotazníkového šetření zaměřeného na zkušenosti pedagogů českého jazyka působících na základních školách. Následně jsou předloženy návrhy aktivit a didaktických materiálů, které mají žáky motivovat k učení a současně tak rozvíjet jejich efektivní a aktivní učení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the motivation of pupils in the lessons of Czech language and literature at elementary schools (6th - 9th grade). In the theoretical part, motivation and its psychological aspects are discussed. It focuses on Czech language and literature as a subject, its place in the referential educational schedule (Rámcový vzdělávací program) and selected incentive methods. The practical part consists of thorough questionnaires filled in by teachers of Czech at elementary schools. Subsequently, activities and didactic materials are suggested to motivate pupils and cultivate their effective and active learning.
Klíčová slova
český jazyk a literatura, jazyk a jazyková komunikace, motivace, motivační prostředky, aktivizace žáků
Klíčová slova v angličtině
Czech language and literature, language and language communication, motivation, motivational means, activation of pupils
Zásady pro vypracování
Východisko:
V současné době je stále více potřeba žáky podněcovat k učení. Vhodnou motivací je možné podpořit jejich kladný vztah k českému jazyku a literatuře.
Cíl:
Na základě šetření mezi učiteli českého jazyka a literatury zmapovat situaci, jakým způsobem motivují své žáky na základních školách. Pomocí studia příslušné literatury zvolit příslušné metody a formy práce motivující žáky k učení. Vybrat vhodné texty, vytvořit pracovní listy a navrhnout aktivity, které poslouží jako motivace k efektivnímu osvojování vědomostí a dovedností i k aktivizaci žáků.
Zásady pro vypracování
Východisko:
V současné době je stále více potřeba žáky podněcovat k učení. Vhodnou motivací je možné podpořit jejich kladný vztah k českému jazyku a literatuře.
Cíl:
Na základě šetření mezi učiteli českého jazyka a literatury zmapovat situaci, jakým způsobem motivují své žáky na základních školách. Pomocí studia příslušné literatury zvolit příslušné metody a formy práce motivující žáky k učení. Vybrat vhodné texty, vytvořit pracovní listy a navrhnout aktivity, které poslouží jako motivace k efektivnímu osvojování vědomostí a dovedností i k aktivizaci žáků.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jana. Text jako motivace a východisko pro komunikaci v literární výchově. Integrativní přístup v primárním vzdělávání: sborník z konference s mezinárodní účastí. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2015.
BEZDĚK, Jiří., ed. a kol. Motivace k tvořivosti na ped. fakultě. 1. vyd. Plzeň: ZčU, 2014. ISBN 978-80-261-0428-5.
DVOŘÁK, Dominik. Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005, 142 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-556-3.
JOŠT, Jiří a kol. Podpora zdravého psychického vývoje: z aspektu dítěte a učitele. 1. vyd. Praha: Eduko, 2013. ISBN 978-80-87204-66-5.
MEŠKOVÁ, Marta. Motivace žáků efektivní komunikací. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80- 262-0198-4.
PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2002. 248 s. ISBN 80-7290-092-7.
PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010, 143 s. ISBN 978-80-7367-798-5.
PATERSON, Kathy. Připravit, pozor, učíme se!: jak vzbudit zájem žáků o učení. Praha: Portál, 1996, 103 s. ISBN 80-7178-102-9.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jana. Text jako motivace a východisko pro komunikaci v literární výchově. Integrativní přístup v primárním vzdělávání: sborník z konference s mezinárodní účastí. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2015.
BEZDĚK, Jiří., ed. a kol. Motivace k tvořivosti na ped. fakultě. 1. vyd. Plzeň: ZčU, 2014. ISBN 978-80-261-0428-5.
DVOŘÁK, Dominik. Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005, 142 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-556-3.
JOŠT, Jiří a kol. Podpora zdravého psychického vývoje: z aspektu dítěte a učitele. 1. vyd. Praha: Eduko, 2013. ISBN 978-80-87204-66-5.
MEŠKOVÁ, Marta. Motivace žáků efektivní komunikací. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80- 262-0198-4.
PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2002. 248 s. ISBN 80-7290-092-7.
PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010, 143 s. ISBN 978-80-7367-798-5.
PATERSON, Kathy. Připravit, pozor, učíme se!: jak vzbudit zájem žáků o učení. Praha: Portál, 1996, 103 s. ISBN 80-7178-102-9.