Diplomová práce se věnuje rozvoji čtenářské gramotnosti u žáků druhého stupně na základních školách. V práci jsou vymezeny pojmy jako gramotnost, funkční gramotnost, čtenářská gramotnost, čtenářské strategie. Jsou představeny typy mezinárodního testování úrovně čtenářské gramotnosti a výsledky českých žáků, které jsou českou společností vnímány jako alarmující. Práce se také věnuje čítankám a jejich přínosu pro rozvoj čtenářské gramotnosti. Součástí textu je průzkum, který má nastínit náhled učitelů z praxe na řešenou problematiku. Analýza učebnic i průzkum zároveň slouží jako podklad pro závěrečnou část práce - vlastní pracovní listy, díky nimž lze podpořit čtenářskou gramotnost a které by měly sloužit jako vhodné doplnění výuky literatury.
Anotace v angličtině
Diploma thesis is about development of reading literacy at lower secondary school (pupils at age 11-15). In the thesis there are defined terms like literacy, functional literacy, reading literacy and reading strategies. There are also presented types of international tests showing level of reading literacy and alarming results of Czech pupils. In the next part of the thesis there were analyzed and described selected reading-books. These books are evaluated for their benefits during the teaching. The next part is devoted to the research among teachers of the Czech language and literature in the Czech Republic. In the last part there are own worksheets for teachers. These worksheets show how to improve reading literacy during teaching.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, čítanky, metody, PISA, pracovní listy, základní škola, žák
Diplomová práce se věnuje rozvoji čtenářské gramotnosti u žáků druhého stupně na základních školách. V práci jsou vymezeny pojmy jako gramotnost, funkční gramotnost, čtenářská gramotnost, čtenářské strategie. Jsou představeny typy mezinárodního testování úrovně čtenářské gramotnosti a výsledky českých žáků, které jsou českou společností vnímány jako alarmující. Práce se také věnuje čítankám a jejich přínosu pro rozvoj čtenářské gramotnosti. Součástí textu je průzkum, který má nastínit náhled učitelů z praxe na řešenou problematiku. Analýza učebnic i průzkum zároveň slouží jako podklad pro závěrečnou část práce - vlastní pracovní listy, díky nimž lze podpořit čtenářskou gramotnost a které by měly sloužit jako vhodné doplnění výuky literatury.
Anotace v angličtině
Diploma thesis is about development of reading literacy at lower secondary school (pupils at age 11-15). In the thesis there are defined terms like literacy, functional literacy, reading literacy and reading strategies. There are also presented types of international tests showing level of reading literacy and alarming results of Czech pupils. In the next part of the thesis there were analyzed and described selected reading-books. These books are evaluated for their benefits during the teaching. The next part is devoted to the research among teachers of the Czech language and literature in the Czech Republic. In the last part there are own worksheets for teachers. These worksheets show how to improve reading literacy during teaching.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, čítanky, metody, PISA, pracovní listy, základní škola, žák
Východisko:
Výsledky průzkumů PISA ukázaly, že čtenářská gramotnost českých žáků není na dobré úrovni. Tuto skutečnost je třeba změnit. Analýzou nejčastěji používaných učebnic zjistíme, zda texty v nich obsažené mohou dostatečně rozvíjet čtenářskou gramotnost. Pomocí šetření mezi učiteli zjistíme, jak jsou učitelé připraveni k takové výuce, která by pomohla rozvíjet čtenářskou gramotnost. Výsledky šetření budou východiskem k výběru vhodných výukových metod a k návrhu vhodných ukázek textů od vybraných autorů.
Cílem práce je vytvořit vzorové pracovní listy, na nichž si mohou učitelé prakticky vyzkoušet takovou práci s textem, která podpoří rozvíjení čtenářské gramotnosti.
Zásady pro vypracování
Východisko:
Výsledky průzkumů PISA ukázaly, že čtenářská gramotnost českých žáků není na dobré úrovni. Tuto skutečnost je třeba změnit. Analýzou nejčastěji používaných učebnic zjistíme, zda texty v nich obsažené mohou dostatečně rozvíjet čtenářskou gramotnost. Pomocí šetření mezi učiteli zjistíme, jak jsou učitelé připraveni k takové výuce, která by pomohla rozvíjet čtenářskou gramotnost. Výsledky šetření budou východiskem k výběru vhodných výukových metod a k návrhu vhodných ukázek textů od vybraných autorů.
Cílem práce je vytvořit vzorové pracovní listy, na nichž si mohou učitelé prakticky vyzkoušet takovou práci s textem, která podpoří rozvíjení čtenářské gramotnosti.
Seznam doporučené literatury
BUBENÍČKOVÁ, P. et al. Kontexty čtenářství a čtenářské gramotnosti. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. 978-80-7435-165-5.
CIBÁKOVÁ, D. et al. Recepce textu u žáků základní školy. Olomouc: PdF UP, 2015. 978-80-244-4744-5.
ČUŘÍN, M., BUBENÍČKOVÁ, P. Čtenářství v souvislostech. Ústí nad Orlicí: Oftis, 2013. 978-80-7405-327-6.
HEJSEK, L. Rozvoj čtenářské gramotnosti v procesu základního vzdělávání. Olomouc: PdF UP, 2015. 978-80-244-4535-9
ZACHOVÁ, A. et al. Rozměry čtenářství. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. 978-80-7435-233-1.
Příspěvky ve sbornících z konferencí, elektronické zdroje: RVP ZV aj.
Seznam doporučené literatury
BUBENÍČKOVÁ, P. et al. Kontexty čtenářství a čtenářské gramotnosti. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. 978-80-7435-165-5.
CIBÁKOVÁ, D. et al. Recepce textu u žáků základní školy. Olomouc: PdF UP, 2015. 978-80-244-4744-5.
ČUŘÍN, M., BUBENÍČKOVÁ, P. Čtenářství v souvislostech. Ústí nad Orlicí: Oftis, 2013. 978-80-7405-327-6.
HEJSEK, L. Rozvoj čtenářské gramotnosti v procesu základního vzdělávání. Olomouc: PdF UP, 2015. 978-80-244-4535-9
ZACHOVÁ, A. et al. Rozměry čtenářství. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. 978-80-7435-233-1.
Příspěvky ve sbornících z konferencí, elektronické zdroje: RVP ZV aj.