Předmětem diplomové práce je provedení dotazníkové sondy na středních školách v Liberci a v Jablonci nad Nisou a následná analýza čítanek, které jsou na dotázaných školách nejpoužívanější. Je navržen okruh autorů současné české a světové literatury, o který by bylo možné rozšířit výuku literatury na středních školách. Od každého z vybraných autorů je uve-dena ukázka a připojeny otázky k práci s textem včetně komentáře tak, aby vyhovovaly poža-davkům Rámcového vzdělávacího programu středoškolského vzdělávání.
Anotace v angličtině
Subject of the thesis is realization of questionnaire probe at high schools in Liberec and Jablonec nad Nisou and following analysis of reading-books, which are the most used at questioned high schools. There is proposed the group of authors of contemporary czech and world literature that could be extended schooling at high schools. From each of the authors is shown the text and there are attached questions to work with text, including comments to suit requirements of Framework Education Program .
Klíčová slova
Čítanka, střední škola, analýza, ukázky, pracovní listy
Klíčová slova v angličtině
Reading-book, high school, analysis, text samples, worksheets
Rozsah průvodní práce
100s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem diplomové práce je provedení dotazníkové sondy na středních školách v Liberci a v Jablonci nad Nisou a následná analýza čítanek, které jsou na dotázaných školách nejpoužívanější. Je navržen okruh autorů současné české a světové literatury, o který by bylo možné rozšířit výuku literatury na středních školách. Od každého z vybraných autorů je uve-dena ukázka a připojeny otázky k práci s textem včetně komentáře tak, aby vyhovovaly poža-davkům Rámcového vzdělávacího programu středoškolského vzdělávání.
Anotace v angličtině
Subject of the thesis is realization of questionnaire probe at high schools in Liberec and Jablonec nad Nisou and following analysis of reading-books, which are the most used at questioned high schools. There is proposed the group of authors of contemporary czech and world literature that could be extended schooling at high schools. From each of the authors is shown the text and there are attached questions to work with text, including comments to suit requirements of Framework Education Program .
Klíčová slova
Čítanka, střední škola, analýza, ukázky, pracovní listy
Klíčová slova v angličtině
Reading-book, high school, analysis, text samples, worksheets
Zásady pro vypracování
Prostřednictvím šetření na vybraných středních školách zjistit, které čítanky jsou nejčastěji používané. Provést jejich analýzu a komparaci. Od učitelů získat informace o kladech a záporech čítanek, které používají. Po vyhodnocení odpovědí respondentů připravit návrh na rozšíření okruhu autorů současné literatury a sestavit vzorové pracovní listy k vybraným ukázkám.
Zásady pro vypracování
Prostřednictvím šetření na vybraných středních školách zjistit, které čítanky jsou nejčastěji používané. Provést jejich analýzu a komparaci. Od učitelů získat informace o kladech a záporech čítanek, které používají. Po vyhodnocení odpovědí respondentů připravit návrh na rozšíření okruhu autorů současné literatury a sestavit vzorové pracovní listy k vybraným ukázkám.
Seznam doporučené literatury
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Průvodce literárním dílem. Výkladový slovník základních pojmů literární Teorie. 1. vyd. Jinočany: Nakladatelství H & H, 2002. 355 s. ISBN 80-7319-020-6.
NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií): Z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2004. 166 s. ISBN 80-7290-160-5.
PETERKA, Josef. Teorie literatury pro učitele. Praha: Univerzita Karlova, 2001. 287 s. ISBN 80-7290-045-5.
PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-49-4.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP. 2007. 100 s. ISBN 978-80-87000-11-3
Slovník českých spisovatelů. 2. vyd. Praha: Libri, 2005. 822 s. ISBN 80-7277-179-5.
ZUJEV, Dmitrij Dmitrijevič. Ako tvorit´učebnice. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel´stvo, 1986. 296 s.
Vybrané čítanky pro SŠ.
Seznam doporučené literatury
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Průvodce literárním dílem. Výkladový slovník základních pojmů literární Teorie. 1. vyd. Jinočany: Nakladatelství H & H, 2002. 355 s. ISBN 80-7319-020-6.
NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií): Z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2004. 166 s. ISBN 80-7290-160-5.
PETERKA, Josef. Teorie literatury pro učitele. Praha: Univerzita Karlova, 2001. 287 s. ISBN 80-7290-045-5.
PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-49-4.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP. 2007. 100 s. ISBN 978-80-87000-11-3
Slovník českých spisovatelů. 2. vyd. Praha: Libri, 2005. 822 s. ISBN 80-7277-179-5.
ZUJEV, Dmitrij Dmitrijevič. Ako tvorit´učebnice. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel´stvo, 1986. 296 s.
Vybrané čítanky pro SŠ.