Práce mapuje možnosti využití mediace jako komunikačního prostředku a nástroje při řešení problémů a konfliktů ve školním prostředí. Představuje obecnou teorii týkající se konfliktu i mediačního řešení. Autorka objasňuje specifika školního prostředí v mediaci. Z pedagogicko-sociálního pohledu popisuje tradiční řešení školních konfliktů, sociálních rolí ve škole a následně je konfrontuje s možností mediačních postupů. V práci jsou rovněž představeny a hodnoceny případové studie a příklady školní mediace z praxe základních škol.
Anotace v angličtině
The thesis describes the possibilities of using mediation as a means of communication and tools in solving problems and conflicts in the school environment. It represents a general theory of conflict and mediation solution. The author explains the specifics of the school environment in mediation. From a pedagogical and social point of view, it describes traditional solutions of school conflicts, social roles in school, and then confronts them with the possibility of mediation procedure. Case studies and examples of school mediation from the practice of elementary schools are also presented and evaluated.
Klíčová slova
konflikt, mediace, škola, praxe, komunikace, školní prostředí
Klíčová slova v angličtině
Conflict, mediation, school, practice, communication, school environment
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce mapuje možnosti využití mediace jako komunikačního prostředku a nástroje při řešení problémů a konfliktů ve školním prostředí. Představuje obecnou teorii týkající se konfliktu i mediačního řešení. Autorka objasňuje specifika školního prostředí v mediaci. Z pedagogicko-sociálního pohledu popisuje tradiční řešení školních konfliktů, sociálních rolí ve škole a následně je konfrontuje s možností mediačních postupů. V práci jsou rovněž představeny a hodnoceny případové studie a příklady školní mediace z praxe základních škol.
Anotace v angličtině
The thesis describes the possibilities of using mediation as a means of communication and tools in solving problems and conflicts in the school environment. It represents a general theory of conflict and mediation solution. The author explains the specifics of the school environment in mediation. From a pedagogical and social point of view, it describes traditional solutions of school conflicts, social roles in school, and then confronts them with the possibility of mediation procedure. Case studies and examples of school mediation from the practice of elementary schools are also presented and evaluated.
Klíčová slova
konflikt, mediace, škola, praxe, komunikace, školní prostředí
Klíčová slova v angličtině
Conflict, mediation, school, practice, communication, school environment
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zmapovat možnosti využití mediace jako komunikačního prostředku a nástroje při řešení problémů a konfliktů ve školním prostředí. Studentka nejprve představí obecnou teorii týkající se jak konfliktu, tak mediačního řešení. Následně objasní z pedagogicko-sociálního pohledu tradiční řešení školních konfliktů, sociálních rolí ve škole a konfrontuje je s možností mediačních postupů. Objasní specifika školního prostředí v mediaci. V práci budou rovněž představeny a zhodnoceny případové studie a příklady školní mediace z praxe základních škol.
Studentka bude pracovat samostatně a bude se řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zmapovat možnosti využití mediace jako komunikačního prostředku a nástroje při řešení problémů a konfliktů ve školním prostředí. Studentka nejprve představí obecnou teorii týkající se jak konfliktu, tak mediačního řešení. Následně objasní z pedagogicko-sociálního pohledu tradiční řešení školních konfliktů, sociálních rolí ve škole a konfrontuje je s možností mediačních postupů. Objasní specifika školního prostředí v mediaci. V práci budou rovněž představeny a zhodnoceny případové studie a příklady školní mediace z praxe základních škol.
Studentka bude pracovat samostatně a bude se řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
HOLÁ, Lenka. Mediace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2011. Psyché (Grada). ISBN 9788024731346.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Konflikty mezi lidmi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-807-3674-076.
RABIŇÁKOVÁ, Dana a Marek MIČIENKA, ed. Konflikt, koření života: průvodce řešením konfliktů pro učitele a studenty středních škol. 2., rev. vyd. Praha: Partners Czech, 2004. ISBN 8023933396.
ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Facilitativní mediace: Řešení konfliktu prostřednictvím mediátora: řešení konfliktu prostřednictvím mediátora. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0091-8.
Seznam doporučené literatury
HOLÁ, Lenka. Mediace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2011. Psyché (Grada). ISBN 9788024731346.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Konflikty mezi lidmi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-807-3674-076.
RABIŇÁKOVÁ, Dana a Marek MIČIENKA, ed. Konflikt, koření života: průvodce řešením konfliktů pro učitele a studenty středních škol. 2., rev. vyd. Praha: Partners Czech, 2004. ISBN 8023933396.
ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Facilitativní mediace: Řešení konfliktu prostřednictvím mediátora: řešení konfliktu prostřednictvím mediátora. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0091-8.