Hlavním cílem diplomové práce je analýza učebnic Výchovy k občanství pro 2. stupeň základních škol z hlediska kulturní jinakosti a dalších souvisejících pojmů. Práce primárně zkoumá, zda učební pomůcky pracují s klíčovými termíny jako je xenofobie, rasismus, předsudky či tolerance. V druhé řadě je diskutováno, jakým způsobem jsou tato témata zpracována a zda se didaktické materiály snaží žáky připravit na bezproblémové soužití v dnešní čím dál více heterogenní společnosti.
Předmětem šetření se staly nejpoužívanější učebnice Výchovy k občanství v Liberci a jeho okolí. Samotné analýze předchází několik kapitol, které vysvětlují klíčové pojmy práce a zároveň podrobně popisují metodiku obsahové analýzy. Veškeré poznatky jsou zpracovány nejprve empiricky pomocí tabulek a grafů a následně teoreticky okomentovány. Úplný závěr práce přináší interpretaci zjištěných informací, přičemž všechny učebnice jsou mezi sebou také porovnány.
Anotace v angličtině
The main purpose of the thesis is to analyse textbooks of Civics at lower secondary schools from a point of view of cultural otherness and other relating terms. The thesis primary analyses if the textbooks contain terms like xenophobe, racism, prejudices or tolerance. Secondary, it is discussed how these topics are processed and if the textbooks try to prepare pupils for living in nowadays heterogeneous society. The thesis works with the textbooks that are used at primary schools in Liberec and its surrounding. First chapters describe the key terms and methodology of the analysis. All results are processed via charts and graphs and then theoretically discussed. The final part brings interpretation of the results and overall comparison.
Klíčová slova
kulturní jinakost, multikulturní výchova, učebnice, analýza učebnic, Výchova k občanství
Klíčová slova v angličtině
cultural otherness, multicultural education, textbook, textbook analysis, Civics
Rozsah průvodní práce
108 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem diplomové práce je analýza učebnic Výchovy k občanství pro 2. stupeň základních škol z hlediska kulturní jinakosti a dalších souvisejících pojmů. Práce primárně zkoumá, zda učební pomůcky pracují s klíčovými termíny jako je xenofobie, rasismus, předsudky či tolerance. V druhé řadě je diskutováno, jakým způsobem jsou tato témata zpracována a zda se didaktické materiály snaží žáky připravit na bezproblémové soužití v dnešní čím dál více heterogenní společnosti.
Předmětem šetření se staly nejpoužívanější učebnice Výchovy k občanství v Liberci a jeho okolí. Samotné analýze předchází několik kapitol, které vysvětlují klíčové pojmy práce a zároveň podrobně popisují metodiku obsahové analýzy. Veškeré poznatky jsou zpracovány nejprve empiricky pomocí tabulek a grafů a následně teoreticky okomentovány. Úplný závěr práce přináší interpretaci zjištěných informací, přičemž všechny učebnice jsou mezi sebou také porovnány.
Anotace v angličtině
The main purpose of the thesis is to analyse textbooks of Civics at lower secondary schools from a point of view of cultural otherness and other relating terms. The thesis primary analyses if the textbooks contain terms like xenophobe, racism, prejudices or tolerance. Secondary, it is discussed how these topics are processed and if the textbooks try to prepare pupils for living in nowadays heterogeneous society. The thesis works with the textbooks that are used at primary schools in Liberec and its surrounding. First chapters describe the key terms and methodology of the analysis. All results are processed via charts and graphs and then theoretically discussed. The final part brings interpretation of the results and overall comparison.
Klíčová slova
kulturní jinakost, multikulturní výchova, učebnice, analýza učebnic, Výchova k občanství
Klíčová slova v angličtině
cultural otherness, multicultural education, textbook, textbook analysis, Civics
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na analýzu nejpoužívanějších učebnic Výchovy k občanství pro druhý stupeň ZŠ, v nichž bude sledovat především to, jakým způsobem se věnují kulturní jinakosti, sociálním rozdílům a rasismu. Pozornost bude za a) věnována tomu s pomocí jakých pojmů je jinakost žákům představována a za b) tomu jakým způsobem jsou odstraňovány či zmírňovány konflikty vyplývající z jinakosti v současné společnosti a za c) jaké nejčastější didaktické nástroje jsou v učebnicích ve výše uvedených souvislostech používány.Práce bude založena na metodě obsahové analýzy textu a kompilaci prostudované literatury.
Studentka bude pravidelně docházet na konzultace s vedoucím práce a bude se řídit jeho metodickými pokyny.
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na analýzu nejpoužívanějších učebnic Výchovy k občanství pro druhý stupeň ZŠ, v nichž bude sledovat především to, jakým způsobem se věnují kulturní jinakosti, sociálním rozdílům a rasismu. Pozornost bude za a) věnována tomu s pomocí jakých pojmů je jinakost žákům představována a za b) tomu jakým způsobem jsou odstraňovány či zmírňovány konflikty vyplývající z jinakosti v současné společnosti a za c) jaké nejčastější didaktické nástroje jsou v učebnicích ve výše uvedených souvislostech používány.Práce bude založena na metodě obsahové analýzy textu a kompilaci prostudované literatury.
Studentka bude pravidelně docházet na konzultace s vedoucím práce a bude se řídit jeho metodickými pokyny.
Seznam doporučené literatury
1) GIDDENS, Anthony a Philip W. SUTTON. Sociologie. Přeložil Blanka KNOTKOVÁ-ČAPKOVÁ. Praha: Argo, 2013, 1049 s. ISBN 978-80-257-0807-1.
2) PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011, 167 s. ISBN 978-80-7387-502-2.
3) SMÉKAL, Vladimír. Podpora optimálního rozvoje osobnosti dětí z prostředí minorit: sociální, pedagogické a psychologické aspekty utváření osobnosti romských dětí a dětí z prostředí jiných minorit. Brno: Barrister & Principal, 2003, 197 s. Psychologie. ISBN 80-85947-82-X.
4) ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed. Výchova k toleranci a proti rasismu: [multikulturní výchova v praxi]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
Seznam doporučené literatury
1) GIDDENS, Anthony a Philip W. SUTTON. Sociologie. Přeložil Blanka KNOTKOVÁ-ČAPKOVÁ. Praha: Argo, 2013, 1049 s. ISBN 978-80-257-0807-1.
2) PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011, 167 s. ISBN 978-80-7387-502-2.
3) SMÉKAL, Vladimír. Podpora optimálního rozvoje osobnosti dětí z prostředí minorit: sociální, pedagogické a psychologické aspekty utváření osobnosti romských dětí a dětí z prostředí jiných minorit. Brno: Barrister & Principal, 2003, 197 s. Psychologie. ISBN 80-85947-82-X.
4) ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed. Výchova k toleranci a proti rasismu: [multikulturní výchova v praxi]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.