Cílem této diplomové práce je vytvořit plány hodin s využitím autentických textů a tyto následně ověřit ve výuce. Autorka se snaží ověřit domněnku, že čtení autentických textů může napomoci motivovat žáky k osvojení vybraných znalostí a dovedností, které mohou následně využít v reálných životních situacích. Teoretická část definuje na základě dostupné literatury pojem autentický text a shrnuje výhody a nevýhody jeho použití. Pozornost je věnována i kritériím pro volbu vhodného autentického textu do výuky. Následující kapitoly shrnují poznatky týkající se čtenářských dovedností a zásad pro tvorbu plánů hodin. V praktické části představuje autorka vlastní návrhy plánů hodin využívajících autentické texty, doplněné o vhodné aktivity. V závěru předkládá postřehy k jednotlivým odučeným hodinám, zpětnou vazbu od žáků, shrnutí výsledků průzkumu a jejich interpretaci.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to create a set of authentic text-based lesson plans and to verify them in the classroom. The author´s intention is to prove the assumption whether reading authentic texts can help motivate students to learn selected knowledge and skills that they will be able to use in the future real-life situations. The theoretical part provides a definition of the term authentic text based on the available literature and summarizes the possible benefits and drawbacks. The attention is paid to the criteria that should be used when choosing an appropriate authentic text for teaching. The following chapters summarize the available knowledge regarding the reading skills and principles that are used to create a lesson plan. In the practical part the author presents the text-based lesson plans supplemented by the appropriate activities. In the conclusion the author presents her reflections, the feedback gained from the learners and the summary of the survey findings along with the author´s interpretation.
Klíčová slova
Autentický text, lekce založená na čtení textu, čtení, čtenářské dovednosti, motivace
Cílem této diplomové práce je vytvořit plány hodin s využitím autentických textů a tyto následně ověřit ve výuce. Autorka se snaží ověřit domněnku, že čtení autentických textů může napomoci motivovat žáky k osvojení vybraných znalostí a dovedností, které mohou následně využít v reálných životních situacích. Teoretická část definuje na základě dostupné literatury pojem autentický text a shrnuje výhody a nevýhody jeho použití. Pozornost je věnována i kritériím pro volbu vhodného autentického textu do výuky. Následující kapitoly shrnují poznatky týkající se čtenářských dovedností a zásad pro tvorbu plánů hodin. V praktické části představuje autorka vlastní návrhy plánů hodin využívajících autentické texty, doplněné o vhodné aktivity. V závěru předkládá postřehy k jednotlivým odučeným hodinám, zpětnou vazbu od žáků, shrnutí výsledků průzkumu a jejich interpretaci.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to create a set of authentic text-based lesson plans and to verify them in the classroom. The author´s intention is to prove the assumption whether reading authentic texts can help motivate students to learn selected knowledge and skills that they will be able to use in the future real-life situations. The theoretical part provides a definition of the term authentic text based on the available literature and summarizes the possible benefits and drawbacks. The attention is paid to the criteria that should be used when choosing an appropriate authentic text for teaching. The following chapters summarize the available knowledge regarding the reading skills and principles that are used to create a lesson plan. In the practical part the author presents the text-based lesson plans supplemented by the appropriate activities. In the conclusion the author presents her reflections, the feedback gained from the learners and the summary of the survey findings along with the author´s interpretation.
Klíčová slova
Autentický text, lekce založená na čtení textu, čtení, čtenářské dovednosti, motivace
Teoretická část se zaměří na definování klíčových termínů spojených s tématem a možnosti využití autentických textů ve výuce. Cílem praktické části je ověřit, zda využití autentických textů zvyšuje motivaci žáků a zefektivňuje výuku anglického jazyka a tím napomáhá ke zvýšení gramotnosti žáků a jejich lepší orientaci v běžných životních situacích.
Metody:
1. Studium odborné literatury.
2. Příprava a vyhodnocení vyučovacích hodin, pozorování, dotazník.
Zásady pro vypracování
Teoretická část se zaměří na definování klíčových termínů spojených s tématem a možnosti využití autentických textů ve výuce. Cílem praktické části je ověřit, zda využití autentických textů zvyšuje motivaci žáků a zefektivňuje výuku anglického jazyka a tím napomáhá ke zvýšení gramotnosti žáků a jejich lepší orientaci v běžných životních situacích.
Metody:
1. Studium odborné literatury.
2. Příprava a vyhodnocení vyučovacích hodin, pozorování, dotazník.
Seznam doporučené literatury
Aghagolzadeh, F., & Tajabadi, F. 2012. A debate on literature as a teaching material in FLT. Journal of Language Teaching and Research, 3(1), 205-210. Retrieved from https://search.proquest.com/docview/917473580?accountid=17116
ANDERSON, Neil J. 1999. Exploring second language reading: issues and strategies. Boston: Heinle & Heinle. TeacherSource book. ISBN 0-8384-6685-0.
BAMFORD, Julian a Richard R. DAY, ed. 2004. Extensive reading activities for teaching language. Cambridge: Cambridge University Press. Cambridge handbooks for language teachers. ISBN 0-521-01651-7.
BESEDOVÁ, Petra. 2014. Literatura pro děti a mládež ve výuce cizích jazyků. Hradec Králové: Gaudeamus, ISBN 978-80-7435-393-2.
CARRELL, Patricia L., David E. ESKEY a Joanne DEVINE, ed. 1988. Interactive approaches to second language reading. Cambridge: Cambridge University Press. Cambridge applied linguistics series. ISBN 0-521-35360-2.
DAY, Richard R. 2011. Bringing extensive reading into the classroom. Oxford: Oxford University Press. Into the classroom. ISBN 978-0-19-442406-6.
VRAŠTILOVÁ, Olga. 2014. Dětská literatura a čtenářská gramotnost v cizím jazyce. Hradec Králové: Gaudeamus, Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-529-5.
Seznam doporučené literatury
Aghagolzadeh, F., & Tajabadi, F. 2012. A debate on literature as a teaching material in FLT. Journal of Language Teaching and Research, 3(1), 205-210. Retrieved from https://search.proquest.com/docview/917473580?accountid=17116
ANDERSON, Neil J. 1999. Exploring second language reading: issues and strategies. Boston: Heinle & Heinle. TeacherSource book. ISBN 0-8384-6685-0.
BAMFORD, Julian a Richard R. DAY, ed. 2004. Extensive reading activities for teaching language. Cambridge: Cambridge University Press. Cambridge handbooks for language teachers. ISBN 0-521-01651-7.
BESEDOVÁ, Petra. 2014. Literatura pro děti a mládež ve výuce cizích jazyků. Hradec Králové: Gaudeamus, ISBN 978-80-7435-393-2.
CARRELL, Patricia L., David E. ESKEY a Joanne DEVINE, ed. 1988. Interactive approaches to second language reading. Cambridge: Cambridge University Press. Cambridge applied linguistics series. ISBN 0-521-35360-2.
DAY, Richard R. 2011. Bringing extensive reading into the classroom. Oxford: Oxford University Press. Into the classroom. ISBN 978-0-19-442406-6.
VRAŠTILOVÁ, Olga. 2014. Dětská literatura a čtenářská gramotnost v cizím jazyce. Hradec Králové: Gaudeamus, Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-529-5.