Tato diplomová práce se zabývá zprostředkováním současného umění na 1. stupni
ZŠ skrze vybraného umělce Milana Knížáka. Jeho tvorba slouží jako motivace
k expresivnímu vyjádření žáků. K tomuto účelu je vypracován soubor
metodických listů, které jsou vytvořeny na motivy děl již zmiňovaného autora.
Dále také na motiv Guerilla Knittingu a metodický list psán pro uspořádání
výstavy, kterou realizují žáci ze svých výtvorů. Metodické listy jsou zrealizovány
v 5. třídě ZŠ za účasti minimálně 22 žáků. Z realizace je pořízena
fotodokumentace. Diplomová práce obsahuje rešerše odborné literatury, která
souvisí s daným tématem a realizací metodických listů.
Anotace v angličtině
This disertation deals with mediation of contemporary art at a first grade of
primary school through the artist Milan Knížák. His work serves like a motivation
to self-expression of pupils. A metodical sheets file was created, based on work of
the above mentioned author, to serve this purpose. A methodical sheet was also
created, based on Guerilla Knitting, describing organization of exposition which
was realized by pupils themselfs presenting their own works. Methodical sheets
were realized in 5th grade of primary school with participation of 22 pupils at
least. A photodocumentation was taken from the realization. This disertation
contains a literature research related with to topic and realization of methodical
sheets.
Klíčová slova
současné umění, metodické listy, Milan Knížák, Guerilla Knitting,
výstava, grafitti, výtvarná výchova, zprostředkování současného umění, akční
tvorba
Klíčová slova v angličtině
contemporary art, methodical sheets, Milan Knížák, Guerilla Knitting, exposion,
graffiti, art, mediation of contemporary art, action creation
Rozsah průvodní práce
114 s. (149 187 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá zprostředkováním současného umění na 1. stupni
ZŠ skrze vybraného umělce Milana Knížáka. Jeho tvorba slouží jako motivace
k expresivnímu vyjádření žáků. K tomuto účelu je vypracován soubor
metodických listů, které jsou vytvořeny na motivy děl již zmiňovaného autora.
Dále také na motiv Guerilla Knittingu a metodický list psán pro uspořádání
výstavy, kterou realizují žáci ze svých výtvorů. Metodické listy jsou zrealizovány
v 5. třídě ZŠ za účasti minimálně 22 žáků. Z realizace je pořízena
fotodokumentace. Diplomová práce obsahuje rešerše odborné literatury, která
souvisí s daným tématem a realizací metodických listů.
Anotace v angličtině
This disertation deals with mediation of contemporary art at a first grade of
primary school through the artist Milan Knížák. His work serves like a motivation
to self-expression of pupils. A metodical sheets file was created, based on work of
the above mentioned author, to serve this purpose. A methodical sheet was also
created, based on Guerilla Knitting, describing organization of exposition which
was realized by pupils themselfs presenting their own works. Methodical sheets
were realized in 5th grade of primary school with participation of 22 pupils at
least. A photodocumentation was taken from the realization. This disertation
contains a literature research related with to topic and realization of methodical
sheets.
Klíčová slova
současné umění, metodické listy, Milan Knížák, Guerilla Knitting,
výstava, grafitti, výtvarná výchova, zprostředkování současného umění, akční
tvorba
Klíčová slova v angličtině
contemporary art, methodical sheets, Milan Knížák, Guerilla Knitting, exposion,
graffiti, art, mediation of contemporary art, action creation
Zásady pro vypracování
Žáci se seznámí se současným uměním skrze tvorbu vybraného umělce (vybraných umělců), vyzkouší si zrealizovat výstavu.
Rešerše odborné literatury.
Vytvoření metodických listů zprostředkovávajících vybraná díla současného výtvarného umělce za využití soudobých výtvarných postupů, jejich ověření (realizaci) s minimálně 15 účastníky a následná evaluace.
Zásady pro vypracování
Žáci se seznámí se současným uměním skrze tvorbu vybraného umělce (vybraných umělců), vyzkouší si zrealizovat výstavu.
Rešerše odborné literatury.
Vytvoření metodických listů zprostředkovávajících vybraná díla současného výtvarného umělce za využití soudobých výtvarných postupů, jejich ověření (realizaci) s minimálně 15 účastníky a následná evaluace.
Seznam doporučené literatury
HORÁČEK, R., 2015. Umění bez revolucí?: Proměny soudobého výtvarného umění. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal. ISBN 978-80-7485-066-0.
PIJOÁN, J., 2000. Dějiny umění. 1. vyd. Praha: Knižní klub. ISBN 80-7176-765-4.
MORGANOVÁ, P., 2014. Procházka akční Prahou: akce, performace, happeningy 1949-1989. 1. vyd. Praha: VVP AVU. ISBN 978-80-87108-54-3.
LANGMEIER J., KREJČÍŘOVÁ D., 2006. Vývojová psychologie. 2. aktual. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1284-0.
MAREŠ, J., 2014. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0174-8.
Seznam doporučené literatury
HORÁČEK, R., 2015. Umění bez revolucí?: Proměny soudobého výtvarného umění. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal. ISBN 978-80-7485-066-0.
PIJOÁN, J., 2000. Dějiny umění. 1. vyd. Praha: Knižní klub. ISBN 80-7176-765-4.
MORGANOVÁ, P., 2014. Procházka akční Prahou: akce, performace, happeningy 1949-1989. 1. vyd. Praha: VVP AVU. ISBN 978-80-87108-54-3.
LANGMEIER J., KREJČÍŘOVÁ D., 2006. Vývojová psychologie. 2. aktual. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1284-0.
MAREŠ, J., 2014. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0174-8.