Tato diplomová práce nazvaná Severská literatura a její interpretace je zaměřena především na interpretaci děl severských autorů pro děti a mládež na prvním stupni základní školy.
Diplomová práce je rozdělena na dvě základní části, na teoretickou a praktickou. V teoretické části je zmapován vývoj severských literatur, konkrétně dánské, finské, norské a švédské. Nechybí ani charakteristika vybraných autorů a kapitola, která rozebírá samotnou interpretaci, především na prvním stupni základní školy. Součástí teoretické části je také popis aktivizačních metod používaných v hodinách literární výchovy.
Praktická část obsahuje souhrn vybraných děl v přehledné tabulce, ve které jsou sepsány základní informace o každé knize. Hlavním bodem praktické části jsou interpretace již zmíněných děl společně s tabulkou charakteristik hlavních postav.
V závěru práce jsem vytvořila několik didaktických jednotek, ve kterých se objevují určité aktivizační metody. Tyto didaktické jednotky mohou sloužit jako didaktický materiál pro pedagogy v hodinách literární výchovy na prvním stupni základní školy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis called Nordic Literature and its Interpretation focuses mainly on the interpretation of works of Nordic authors for children and youth at the first stage of the primary school.
The diploma thesis is divided into two basic parts, a theoretical PART and a practical one. The development of Nordic literatures, namely Danish, Finnish, Norwegian and Swedish is included in the theoretical part. It also covers a characteristic of selected authors and a chapter analyzing the interpretation itself, especially at the first stage of the primary school. A part of the theoretical section also describes methods of activation practised in literature lessons.
The practical part contains a summary of selected works in a chart including basic information about each book. The main point of the practical part is the interpretation of the above mentioned works along with the summary of features of the main characters.
The thesis conclusion provides a number of didactic units involving activation methods. The didactic units can be used as didactic materials for teachers in literature lessons at the primary school.
Klíčová slova
dětská literatura, severská literatura, interpretace textu, aktivizační metody
Klíčová slova v angličtině
children's literature, Nordic literature, text interpretation, activation methods
Rozsah průvodní práce
83 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce nazvaná Severská literatura a její interpretace je zaměřena především na interpretaci děl severských autorů pro děti a mládež na prvním stupni základní školy.
Diplomová práce je rozdělena na dvě základní části, na teoretickou a praktickou. V teoretické části je zmapován vývoj severských literatur, konkrétně dánské, finské, norské a švédské. Nechybí ani charakteristika vybraných autorů a kapitola, která rozebírá samotnou interpretaci, především na prvním stupni základní školy. Součástí teoretické části je také popis aktivizačních metod používaných v hodinách literární výchovy.
Praktická část obsahuje souhrn vybraných děl v přehledné tabulce, ve které jsou sepsány základní informace o každé knize. Hlavním bodem praktické části jsou interpretace již zmíněných děl společně s tabulkou charakteristik hlavních postav.
V závěru práce jsem vytvořila několik didaktických jednotek, ve kterých se objevují určité aktivizační metody. Tyto didaktické jednotky mohou sloužit jako didaktický materiál pro pedagogy v hodinách literární výchovy na prvním stupni základní školy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis called Nordic Literature and its Interpretation focuses mainly on the interpretation of works of Nordic authors for children and youth at the first stage of the primary school.
The diploma thesis is divided into two basic parts, a theoretical PART and a practical one. The development of Nordic literatures, namely Danish, Finnish, Norwegian and Swedish is included in the theoretical part. It also covers a characteristic of selected authors and a chapter analyzing the interpretation itself, especially at the first stage of the primary school. A part of the theoretical section also describes methods of activation practised in literature lessons.
The practical part contains a summary of selected works in a chart including basic information about each book. The main point of the practical part is the interpretation of the above mentioned works along with the summary of features of the main characters.
The thesis conclusion provides a number of didactic units involving activation methods. The didactic units can be used as didactic materials for teachers in literature lessons at the primary school.
Klíčová slova
dětská literatura, severská literatura, interpretace textu, aktivizační metody
Klíčová slova v angličtině
children's literature, Nordic literature, text interpretation, activation methods
Zásady pro vypracování
Cíle:
- shrnout historii severské literatury a zpracovat současné autory
a jejich díla pro děti a mládež
- interpretovat vybraná díla severské literatury pro děti a mládež
- na základě interpretace vybraných knih vytvořit antologii s návrhy
interpretačních postupů, která bude sloužit učitelům 1. stupně
při hodinách čtení
Metody:
- analýza uměleckých textů
- interpretační studie
- sestavení antologie (výbor z textů vhodných k interpretaci na 1. stupni ZŠ)
s návrhy
interpretačních postupů
Zásady pro vypracování
Cíle:
- shrnout historii severské literatury a zpracovat současné autory
a jejich díla pro děti a mládež
- interpretovat vybraná díla severské literatury pro děti a mládež
- na základě interpretace vybraných knih vytvořit antologii s návrhy
interpretačních postupů, která bude sloužit učitelům 1. stupně
při hodinách čtení
Metody:
- analýza uměleckých textů
- interpretační studie
- sestavení antologie (výbor z textů vhodných k interpretaci na 1. stupni ZŠ)
s návrhy
interpretačních postupů
Seznam doporučené literatury
GEJGUŠOVÁ, I., 2009. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě. ISBN 978-80-7368-729-8.
HARTLOVÁ, D., ČERNÍK. Z., 2004. Slovník severských spisovatelů: dánská literatura, faerská literatura, finská literatura, finskošvédská literatura, fríská literatura, islandská literatura, nizozemská literatura, norská literatura, švédská literatura. 2. dopl. a aktualiz. vyd. Praha: Libri. ISBN 80-727-7260-0.
HUMPÁL, M., KADEČKOVÁ, H., PARENTE-ČAPKOVÁ, V., 2013. Moderní skandinávské literatury 1870-2000. 2. dopl. a rev. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2395-5.
KADEČKOVÁ, H., ČERNÍK, Z., 1997. Dějiny severských literatur I - Středověk. 2. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-706-6753-2.
VAŘEJKOVÁ, V., 2005. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 2. přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-3860-8.
Seznam doporučené literatury
GEJGUŠOVÁ, I., 2009. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě. ISBN 978-80-7368-729-8.
HARTLOVÁ, D., ČERNÍK. Z., 2004. Slovník severských spisovatelů: dánská literatura, faerská literatura, finská literatura, finskošvédská literatura, fríská literatura, islandská literatura, nizozemská literatura, norská literatura, švédská literatura. 2. dopl. a aktualiz. vyd. Praha: Libri. ISBN 80-727-7260-0.
HUMPÁL, M., KADEČKOVÁ, H., PARENTE-ČAPKOVÁ, V., 2013. Moderní skandinávské literatury 1870-2000. 2. dopl. a rev. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2395-5.
KADEČKOVÁ, H., ČERNÍK, Z., 1997. Dějiny severských literatur I - Středověk. 2. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-706-6753-2.
VAŘEJKOVÁ, V., 2005. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 2. přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-3860-8.