Cílem práce je vytvoření přírodovědně naučné stezky určené pro učitele a žáky prvního stupně základní školy. První část diplomové práce se zabývá charakteristikou oblastí Českého ráje, jeho části Prachovské skály a samotným městem Jičínem. Zaměřuje se také na problematiku naučných stezek ve výuce. Druhá část diplomové práce popisuje metodiku a samotné zpracování návrhu přírodovědně naučné stezky v oblasti Českého ráje. Stezka je v praxi ověřena žáky prvního stupně za pomoci třídních učitelů.
Tato diplomová práce včetně sborníku přírodovědných her, který se součástí práce, může posloužit jak prvostupňovým učitelům, kteří chtějí s dětmi navštívit Český ráj, tak jako podklad či inspirace pro dětské příměstské tábory a volnočasové aktivity.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to create a natural scientifically-educational trail determined as an educational instrument for teachers and pupils of elementary schools. The first part of the diploma thesis is dealing with characterisation of the area, where is the natural scientifically-educational trail located. It also aims at problematics of educational trails in education. The second part of the diploma thesis describes methods and the processing of proposal of the natural scientifically-educational trail in the Bohemian Paradise itself. The trail was verified by pupils and teachers of elementary schools.
This diploma thesis including collection of natural-scientifical games, which is a part of the thesis, can serve both elementary school´s teachers, who are willing to visit the Bohemian Paradise with pupils, and as a background or inspiration for suburban camps and freetime activities
Klíčová slova
přírodovědně naučná stezka, Český ráj, přírodověda, rostlinstvo, vzdělávání
Cílem práce je vytvoření přírodovědně naučné stezky určené pro učitele a žáky prvního stupně základní školy. První část diplomové práce se zabývá charakteristikou oblastí Českého ráje, jeho části Prachovské skály a samotným městem Jičínem. Zaměřuje se také na problematiku naučných stezek ve výuce. Druhá část diplomové práce popisuje metodiku a samotné zpracování návrhu přírodovědně naučné stezky v oblasti Českého ráje. Stezka je v praxi ověřena žáky prvního stupně za pomoci třídních učitelů.
Tato diplomová práce včetně sborníku přírodovědných her, který se součástí práce, může posloužit jak prvostupňovým učitelům, kteří chtějí s dětmi navštívit Český ráj, tak jako podklad či inspirace pro dětské příměstské tábory a volnočasové aktivity.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to create a natural scientifically-educational trail determined as an educational instrument for teachers and pupils of elementary schools. The first part of the diploma thesis is dealing with characterisation of the area, where is the natural scientifically-educational trail located. It also aims at problematics of educational trails in education. The second part of the diploma thesis describes methods and the processing of proposal of the natural scientifically-educational trail in the Bohemian Paradise itself. The trail was verified by pupils and teachers of elementary schools.
This diploma thesis including collection of natural-scientifical games, which is a part of the thesis, can serve both elementary school´s teachers, who are willing to visit the Bohemian Paradise with pupils, and as a background or inspiration for suburban camps and freetime activities
Klíčová slova
přírodovědně naučná stezka, Český ráj, přírodověda, rostlinstvo, vzdělávání
Na základě odborné literatury vytvořit naučný přírodovědný program pro děti 1. stupně ZŠ. Práce bude zaměřena na ekologické zvláštnosti na Jičínsku, jehož součástí bude soubor přírodovědných her pro děti mladšího školního věku. Celý program ověřit v praxi a jeho výsledky zhodnotit prostřednictvím písemné reflexe žáků.
Zásady pro vypracování
Na základě odborné literatury vytvořit naučný přírodovědný program pro děti 1. stupně ZŠ. Práce bude zaměřena na ekologické zvláštnosti na Jičínsku, jehož součástí bude soubor přírodovědných her pro děti mladšího školního věku. Celý program ověřit v praxi a jeho výsledky zhodnotit prostřednictvím písemné reflexe žáků.
Seznam doporučené literatury
ČERMÁK, K., 2005. Putování po Zlaté stezce Českého ráje. 1. vyd. Jilemnice: Gentiana. ISBN 80-86527-17-4.
ČERMÁK, K., 2007. Český ráj - pohledy do zašlých časů: (příspěvěk k dějinám venkovských sídel). 1. vyd. Jilemnice: Gentiana. ISBN 80-86527-19-0.
HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L., 2009. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2816-2
KNOB, J., 1985. Jičín a jeho kraj. 1. vyd. Martin: Osveta.
MÁCHAL, A., VAVRUCHOVÁ, H., 1987. Hrajeme si na přírodu: soubor her s ekologickou tematikou pro pionýrské kolektivy. 1. vyd. Ostrava: ÚDPM JF.
ZAPLETAL, M., 1995. Velká encyklopedie her. 2. vyd. Praha: Leprez. ISBN 80-901826-6-6.
Seznam doporučené literatury
ČERMÁK, K., 2005. Putování po Zlaté stezce Českého ráje. 1. vyd. Jilemnice: Gentiana. ISBN 80-86527-17-4.
ČERMÁK, K., 2007. Český ráj - pohledy do zašlých časů: (příspěvěk k dějinám venkovských sídel). 1. vyd. Jilemnice: Gentiana. ISBN 80-86527-19-0.
HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L., 2009. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2816-2
KNOB, J., 1985. Jičín a jeho kraj. 1. vyd. Martin: Osveta.
MÁCHAL, A., VAVRUCHOVÁ, H., 1987. Hrajeme si na přírodu: soubor her s ekologickou tematikou pro pionýrské kolektivy. 1. vyd. Ostrava: ÚDPM JF.
ZAPLETAL, M., 1995. Velká encyklopedie her. 2. vyd. Praha: Leprez. ISBN 80-901826-6-6.