Diplomová práce se zabývá problematikou interaktivity ve výuce matematiky na prvním stupni základních škol. Vymezuje základní terminologii týkající se interaktivní výuky a pojednává o možnostech využití interaktivních tabulí a dalších pomůcek ve výuce matematiky. Zabývá se také samotnou tvorbou hodiny s využitím interaktivní tabule. Posuzuje interaktivitu ve výuce matematiky na základě dotazníkového šetření mezi učiteli. Součástí diplomové práce je soubor aktivit s využitím interaktivní tabule.
Anotace v angličtině
The graduation thesis deals with the problematic of interactivity in the teaching mathematics in primary schools. It defines basic terminology related to interactive teaching and it discusses about possibilities of using interactive whiteboards and other aids in teaching mathematics. It also deals with creation of math lessons using an interactive whiteboard. Evaluates interactivity in teaching mathematics based on a questionnaire survey among teachers. Part of the graduation thesis is a set of activities using an interactive whiteboard.
Klíčová slova
Interaktivita, interaktivní výuka, interaktivní tabule, matematika, žák prvního stupně základní školy
Klíčová slova v angličtině
Interactivity, Interactive Teaching, Interactive Whiteboard, Mathematics, a Pupil of Primary School
Rozsah průvodní práce
93 s. (140 635 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou interaktivity ve výuce matematiky na prvním stupni základních škol. Vymezuje základní terminologii týkající se interaktivní výuky a pojednává o možnostech využití interaktivních tabulí a dalších pomůcek ve výuce matematiky. Zabývá se také samotnou tvorbou hodiny s využitím interaktivní tabule. Posuzuje interaktivitu ve výuce matematiky na základě dotazníkového šetření mezi učiteli. Součástí diplomové práce je soubor aktivit s využitím interaktivní tabule.
Anotace v angličtině
The graduation thesis deals with the problematic of interactivity in the teaching mathematics in primary schools. It defines basic terminology related to interactive teaching and it discusses about possibilities of using interactive whiteboards and other aids in teaching mathematics. It also deals with creation of math lessons using an interactive whiteboard. Evaluates interactivity in teaching mathematics based on a questionnaire survey among teachers. Part of the graduation thesis is a set of activities using an interactive whiteboard.
Klíčová slova
Interaktivita, interaktivní výuka, interaktivní tabule, matematika, žák prvního stupně základní školy
Klíčová slova v angličtině
Interactivity, Interactive Teaching, Interactive Whiteboard, Mathematics, a Pupil of Primary School
Zásady pro vypracování
Vymezení terminologie a teoretických východisek pro interaktivní výuku.
Navržení souboru aktivit s využitím interaktivní tabule.
Praktická realizace navržených aktivit ve škole. Zhodnocení efektivity navrženého souboru.
Příprava a vymezení výzkumného problému k problematice interaktivní výuky, jeho realizace mezi učiteli formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Zásady pro vypracování
Vymezení terminologie a teoretických východisek pro interaktivní výuku.
Navržení souboru aktivit s využitím interaktivní tabule.
Praktická realizace navržených aktivit ve škole. Zhodnocení efektivity navrženého souboru.
Příprava a vymezení výzkumného problému k problematice interaktivní výuky, jeho realizace mezi učiteli formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Seznam doporučené literatury
BAĎUROVÁ, L., 2008. Informační technologie ve výuce matematiky na 1. stupni ZŠ [online]. [cit. 2013-11-09]. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Dostupné z WWW:
KOL. AUTORŮ, 2010. Informační a komunikační technologie ve škole. Výzkumný ústav pedagogický v Praze. ISBN 978-80- 87000-31- 1. Dostupné z WWW:
LOKŠOVÁ, I. - LOKŠA, J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Portál, Praha 1999.
PŘÍHONSKÁ, J.: Řešení problémů v interaktivním prostředí SMART Board. In: Žilková, K.: Potenciál prostredia IKT II v školskej matematike. (CD), Univerzita Komenského v Bratislave, 2010, s. 56-65. ISBN 978-80- 223-2911- 8.
Dostupné z WWW:
ŽILKOVÁ, K., 2009. Školská matematika v prostředí IKT (Informačné a komunikačné technológie. Monografie. Univerzita Komenského Bratislava. ISBN 978-80- 223-2555- 4. Dostupné z WWW:
Seznam doporučené literatury
BAĎUROVÁ, L., 2008. Informační technologie ve výuce matematiky na 1. stupni ZŠ [online]. [cit. 2013-11-09]. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Dostupné z WWW:
KOL. AUTORŮ, 2010. Informační a komunikační technologie ve škole. Výzkumný ústav pedagogický v Praze. ISBN 978-80- 87000-31- 1. Dostupné z WWW:
LOKŠOVÁ, I. - LOKŠA, J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Portál, Praha 1999.
PŘÍHONSKÁ, J.: Řešení problémů v interaktivním prostředí SMART Board. In: Žilková, K.: Potenciál prostredia IKT II v školskej matematike. (CD), Univerzita Komenského v Bratislave, 2010, s. 56-65. ISBN 978-80- 223-2911- 8.
Dostupné z WWW:
ŽILKOVÁ, K., 2009. Školská matematika v prostředí IKT (Informačné a komunikačné technológie. Monografie. Univerzita Komenského Bratislava. ISBN 978-80- 223-2555- 4. Dostupné z WWW: