Bakalářská práce se věnuje vytvoření celistvého obrazu vývoje českoskalického školství od osmdesátých let 18. století do konce 19. století, jehož historie je dosud zachycena v dílčích etapách a souvislostech. Studentský výzkum se opíral o moderní poznatky nových prací a zejména o prameny uložené ve Státním okresním archivu v Náchodě a v Muzeu Boženy Němcové v České Skalici, které doposud nebyly využity. Práce zachycuje podobu výuky, organizační proměny a rozrůstání školy v České Skalici.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the creation of a komplete view on the development of education in Česká Skalice from the eighties of the 18th century until the end of the 19th century, whose history is collected in partial stages and contexts up to now. Student research was based on modern findings of new works and especially on sources in the district archive in Náchod and in the Museum of Česká Skalice, which have not been used yet. The work reflects the form of teaching, organizational transformations and the school expansion in Česká Skalice.
Klíčová slova
analýza, komparace, syntéza
Klíčová slova v angličtině
analysis, comparison, synthesis
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje vytvoření celistvého obrazu vývoje českoskalického školství od osmdesátých let 18. století do konce 19. století, jehož historie je dosud zachycena v dílčích etapách a souvislostech. Studentský výzkum se opíral o moderní poznatky nových prací a zejména o prameny uložené ve Státním okresním archivu v Náchodě a v Muzeu Boženy Němcové v České Skalici, které doposud nebyly využity. Práce zachycuje podobu výuky, organizační proměny a rozrůstání školy v České Skalici.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the creation of a komplete view on the development of education in Česká Skalice from the eighties of the 18th century until the end of the 19th century, whose history is collected in partial stages and contexts up to now. Student research was based on modern findings of new works and especially on sources in the district archive in Náchod and in the Museum of Česká Skalice, which have not been used yet. The work reflects the form of teaching, organizational transformations and the school expansion in Česká Skalice.
Klíčová slova
analýza, komparace, syntéza
Klíčová slova v angličtině
analysis, comparison, synthesis
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je vytvoření celistvého obrazu vývoje českoskalického školství, jehož historie je dosud zachycena v dílčích etapách a souvislostech. Studentský výzkum se může opírat o moderní poznatky z nových prací, sledujících prudký rozvoj základního školství v uvedeném období, a zejména o bohaté a zajímavé prameny v Okresním archivu v Náchodě a v českoskalickém muzeu, které doposud nebyly využity.
Autorka by měla nejprve popsat organizační proměny a rozrůstání školy v České Skalici, pro jaké přiškolené obce škola fungovala od osmdesátých let 18. století do konce 19. stol. Na základě rozboru pramenů se dále pokusí zachytit podobu výuky, pedagogických přístupů a chod školy v první polovině 19. století, kdy školu mj. navštěvovala Božena Němcová. Bude sledovat skladbu výuky (předměty), kdy a kde probíhala, počty žáků, jejich hodnocení, docházku do školy, jména, původ a podřízenost učitelů, mimoškolní povinnosti, slavnosti, výlety.
Podoba základního vzdělávání v českých zemích se proměnila po vydání říšského školského zákona roku 1869. Výzkum chodu školy v tomto období by měl být zaměřen na stejné stránky života školy. Zároveň by měl ukázat, jak fungovala místní školní rada a které vrstvy či jednotlivci se na rozvoji místního školství nejvíc podíleli.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je vytvoření celistvého obrazu vývoje českoskalického školství, jehož historie je dosud zachycena v dílčích etapách a souvislostech. Studentský výzkum se může opírat o moderní poznatky z nových prací, sledujících prudký rozvoj základního školství v uvedeném období, a zejména o bohaté a zajímavé prameny v Okresním archivu v Náchodě a v českoskalickém muzeu, které doposud nebyly využity.
Autorka by měla nejprve popsat organizační proměny a rozrůstání školy v České Skalici, pro jaké přiškolené obce škola fungovala od osmdesátých let 18. století do konce 19. stol. Na základě rozboru pramenů se dále pokusí zachytit podobu výuky, pedagogických přístupů a chod školy v první polovině 19. století, kdy školu mj. navštěvovala Božena Němcová. Bude sledovat skladbu výuky (předměty), kdy a kde probíhala, počty žáků, jejich hodnocení, docházku do školy, jména, původ a podřízenost učitelů, mimoškolní povinnosti, slavnosti, výlety.
Podoba základního vzdělávání v českých zemích se proměnila po vydání říšského školského zákona roku 1869. Výzkum chodu školy v tomto období by měl být zaměřen na stejné stránky života školy. Zároveň by měl ukázat, jak fungovala místní školní rada a které vrstvy či jednotlivci se na rozvoji místního školství nejvíc podíleli.
Seznam doporučené literatury
Prameny (nevydané):
Státní okresní archiv Náchod
Fond: Základní devítiletá škola Česká Skalice
Fond: Místní školní rada Česká Skalice
Muzeum Boženy Němcové: archiv
Prameny (vydané):
KLOS, Jan: Paměti města Česká Skalice. Česká Skalice: Městská spořitelna, 1935
ŽĎÁREK, Jaroslav: Průvodce po České Skalici a okolí. Česká Skalice: Okrašlovací spolek, 1907
Literatura:
BOUZA, Erik a MÜHLSTEIN, Ludvík: Česká Skalice: Stručné dějiny města. 1. vyd. Česká Skalice: MNV, 1975
JANÁČKOVÁ, Jaroslava: Božena Němcová: příběhy situace obrazy. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1574-7
KÁDNER, Otakar: Vývoj a dnešní soustava školství, Díl 1., Praha 1929
MÜHLSTEINOVÁ, Lada a MÜHLSTEIN, Ludvík: Kraj mládí Boženy Němcové. 2. opr. vyd. Česká Skalice: Muzeum Boženy Němcové, 1980
ŠAFRÁNEK, Jan: Školy české: obraz jejich vývoje a osudů. 1 - 2. sv. Praha 1918.
VÁŇOVÁ, Růžena, RÝDL, Karel a VALENTA, Josef: Výchova a vzdělání v českých dějinách. Díl 3., Praha, SPN 1996
VÁVRA, Vincenc V.: Božena Němcová: Pokus o životopisný a literární. Praha: Ústřední spolek českých profesorů, 1900
VLČKOVÁ, Věra: Z českoskalických pamětí, co v České Skalici bylo a jak se žilo. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012. ISBN: 978-80-7465-030-7
Seznam doporučené literatury
Prameny (nevydané):
Státní okresní archiv Náchod
Fond: Základní devítiletá škola Česká Skalice
Fond: Místní školní rada Česká Skalice
Muzeum Boženy Němcové: archiv
Prameny (vydané):
KLOS, Jan: Paměti města Česká Skalice. Česká Skalice: Městská spořitelna, 1935
ŽĎÁREK, Jaroslav: Průvodce po České Skalici a okolí. Česká Skalice: Okrašlovací spolek, 1907
Literatura:
BOUZA, Erik a MÜHLSTEIN, Ludvík: Česká Skalice: Stručné dějiny města. 1. vyd. Česká Skalice: MNV, 1975
JANÁČKOVÁ, Jaroslava: Božena Němcová: příběhy situace obrazy. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1574-7
KÁDNER, Otakar: Vývoj a dnešní soustava školství, Díl 1., Praha 1929
MÜHLSTEINOVÁ, Lada a MÜHLSTEIN, Ludvík: Kraj mládí Boženy Němcové. 2. opr. vyd. Česká Skalice: Muzeum Boženy Němcové, 1980
ŠAFRÁNEK, Jan: Školy české: obraz jejich vývoje a osudů. 1 - 2. sv. Praha 1918.
VÁŇOVÁ, Růžena, RÝDL, Karel a VALENTA, Josef: Výchova a vzdělání v českých dějinách. Díl 3., Praha, SPN 1996
VÁVRA, Vincenc V.: Božena Němcová: Pokus o životopisný a literární. Praha: Ústřední spolek českých profesorů, 1900
VLČKOVÁ, Věra: Z českoskalických pamětí, co v České Skalici bylo a jak se žilo. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012. ISBN: 978-80-7465-030-7