Předmětem této diplomové práce jsou školní knihovny na vybraných základních školách v Jablonci nad Nisou. Cílem práce je zjistit postoje ředitelů, školních knihovníků, učitelů a žáků k úloze a činnosti jejich školní knihovny. Zároveň by měla práce navrhnout model moderní školní knihovny. První část je věnována charakteristice školní knihovny, funkcím a službám, které by měla nabízet, a legislativě. Dále je zde analyzován zahraniční výzkum dokazující pozitivní vliv školních knihoven na vzdělávací výsledky žáků. Empirická část diplomové práce je věnována návrhu modelu moderní školní knihovny a také zpracování a interpretaci odpovědí získaných rozhovory a dotazníky o postojích jednotlivých zkoumaných kategorií.
Anotace v angličtině
The subject of this thesis are school libraries from selected elementary schools in Jablonec nad Nisou. The aim is to determine opinions of principals, school librarians, teachers and pupils on the role and the activity of their school libraries. At the same time, a model of a modern school library will be designed. The first part of the thesis is dealing with the characteristics of school libraries, their functions, services and legislation. Then a foreign research on the positive influence of school libraries on the student achievement will be analysed. The empirical part of the thesis is dealing with designing a modern school library model and analysis and interpretation of received questionnaires and interviews on opinions of each examined category.
Klíčová slova
školní knihovna, základní škola, studijní a informační centrum školy, Jablonec nad Nisou, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
school library, elementary school, study and information center, Jablonec nad Nisou, education
Rozsah průvodní práce
83 s., Obrazová příloha - 10 s
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem této diplomové práce jsou školní knihovny na vybraných základních školách v Jablonci nad Nisou. Cílem práce je zjistit postoje ředitelů, školních knihovníků, učitelů a žáků k úloze a činnosti jejich školní knihovny. Zároveň by měla práce navrhnout model moderní školní knihovny. První část je věnována charakteristice školní knihovny, funkcím a službám, které by měla nabízet, a legislativě. Dále je zde analyzován zahraniční výzkum dokazující pozitivní vliv školních knihoven na vzdělávací výsledky žáků. Empirická část diplomové práce je věnována návrhu modelu moderní školní knihovny a také zpracování a interpretaci odpovědí získaných rozhovory a dotazníky o postojích jednotlivých zkoumaných kategorií.
Anotace v angličtině
The subject of this thesis are school libraries from selected elementary schools in Jablonec nad Nisou. The aim is to determine opinions of principals, school librarians, teachers and pupils on the role and the activity of their school libraries. At the same time, a model of a modern school library will be designed. The first part of the thesis is dealing with the characteristics of school libraries, their functions, services and legislation. Then a foreign research on the positive influence of school libraries on the student achievement will be analysed. The empirical part of the thesis is dealing with designing a modern school library model and analysis and interpretation of received questionnaires and interviews on opinions of each examined category.
Klíčová slova
školní knihovna, základní škola, studijní a informační centrum školy, Jablonec nad Nisou, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
school library, elementary school, study and information center, Jablonec nad Nisou, education
Zásady pro vypracování
Cíl:
Tato práce si klade za cíl zjistit, jakým způsobem fungují školní knihovny ve vybrané oblasti ČR a jaké postoje k jejich úloze a činnosti zaujímají ředitelé, učitelé, ale také žáci vybraných škol. S využitím inspirací z fungujících zahraničních školních knihoven bude navržen model moderní školní knihovny.
Metoda:
Rozbor činností školních knihoven na základních školách ve vybrané oblasti.
Rozhovory s učiteli a řediteli škol.
Dotazník pro žáky.
Požadavky:
Rozbor činnosti školní knihovny.
Příprava, realizace a vyhodnocení výzkumu.
Návrh modelu moderní fungující školní knihovny.
Zásady pro vypracování
Cíl:
Tato práce si klade za cíl zjistit, jakým způsobem fungují školní knihovny ve vybrané oblasti ČR a jaké postoje k jejich úloze a činnosti zaujímají ředitelé, učitelé, ale také žáci vybraných škol. S využitím inspirací z fungujících zahraničních školních knihoven bude navržen model moderní školní knihovny.
Metoda:
Rozbor činností školních knihoven na základních školách ve vybrané oblasti.
Rozhovory s učiteli a řediteli škol.
Dotazník pro žáky.
Požadavky:
Rozbor činnosti školní knihovny.
Příprava, realizace a vyhodnocení výzkumu.
Návrh modelu moderní fungující školní knihovny.
Seznam doporučené literatury
ČUMPLOVÁ, Ludmila. Školní knihovny v České republice. Knihovna [online]. 2008, roč. 19, č. 2, s. 96-100. ISSN 1801-3252.
ČUMPLOVÁ, L., J. NEJEZCHLEBOVÁ a Z. ŠVASTOVÁ. Příručka pro školní knihovny jako studijní a informační centra na základních a středních školách [online]. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2008. 81 s. Dostupné z:
OBERG, D., SCHULTZ-JONES, B. IFLA School Library Guidelines, 2nd revised edition [online]. International Federation of Library Associations and Institutions, 2015.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
Seznam doporučené literatury
ČUMPLOVÁ, Ludmila. Školní knihovny v České republice. Knihovna [online]. 2008, roč. 19, č. 2, s. 96-100. ISSN 1801-3252.
ČUMPLOVÁ, L., J. NEJEZCHLEBOVÁ a Z. ŠVASTOVÁ. Příručka pro školní knihovny jako studijní a informační centra na základních a středních školách [online]. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2008. 81 s. Dostupné z:
OBERG, D., SCHULTZ-JONES, B. IFLA School Library Guidelines, 2nd revised edition [online]. International Federation of Library Associations and Institutions, 2015.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.