Diplomová práce se zabývá vývojem českých učebnic občanské výchovy ve druhé polovině dvacátého století v období mezi roky 1948-1989. Práce je rozdělena do dvou částí, které na sebe přímo navazují. První část práce poukazuje na vývoj československého školství v letech 1948-1989. Zabývá se analýzou učebních osnov občanské výchovy, později nauky a charakterizuje ji společně s jejími oblastmi. Pokračuje vymezením učebnic, jejich funkcí a struktur podle různých autorů, kteří se zabývali analýzou učebních textů. Druhá část se za pomoci obsahové analýzy učebnic věnuje výzkumu učebnic občanské výchovy/nauky na druhém stupni základních škol v období mezi roky 1948-1989. Výsledky výzkumu poukazují na to, jak se učebnice pod vlivem politických událostí měnily a jaké byly jejich vzdělávací a výchovné cíle spolu s prostředky k jejím dosahování a kontrole žáků. Závěrem diplomové práce je diskuze přispívající k pochopení získaných poznatků a zjištění.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the development of Czech textbooks of civic education in the second half of the twentieth century between 1948-1989. The work is divided into two parts that are directly linked. The first part of the thesis points to the development of Czechoslovak education in 1948-1989. It deals with the analysis of curricula of civic education, later with the doctrine and characterizes it together with its fields. It continues with the definition of textbooks, their functions and structures according to various authors who have dealt with the analysis of textbooks. The second part, with the help of content analysis of textbooks, is devoted to the research of textbooks of civic education / teaching at the second level of elementary schools in the period between 1948-1989. The research results show how textbooks have changed under the influence of political events and what their educational and educational goals were, along with the means to achieve and control pupils. The conclusion of the diploma thesis is discussion contributing to the understanding of acquired knowledge and findings.
Klíčová slova
vývoj školství, komunismus, občanská výchova, učebnice, školní osnovy, obsahová analýza učebnic
Klíčová slova v angličtině
development of education, communism, civic education, textbooks, school curriculum, content analysis textbooks
Rozsah průvodní práce
101 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vývojem českých učebnic občanské výchovy ve druhé polovině dvacátého století v období mezi roky 1948-1989. Práce je rozdělena do dvou částí, které na sebe přímo navazují. První část práce poukazuje na vývoj československého školství v letech 1948-1989. Zabývá se analýzou učebních osnov občanské výchovy, později nauky a charakterizuje ji společně s jejími oblastmi. Pokračuje vymezením učebnic, jejich funkcí a struktur podle různých autorů, kteří se zabývali analýzou učebních textů. Druhá část se za pomoci obsahové analýzy učebnic věnuje výzkumu učebnic občanské výchovy/nauky na druhém stupni základních škol v období mezi roky 1948-1989. Výsledky výzkumu poukazují na to, jak se učebnice pod vlivem politických událostí měnily a jaké byly jejich vzdělávací a výchovné cíle spolu s prostředky k jejím dosahování a kontrole žáků. Závěrem diplomové práce je diskuze přispívající k pochopení získaných poznatků a zjištění.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the development of Czech textbooks of civic education in the second half of the twentieth century between 1948-1989. The work is divided into two parts that are directly linked. The first part of the thesis points to the development of Czechoslovak education in 1948-1989. It deals with the analysis of curricula of civic education, later with the doctrine and characterizes it together with its fields. It continues with the definition of textbooks, their functions and structures according to various authors who have dealt with the analysis of textbooks. The second part, with the help of content analysis of textbooks, is devoted to the research of textbooks of civic education / teaching at the second level of elementary schools in the period between 1948-1989. The research results show how textbooks have changed under the influence of political events and what their educational and educational goals were, along with the means to achieve and control pupils. The conclusion of the diploma thesis is discussion contributing to the understanding of acquired knowledge and findings.
Klíčová slova
vývoj školství, komunismus, občanská výchova, učebnice, školní osnovy, obsahová analýza učebnic
Klíčová slova v angličtině
development of education, communism, civic education, textbooks, school curriculum, content analysis textbooks
Zásady pro vypracování
Cíle:
Vymezit ideová východiska socialistické školy v letech 1948-1956, 1956-1968 a 1968-1989. Rekonstruovat kontext vzdělávací diskuze v jednotlivých etapách vymezeného období let 1948-1989. Obsahově analyzovat vybrané učebnice občanské výchovy v letech 1948-1989.
Cíle:
Vymezit ideová východiska socialistické školy v letech 1948-1956, 1956-1968 a 1968-1989. Rekonstruovat kontext vzdělávací diskuze v jednotlivých etapách vymezeného období let 1948-1989. Obsahově analyzovat vybrané učebnice občanské výchovy v letech 1948-1989.
1. BESANÇON, A., 2000. Nemoc století: komunismus, nacismus a holocaust. Praha: Themis. ISBN 80-85821-89-3.
2. CIGÁNEK, R., 2009. Politický zápas o jednotnou státní školu 1945-1949. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1611-7.
3. FIALA, P., a kol., 2000. Komunismus v České republice. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-2249-3.
4. FUCHS, E., NIEHAUS, I., STOLETZKI, A., 2014. Das Schulbuch in der Forschung: Analysen und Empfehlungen für die Bildungspraxis. Göttingen: V&R unipress. ISBN 978-3-8470-0385-4 (E-Book).
5. CHLUP, O., 1965. Cesta k socialistické škole: výbor z díla. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Dějiny školy a výchovy.
6. MORKES, F., 2002. Kapitoly o školství, o ministerstvu a jeho představitelích. Praha: Pedagogické muzeum J. A. Komenského. ISBN 80-901461-9-8.
Seznam doporučené literatury
1. BESANÇON, A., 2000. Nemoc století: komunismus, nacismus a holocaust. Praha: Themis. ISBN 80-85821-89-3.
2. CIGÁNEK, R., 2009. Politický zápas o jednotnou státní školu 1945-1949. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1611-7.
3. FIALA, P., a kol., 2000. Komunismus v České republice. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-2249-3.
4. FUCHS, E., NIEHAUS, I., STOLETZKI, A., 2014. Das Schulbuch in der Forschung: Analysen und Empfehlungen für die Bildungspraxis. Göttingen: V&R unipress. ISBN 978-3-8470-0385-4 (E-Book).
5. CHLUP, O., 1965. Cesta k socialistické škole: výbor z díla. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Dějiny školy a výchovy.
6. MORKES, F., 2002. Kapitoly o školství, o ministerstvu a jeho představitelích. Praha: Pedagogické muzeum J. A. Komenského. ISBN 80-901461-9-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.