Bakalářská práce se zabývá badatelskou výukou v odborných
předmětech na střední průmyslové škole. Předmětem práce bylo
zpracování pedagogických příprav pro výuku tematického bloku
odborného předmětu za použití metodiky badatelsky orientované
výuky. Teoretická část objasňuje psychologické a pedagogické
aspekty konstruktivistické koncepce vyučování, jež byla shrnuta ve
stejnojmenné kapitole. Ta je základem pro charakterizaci badatelsky
orientované výuky, tj. učení založené na bádání.
Praktická část popisuje zpracování jednotlivých metodických listů
pro učitele a pracovních listů pro žáky. Zpracované listy byly konzultovány
s učiteli experty daného tematického bloku a poslouží
učitelům jako podklady pro badatelskou výuku. Pomocí vytvořeného
hodnotícího nástroje byly materiály i zhodnoceny.
Anotace v angličtině
The topic of this Bachelor´s thesis is the development of inquiry
based teaching in vocational subjects at the secondary vocational
school. The subject of the research was to compose pedagogical
preparations for teaching vocational subject with the use of inquiry
based teaching. The theoretical part explains the psychological and
pedagogical aspects of the constructivist teaching concepts, were
described in the chapter of the same name. This is the basis for
the characterization of inquiry based teaching, ie learning based on
inquiry.
The practical part describes the possibilities of design and creation
of methodological sheets for teachers and worksheets for pupils.
The processed materials were consulted with the experts teachers
of the thematic block and will be serve as a basis for the inquiry
based teaching of electronics. The materials were evaluated using
the created evaluation tool.
Klíčová slova
badatelsky orientovaná výuka, metodika BOV,
učení založené na bádání, výuka odborných předmětů na střední
škole
Klíčová slova v angličtině
Inquiry, inquiry based teaching, BOV methodology,
inquiry based science education, teaching vocational subjects at
secondary vocational school
Rozsah průvodní práce
97 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá badatelskou výukou v odborných
předmětech na střední průmyslové škole. Předmětem práce bylo
zpracování pedagogických příprav pro výuku tematického bloku
odborného předmětu za použití metodiky badatelsky orientované
výuky. Teoretická část objasňuje psychologické a pedagogické
aspekty konstruktivistické koncepce vyučování, jež byla shrnuta ve
stejnojmenné kapitole. Ta je základem pro charakterizaci badatelsky
orientované výuky, tj. učení založené na bádání.
Praktická část popisuje zpracování jednotlivých metodických listů
pro učitele a pracovních listů pro žáky. Zpracované listy byly konzultovány
s učiteli experty daného tematického bloku a poslouží
učitelům jako podklady pro badatelskou výuku. Pomocí vytvořeného
hodnotícího nástroje byly materiály i zhodnoceny.
Anotace v angličtině
The topic of this Bachelor´s thesis is the development of inquiry
based teaching in vocational subjects at the secondary vocational
school. The subject of the research was to compose pedagogical
preparations for teaching vocational subject with the use of inquiry
based teaching. The theoretical part explains the psychological and
pedagogical aspects of the constructivist teaching concepts, were
described in the chapter of the same name. This is the basis for
the characterization of inquiry based teaching, ie learning based on
inquiry.
The practical part describes the possibilities of design and creation
of methodological sheets for teachers and worksheets for pupils.
The processed materials were consulted with the experts teachers
of the thematic block and will be serve as a basis for the inquiry
based teaching of electronics. The materials were evaluated using
the created evaluation tool.
Klíčová slova
badatelsky orientovaná výuka, metodika BOV,
učení založené na bádání, výuka odborných předmětů na střední
škole
Klíčová slova v angličtině
Inquiry, inquiry based teaching, BOV methodology,
inquiry based science education, teaching vocational subjects at
secondary vocational school
Zásady pro vypracování
Cíle:
Zpracovat vhodný tematický blok odborného předmětu podle metodiky badatelsky orientované výuky, jejíž součástí bude metodika pro učitele i pracovní listy pro žáky. Úprava těchto materiálů podle připomínek učitelů expertů.
Požadavky:
Vypracovat rešerši z odborné literatury.
Teoreticky zpracovat problematiku badatelsky orientované výuky.
Vytvořit metodické listy pro jeden tematický blok podle metodiky BOV.
Metody:
Studium odborné literatury a z webových stránek www.rvp.cz, www.badatele.cz.
Studium praktických zkušeností učitelů na těchto portálech.
Studium materiálů vzniklých v projektu TUL Edukace.
Tvůrčí pedagogická činnost: tvorba metodiky pro BOV v tematickém celku.
Dotazníkové šetření či rozhovor pro získání expertního posudku.
Zásady pro vypracování
Cíle:
Zpracovat vhodný tematický blok odborného předmětu podle metodiky badatelsky orientované výuky, jejíž součástí bude metodika pro učitele i pracovní listy pro žáky. Úprava těchto materiálů podle připomínek učitelů expertů.
Požadavky:
Vypracovat rešerši z odborné literatury.
Teoreticky zpracovat problematiku badatelsky orientované výuky.
Vytvořit metodické listy pro jeden tematický blok podle metodiky BOV.
Metody:
Studium odborné literatury a z webových stránek www.rvp.cz, www.badatele.cz.
Studium praktických zkušeností učitelů na těchto portálech.
Studium materiálů vzniklých v projektu TUL Edukace.
Tvůrčí pedagogická činnost: tvorba metodiky pro BOV v tematickém celku.
Dotazníkové šetření či rozhovor pro získání expertního posudku.
Seznam doporučené literatury
HORYCHOVÁ I., STOKLASA J.(Eds). Didaktika biologie a didaktika geologie, Současnost a perspektivy (Sborník příspěvků). Mezinárodní konference, Praha: Univerzita Karlova, 2001.
PAPÁČEK, Miroslav, ed. Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování (DiBi 2010). Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010, České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7394-210-6
PAPÁČEK M. Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione. ISSN 1804-7106
PAPÁČEK M. & HARADA T. Jak připravit efektivně učebnici? (Mezinárodní projekt přípravy učebnic biologie pro šestiletá gymnázia v Japonsku). [How to prepare a textbook effectively? (International project on making biological textbook for 6years high school in Japan)]. In: ŠVECOVÁ M., STUCHLÍKOVÁ I., JANÍK T., PAPÁČEK M. a kol. Oborové didaktiky: bilance a perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0; elektronická verze: DOI: 10.5817/CZ.MUNI.M210-7884-2015
STUCHLÍKOVÁ I., PETR J., PAPÁČEK M. Inquiry based teaching and future teachers' atitudes towars it. In: HONEROD HOVIED M. & GRAY P. (Eds.). Inquiry in science Education and Science Teacher Education. Research on teaching and learning though inquiry based approaches in science (teacher) Education. Akademika Publishing, Trondheinm, Norway. ISBN 978-82-519-2933-2; ISBN 978-82-519-2934-9
Seznam doporučené literatury
HORYCHOVÁ I., STOKLASA J.(Eds). Didaktika biologie a didaktika geologie, Současnost a perspektivy (Sborník příspěvků). Mezinárodní konference, Praha: Univerzita Karlova, 2001.
PAPÁČEK, Miroslav, ed. Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování (DiBi 2010). Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010, České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7394-210-6
PAPÁČEK M. Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione. ISSN 1804-7106
PAPÁČEK M. & HARADA T. Jak připravit efektivně učebnici? (Mezinárodní projekt přípravy učebnic biologie pro šestiletá gymnázia v Japonsku). [How to prepare a textbook effectively? (International project on making biological textbook for 6years high school in Japan)]. In: ŠVECOVÁ M., STUCHLÍKOVÁ I., JANÍK T., PAPÁČEK M. a kol. Oborové didaktiky: bilance a perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0; elektronická verze: DOI: 10.5817/CZ.MUNI.M210-7884-2015
STUCHLÍKOVÁ I., PETR J., PAPÁČEK M. Inquiry based teaching and future teachers' atitudes towars it. In: HONEROD HOVIED M. & GRAY P. (Eds.). Inquiry in science Education and Science Teacher Education. Research on teaching and learning though inquiry based approaches in science (teacher) Education. Akademika Publishing, Trondheinm, Norway. ISBN 978-82-519-2933-2; ISBN 978-82-519-2934-9
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.