Závěrečná práce se zaměřuje na seznámení dětí ze soukromé mateřské školy Doctrina v Liberci s přírodními živly za pomocí výtvarného projektu a zážitků z vlastní tvorby. V teoretické části se zabývá vývojovou psychologii předškolního dítěte, pojmem výtvarná výchova, jejím pojetím v mateřské škole a RVP PV, jejími inovativními přístupy v současnosti a stádii výtvarného projevu. Dále mluví o projektové výuce, o přírodních živlech a inspirací výtvarného umění přírodou. Praktickou část tvoří metodické listy, které jsou zaměřeny na konkrétní výtvarné činnosti a mohou složit jako inspirace pro učitele mateřských škol.
Anotace v angličtině
This final thesis focuses on acquainting children from the private nursery school Doctrina in Liberec with natural elements through the help of an art project and experiences of their own creation. The theoretical part of this paper deals with the developmental psychology of preschool children. It also deals with the idea of art education and its concept in kindergarten and RVP PV, its innovative approaches in the present days and stages of art expression. Lastly it also deals with project teaching, the elements of nature and the inspiration of art by nature. The practical part consists of methodological sheets that are focused on specific art activities and can be used as inspiration for kindergarten teachers.
Art education, project method, art project, nature, natural elements, preschool age.
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Závěrečná práce se zaměřuje na seznámení dětí ze soukromé mateřské školy Doctrina v Liberci s přírodními živly za pomocí výtvarného projektu a zážitků z vlastní tvorby. V teoretické části se zabývá vývojovou psychologii předškolního dítěte, pojmem výtvarná výchova, jejím pojetím v mateřské škole a RVP PV, jejími inovativními přístupy v současnosti a stádii výtvarného projevu. Dále mluví o projektové výuce, o přírodních živlech a inspirací výtvarného umění přírodou. Praktickou část tvoří metodické listy, které jsou zaměřeny na konkrétní výtvarné činnosti a mohou složit jako inspirace pro učitele mateřských škol.
Anotace v angličtině
This final thesis focuses on acquainting children from the private nursery school Doctrina in Liberec with natural elements through the help of an art project and experiences of their own creation. The theoretical part of this paper deals with the developmental psychology of preschool children. It also deals with the idea of art education and its concept in kindergarten and RVP PV, its innovative approaches in the present days and stages of art expression. Lastly it also deals with project teaching, the elements of nature and the inspiration of art by nature. The practical part consists of methodological sheets that are focused on specific art activities and can be used as inspiration for kindergarten teachers.
Art education, project method, art project, nature, natural elements, preschool age.
Zásady pro vypracování
Studentka se seznámí s odbornou literaturou a soudobými požadavky na vzdělávací obsah a cíle výtvarné výchovy preprimárního vzdělávání.
Na základě těchto poznatků navrhne soubor metodických listů, které následně ověří v praxi a doloží fotodokumentací. Soubor těchto metodických listů bude sloužit jako inspirační námět pro učitele mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Studentka se seznámí s odbornou literaturou a soudobými požadavky na vzdělávací obsah a cíle výtvarné výchovy preprimárního vzdělávání.
Na základě těchto poznatků navrhne soubor metodických listů, které následně ověří v praxi a doloží fotodokumentací. Soubor těchto metodických listů bude sloužit jako inspirační námět pro učitele mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
BEAN, R., 1995. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 8071780359.
DAVIDO, R., 2008. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 9788073674151.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA P., 2005. Didaktika výtvarné výchovy I. 2., přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 8072902377.
ROESELOVÁ, V., 1997. Řady a projekty ve výtvarné výchově. 1. vyd. Praha: Sarah. ISBN 8090226728.
SVOBODOVÁ, M., 1998. Výtvarná výchova v předškolním věku. 1.vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 8085808471.
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M., 2009 Učíme v projektech. Vydání první. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-527-1. 3.
VÁGNEROVÁ, M., 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum. ISBN 9788024621531.
ŽÁK, P., 2004. Kreativita a její rozvoj. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 8025104575.
Seznam doporučené literatury
BEAN, R., 1995. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 8071780359.
DAVIDO, R., 2008. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 9788073674151.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA P., 2005. Didaktika výtvarné výchovy I. 2., přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 8072902377.
ROESELOVÁ, V., 1997. Řady a projekty ve výtvarné výchově. 1. vyd. Praha: Sarah. ISBN 8090226728.
SVOBODOVÁ, M., 1998. Výtvarná výchova v předškolním věku. 1.vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 8085808471.
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M., 2009 Učíme v projektech. Vydání první. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-527-1. 3.
VÁGNEROVÁ, M., 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum. ISBN 9788024621531.
ŽÁK, P., 2004. Kreativita a její rozvoj. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 8025104575.