Bakalářská práce má charakter teoretické studie s aplikací tématu do didakticko metodického přesahu. Zabývá se tématem role učitele výtvarné výchovy zaměřené na prezentaci výtvarné tvorby a poukazuje na dosavadní způsoby prezentování výtvarných děl dětí v mateřské škole. Zaměřuje se na využití inovativních metod a způsobů prezentace v preprimárním vzdělávání. Didaktická část je realizována v souladu s českými kurikulárními dokumenty a její součástí jsou metodické listy, které popisují, jak lze netradiční způsoby prezentace převést do praxe.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is a study of theoretical nature, applying its subject to the didacticmethodical overlap. It pursues the role of an art teacher while focusing on presentation of art work, as well as referring to both previous and existing ways of presenting children's art work in kindergarten.
The objective of this bachelor thesis is the use of innovative methods and ways of presentation in preprimary education. Its didactical part was carried out in accordance with the Czech curricular documents and contains methodological sheets explaining how to put the unconventional (nontraditional) ways of presentation into practice.
Klíčová slova
Inovace, metodické listy, preprimární vzdělávání, prezentace, role učitele
Klíčová slova v angličtině
Innovation, methodological sheets, preprimary education, presentation, teacher's role
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má charakter teoretické studie s aplikací tématu do didakticko metodického přesahu. Zabývá se tématem role učitele výtvarné výchovy zaměřené na prezentaci výtvarné tvorby a poukazuje na dosavadní způsoby prezentování výtvarných děl dětí v mateřské škole. Zaměřuje se na využití inovativních metod a způsobů prezentace v preprimárním vzdělávání. Didaktická část je realizována v souladu s českými kurikulárními dokumenty a její součástí jsou metodické listy, které popisují, jak lze netradiční způsoby prezentace převést do praxe.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is a study of theoretical nature, applying its subject to the didacticmethodical overlap. It pursues the role of an art teacher while focusing on presentation of art work, as well as referring to both previous and existing ways of presenting children's art work in kindergarten.
The objective of this bachelor thesis is the use of innovative methods and ways of presentation in preprimary education. Its didactical part was carried out in accordance with the Czech curricular documents and contains methodological sheets explaining how to put the unconventional (nontraditional) ways of presentation into practice.
Klíčová slova
Inovace, metodické listy, preprimární vzdělávání, prezentace, role učitele
Klíčová slova v angličtině
Innovation, methodological sheets, preprimary education, presentation, teacher's role
Zásady pro vypracování
Studentka se seznámí s odbornou literaturou a soudobými požadavky na vzdělávací obsah a cíle výtvarné výchovy preprimárního vzdělávání. Pomocí dotazníkového šetření zjistí současný stav prezentace dětské tvorby a podíl vlastní iniciativy dětí na tvorbě prostředí a výtvarných děl v MŠ v Libereckém kraji. Na základě těchto poznatků navrhne soubor metodických listů s podněty inovativního způsobu prezentace výtvarných děl dětí, které následně ověří v praxi a doloží fotodokumentací. Soubor těchto metodických listů bude sloužit jako inspirační námět pro učitele mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Studentka se seznámí s odbornou literaturou a soudobými požadavky na vzdělávací obsah a cíle výtvarné výchovy preprimárního vzdělávání. Pomocí dotazníkového šetření zjistí současný stav prezentace dětské tvorby a podíl vlastní iniciativy dětí na tvorbě prostředí a výtvarných děl v MŠ v Libereckém kraji. Na základě těchto poznatků navrhne soubor metodických listů s podněty inovativního způsobu prezentace výtvarných děl dětí, které následně ověří v praxi a doloží fotodokumentací. Soubor těchto metodických listů bude sloužit jako inspirační námět pro učitele mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, K. Ontogeneze dětského výtvarného projevu - základ profesní kompetence učitelů výtvarné výchovy. In Výtvarná výchova č. 2/2006, roč. 46. Praha : PdF UK. 2006.RS 5096 ISSN 1210-3691
HAZUKOVÁ, Helena. ŠAMŠULA, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Universita Karlova, 1982. ISBN 80-7066-368-5
HORÁČEK, Radek. ZÁLEŠÁK, Jan. Aktuální otázky zprostředkování umění. Brno: Masarykova univerzita, 2007.EAN: 9788021043718
CHRZ, Vladimír. SLAVÍK , Jan. ŠTECH, Stanislav. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Univerzita Karlova, 2014. ISBN 978-80-246-23351
KULKA, TOMÁŠ. Umění a kýč. Vyd. 2.Praha: Torst, 2000.ISBN:978-80-7215-477-7
SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 8071782629
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie - dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012.ISBN: 978-80-264-2153-1
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 1. vydání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2006. 48 s. [cit. 2017-04-04]. ISBN 80-87000-00-5. Dostupné z WWW: .
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, K. Ontogeneze dětského výtvarného projevu - základ profesní kompetence učitelů výtvarné výchovy. In Výtvarná výchova č. 2/2006, roč. 46. Praha : PdF UK. 2006.RS 5096 ISSN 1210-3691
HAZUKOVÁ, Helena. ŠAMŠULA, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Universita Karlova, 1982. ISBN 80-7066-368-5
HORÁČEK, Radek. ZÁLEŠÁK, Jan. Aktuální otázky zprostředkování umění. Brno: Masarykova univerzita, 2007.EAN: 9788021043718
CHRZ, Vladimír. SLAVÍK , Jan. ŠTECH, Stanislav. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Univerzita Karlova, 2014. ISBN 978-80-246-23351
KULKA, TOMÁŠ. Umění a kýč. Vyd. 2.Praha: Torst, 2000.ISBN:978-80-7215-477-7
SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 8071782629
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie - dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012.ISBN: 978-80-264-2153-1
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 1. vydání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2006. 48 s. [cit. 2017-04-04]. ISBN 80-87000-00-5. Dostupné z WWW: .