Bakalářská práce je zaměřena na činnosti s výtvarně vyjadřovacími prostředky
pomocí výtvarné hry a experimentu ve výtvarné tvorbě žáků mateřských škol.
Práce je klasifikována na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se zabývá preprimárním vzděláváním a jeho obsahem, který zahrnuje vývoj dítěte ve věku od 2 do 6 let., vývoj dětské kresby a s ním úzce související motoriku a dále pojmům hra, experiment, motivace a tvořivost. Praktická část je zpracována na základě dotazníkového šetření a nabízí metodiku výtvarných postupů realizovaných v mateřské škole, které jsou doplněné fotodokumentací.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the activities with artistic means of expression through art and experiment in art creation of pupils of nursery schools. The thesis is classified into part theoretical and part practical. The theoretical part deals with pre-school education and its content which includes the development of a child aged between 2 and 6 years, the development of children's drawings and closely related fine motor skills, as well as concepts of game, experiment, motivation and creative skills . The practical part is elaborated on the basis of a questionnaire survey and offers a methodology of artworks implemented in kindergarten supplemented with photo documentation.
Experiment, game, motivation, pre-primary education, creativity,
art education.
Rozsah průvodní práce
53 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na činnosti s výtvarně vyjadřovacími prostředky
pomocí výtvarné hry a experimentu ve výtvarné tvorbě žáků mateřských škol.
Práce je klasifikována na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se zabývá preprimárním vzděláváním a jeho obsahem, který zahrnuje vývoj dítěte ve věku od 2 do 6 let., vývoj dětské kresby a s ním úzce související motoriku a dále pojmům hra, experiment, motivace a tvořivost. Praktická část je zpracována na základě dotazníkového šetření a nabízí metodiku výtvarných postupů realizovaných v mateřské škole, které jsou doplněné fotodokumentací.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the activities with artistic means of expression through art and experiment in art creation of pupils of nursery schools. The thesis is classified into part theoretical and part practical. The theoretical part deals with pre-school education and its content which includes the development of a child aged between 2 and 6 years, the development of children's drawings and closely related fine motor skills, as well as concepts of game, experiment, motivation and creative skills . The practical part is elaborated on the basis of a questionnaire survey and offers a methodology of artworks implemented in kindergarten supplemented with photo documentation.
Experiment, game, motivation, pre-primary education, creativity,
art education.
Zásady pro vypracování
Studentka se seznámí s odbornou literaturou a soudobými požadavky na vzdělávací obsah a cíle výtvarné výchovy preprimárního vzdělávání. Pomocí dotazníkového šetření ověří četnost využívání alternativních výtvarných technik v MŠ v Libereckém kraji. A na základě těchto poznatků vytvoří soubor metodických listů, které následně ověří v praxi a doloží fotodokumentací. Soubor těchto metodických listů bude sloužit jako inspirační námět pro učitele mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Studentka se seznámí s odbornou literaturou a soudobými požadavky na vzdělávací obsah a cíle výtvarné výchovy preprimárního vzdělávání. Pomocí dotazníkového šetření ověří četnost využívání alternativních výtvarných technik v MŠ v Libereckém kraji. A na základě těchto poznatků vytvoří soubor metodických listů, které následně ověří v praxi a doloží fotodokumentací. Soubor těchto metodických listů bude sloužit jako inspirační námět pro učitele mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, K. Objevujte s námi tvar. Praha: Aventinum, 1995. ISBN 80-7151-732-1.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X.
HAZUKOVÁ, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-87553-30-5.
ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004. ISBN 8090226752.
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J. A HAZUKOVÁ, H. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7290-016-1.
SUCHÁNKOVÁ, E. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0698-9.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2004, 207s. ISBN 80-7178-544-X (dotisk)
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, K. Objevujte s námi tvar. Praha: Aventinum, 1995. ISBN 80-7151-732-1.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X.
HAZUKOVÁ, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-87553-30-5.
ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004. ISBN 8090226752.
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J. A HAZUKOVÁ, H. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7290-016-1.
SUCHÁNKOVÁ, E. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0698-9.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2004, 207s. ISBN 80-7178-544-X (dotisk)