Předkládaná disertační práce je zaměřena na oblast tvorby strategií nefinančních podniků. Navržen je postup tvorby celopodnikové strategie, který je vhodný pro podniky různých velikostí i oborů činnosti. Dále je zkoumána použitelnost informací makrozátěžových testů a otevřených dat pro tvorbu navržené strategie. Hlavím cílem výzkumu je tedy zhodnotit použitelnost informací makrozátěžových testů a otevřených dat pro tvorbu strategie nefinančních podniků navrženým způsobem. Tento hlavní cíl je doplněn čtyřmi dílčími cíli:
1. Identifikovat dosavadní modely tvorby strategií podniků zmíněné v odborné literatuře a definovat pojmy makrozátěžové testy a otevřená data.
2. Z definovaných postupů tvorby strategií zvolit použitelný postup pro nefinanční podniky a pro zavedení využití informací makrozátěžových testů a otevřených dat.
3. Vytvořit a zhodnotit celopodnikovou strategii definovanou podle zvoleného postupu pro konkrétní firmu.
4. Ověřit použitelnost informací makrozátěžových testů a otevřených dat při tvorbě strategie nefinančních podniků.
V souladu s definovanými cíli jsou formulovány výzkumné otázky, na které jsou získány odpovědi pomocí literární rešerše a výzkumných metod. Benchmarking je realizován pomocí strukturovaných rozhovorů. Na základě těchto rozhovorů je upraven postup tvorby celopodnikové strategie nefinančních podniků. Kvantitativní výzkum, který je proveden s použitím dotazníkového šetření, ověřuje výsledky benchmarkingu, tj. použitelnost navrženého postupu tvorby strategie nefinančních podniků i zdrojů informací v podobě makrozátěžových testů a otevřených dat pro definování strategie.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the design of business strategies for non-financial corporations. In the thesis, the author proposes a series of steps for creating an enterprise-wide strategy. The approach is suitable for companies of various sizes and domains. Furthermore, the thesis investigates the applicability of information from macro stress tests and open data to the design of the proposed strategy. Thus, the main aim of this research was to assess the applicability of information from macro stress tests and open data to the proposed design of strategy for non-financial corporations. Apart from the main aim, there were four particular goals:
1. Identify existing models of business strategy design mentioned in academic literature and define the terms macro stress tests and open data.
2. From the business strategy design models identified in the previous goal, choose an approach suitable for non-financial corporations and for the inclusion of information from macro stress tests and open data.
3. Design and evaluate an enterprise-wide strategy for a particular company, based on the selected approach.
4. Assess the applicability of information from macro stress tests and open data to the design of strategy for non-financial corporations.
In line with the aim and goals, the author formulated research questions, which were answered using a literature review and research methods. Structured interviews were used to conduct benchmarking. Based on the results of these interviews, the author modified the approach to the design of enterprise-wide strategy for non-financial corporations. The results of the benchmarking (i.e. the applicability of the proposed design method of strategy for non-financial corporations as well as the applicability of information sources in the form of macro stress tests and open data to the strategy design) were assessed by means of quantitative research, which was conducted using a questionnaire.
Předkládaná disertační práce je zaměřena na oblast tvorby strategií nefinančních podniků. Navržen je postup tvorby celopodnikové strategie, který je vhodný pro podniky různých velikostí i oborů činnosti. Dále je zkoumána použitelnost informací makrozátěžových testů a otevřených dat pro tvorbu navržené strategie. Hlavím cílem výzkumu je tedy zhodnotit použitelnost informací makrozátěžových testů a otevřených dat pro tvorbu strategie nefinančních podniků navrženým způsobem. Tento hlavní cíl je doplněn čtyřmi dílčími cíli:
1. Identifikovat dosavadní modely tvorby strategií podniků zmíněné v odborné literatuře a definovat pojmy makrozátěžové testy a otevřená data.
2. Z definovaných postupů tvorby strategií zvolit použitelný postup pro nefinanční podniky a pro zavedení využití informací makrozátěžových testů a otevřených dat.
3. Vytvořit a zhodnotit celopodnikovou strategii definovanou podle zvoleného postupu pro konkrétní firmu.
4. Ověřit použitelnost informací makrozátěžových testů a otevřených dat při tvorbě strategie nefinančních podniků.
V souladu s definovanými cíli jsou formulovány výzkumné otázky, na které jsou získány odpovědi pomocí literární rešerše a výzkumných metod. Benchmarking je realizován pomocí strukturovaných rozhovorů. Na základě těchto rozhovorů je upraven postup tvorby celopodnikové strategie nefinančních podniků. Kvantitativní výzkum, který je proveden s použitím dotazníkového šetření, ověřuje výsledky benchmarkingu, tj. použitelnost navrženého postupu tvorby strategie nefinančních podniků i zdrojů informací v podobě makrozátěžových testů a otevřených dat pro definování strategie.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the design of business strategies for non-financial corporations. In the thesis, the author proposes a series of steps for creating an enterprise-wide strategy. The approach is suitable for companies of various sizes and domains. Furthermore, the thesis investigates the applicability of information from macro stress tests and open data to the design of the proposed strategy. Thus, the main aim of this research was to assess the applicability of information from macro stress tests and open data to the proposed design of strategy for non-financial corporations. Apart from the main aim, there were four particular goals:
1. Identify existing models of business strategy design mentioned in academic literature and define the terms macro stress tests and open data.
2. From the business strategy design models identified in the previous goal, choose an approach suitable for non-financial corporations and for the inclusion of information from macro stress tests and open data.
3. Design and evaluate an enterprise-wide strategy for a particular company, based on the selected approach.
4. Assess the applicability of information from macro stress tests and open data to the design of strategy for non-financial corporations.
In line with the aim and goals, the author formulated research questions, which were answered using a literature review and research methods. Structured interviews were used to conduct benchmarking. Based on the results of these interviews, the author modified the approach to the design of enterprise-wide strategy for non-financial corporations. The results of the benchmarking (i.e. the applicability of the proposed design method of strategy for non-financial corporations as well as the applicability of information sources in the form of macro stress tests and open data to the strategy design) were assessed by means of quantitative research, which was conducted using a questionnaire.
1. Literární rešerše
2. Cíle a metodika výzkumu
3. Benchmarking
4. Kvantitativní výzkum - dotazníkové šetření
5. Syntéza výsledků výzkumu
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše
2. Cíle a metodika výzkumu
3. Benchmarking
4. Kvantitativní výzkum - dotazníkové šetření
5. Syntéza výsledků výzkumu
Seznam doporučené literatury
BLASCHKE, Winfrid, Matthew T. JONES, Giovanni MAJNONI a Soledad Martinez PERIA, 2001. Stress Testing of Financial Systems: An Overview of Issues, Methodologies, and FSAP Experiences [online]. United States: International Monetary Fund, 2001 [vid. 2014-07-20]. ISSN 1934-7073. Dostupné z: http://ideas.repec.org/p/imf/imfwpa/01-88.html.
BOČEK, Jan, Jáchym ČEPICKÝ a Jakub MRÁČEK, 2014. Jak otevírat data? [online]. Praha: Fond Otakara Motejla, 2014 [vid. 2015-04-06]. ISBN 978-80-87725-15-3. Dostupné z: http://www.otevrenadata.cz/.
ČIHÁK, Martin, 2007. Introduction to Applied Stress Testing [online]. United States: International Monetary Fund, 2007, s. 4-53 [vid. 2014-10-20]. ISBN 03800-9781452787459. Dostupné z: http://www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2007/wp0759.pdf.
GURIN, Joel, 2014. Open Data Now The Secret ti Hot Startups, Smart Investing, Savvy Marketing, and Fast Innovation. The USA: McGraw-Hill Education, 2014. ISBN978-0-07-182977-9.
HUČKA, Miroslav, Eva KISLINGEROVÁ, Milan MALÝ a kol., 2011. Vývojové tendence velkých podniků. Podniky v 21. století. Praha: C. H. Beck, 2011. ISBN 978-80-7400-198-7.
KEŘKOVSKÝ, Miloslav a Oldřich VYKYPĚL, 2006. Strategické řízení: teorie pro praxi. 2. vyd. Praha: C. H. Beck, 2006. ISBN 80-7179-453-8.
MALLYA, Thaddeus, 2007. Základy strategického řízení a rozhodování. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1911-5.
PORTER, Michael E., 1998. Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. 2nd ed. New York: Free Press, 1980. ISBN 0-684-84148-7.
Seznam doporučené literatury
BLASCHKE, Winfrid, Matthew T. JONES, Giovanni MAJNONI a Soledad Martinez PERIA, 2001. Stress Testing of Financial Systems: An Overview of Issues, Methodologies, and FSAP Experiences [online]. United States: International Monetary Fund, 2001 [vid. 2014-07-20]. ISSN 1934-7073. Dostupné z: http://ideas.repec.org/p/imf/imfwpa/01-88.html.
BOČEK, Jan, Jáchym ČEPICKÝ a Jakub MRÁČEK, 2014. Jak otevírat data? [online]. Praha: Fond Otakara Motejla, 2014 [vid. 2015-04-06]. ISBN 978-80-87725-15-3. Dostupné z: http://www.otevrenadata.cz/.
ČIHÁK, Martin, 2007. Introduction to Applied Stress Testing [online]. United States: International Monetary Fund, 2007, s. 4-53 [vid. 2014-10-20]. ISBN 03800-9781452787459. Dostupné z: http://www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2007/wp0759.pdf.
GURIN, Joel, 2014. Open Data Now The Secret ti Hot Startups, Smart Investing, Savvy Marketing, and Fast Innovation. The USA: McGraw-Hill Education, 2014. ISBN978-0-07-182977-9.
HUČKA, Miroslav, Eva KISLINGEROVÁ, Milan MALÝ a kol., 2011. Vývojové tendence velkých podniků. Podniky v 21. století. Praha: C. H. Beck, 2011. ISBN 978-80-7400-198-7.
KEŘKOVSKÝ, Miloslav a Oldřich VYKYPĚL, 2006. Strategické řízení: teorie pro praxi. 2. vyd. Praha: C. H. Beck, 2006. ISBN 80-7179-453-8.
MALLYA, Thaddeus, 2007. Základy strategického řízení a rozhodování. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1911-5.
PORTER, Michael E., 1998. Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. 2nd ed. New York: Free Press, 1980. ISBN 0-684-84148-7.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.