Bakalářská práce se zabývá informovaností studentů středních škol o poskytování laické první pomoci. Teoretická část popisuje systém vzdělávání na středních školách v oblasti poskytování první pomoci, první pomoc v obecné rovině a právní úpravu, která se k ní vztahuje. Dále se zaměřuje na zásady poskytování první pomoci v případě náhlé zástavy oběhu a integrovaný záchranný systém včetně komunikace s operátorem zdravotnického operačního střediska. Výzkumná část analyzuje výsledky získané z dotazníkového šetření. Cílem práce je zmapovat postoj studentů středních škol k poskytování laické první pomoci a zároveň zhodnotit úroveň informovanosti o přivolání složek integrovaného záchranného systému a o doporučených postupech pro poskytování laické první pomoci u náhlé zástavy krevního oběhu. Výstupem bakalářské práce je článek připravený k publikaci.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the awareness of the high school students to provide laic first aid. The theoretical part describes the system of education in first aid at secondary schools, first aid in general and the legislation related to it. Furthermore, it focuses on the principles of providing first aid in case of sudden cardiac arrest and on the Integrated Rescue System, including communication with the operator of the medical operating center. The research part analyzes the results obtained from the questionnaire survey. The aim of this thesis is to map the attitude of secondary school students towards providing of laic first aid and to evaluate the level of awareness about the calling the Integrated Rescue System and about recommended procedures for the provision of laic first aid in sudden cardiac arrest. The output of this thesis is an article prepared for publication.
Klíčová slova
laická první pomoc, náhlá zástava krevního oběhu, základní neodkladná resuscitace, studenti středních škol, výuka první pomoci
Klíčová slova v angličtině
laic first aid, sudden cardiac arrest, basic life support, secondary school students, first aid education
Rozsah průvodní práce
104 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá informovaností studentů středních škol o poskytování laické první pomoci. Teoretická část popisuje systém vzdělávání na středních školách v oblasti poskytování první pomoci, první pomoc v obecné rovině a právní úpravu, která se k ní vztahuje. Dále se zaměřuje na zásady poskytování první pomoci v případě náhlé zástavy oběhu a integrovaný záchranný systém včetně komunikace s operátorem zdravotnického operačního střediska. Výzkumná část analyzuje výsledky získané z dotazníkového šetření. Cílem práce je zmapovat postoj studentů středních škol k poskytování laické první pomoci a zároveň zhodnotit úroveň informovanosti o přivolání složek integrovaného záchranného systému a o doporučených postupech pro poskytování laické první pomoci u náhlé zástavy krevního oběhu. Výstupem bakalářské práce je článek připravený k publikaci.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the awareness of the high school students to provide laic first aid. The theoretical part describes the system of education in first aid at secondary schools, first aid in general and the legislation related to it. Furthermore, it focuses on the principles of providing first aid in case of sudden cardiac arrest and on the Integrated Rescue System, including communication with the operator of the medical operating center. The research part analyzes the results obtained from the questionnaire survey. The aim of this thesis is to map the attitude of secondary school students towards providing of laic first aid and to evaluate the level of awareness about the calling the Integrated Rescue System and about recommended procedures for the provision of laic first aid in sudden cardiac arrest. The output of this thesis is an article prepared for publication.
Klíčová slova
laická první pomoc, náhlá zástava krevního oběhu, základní neodkladná resuscitace, studenti středních škol, výuka první pomoci
Klíčová slova v angličtině
laic first aid, sudden cardiac arrest, basic life support, secondary school students, first aid education
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1) Zmapovat postoj studentů středních škol k poskytování první pomoci.
2) Zmapovat úroveň informovanosti studentů středních škol o problematice přivolání složek integrovaného záchranného systému.
3) Zhodnotit úroveň informovanosti studentů středních škol o doporučených postupech pro poskytování laické první pomoci u vybraných akutních, život ohrožujících stavů.
Teoretická východiska:
Poskytnutí první pomoci by v současném světě mělo být takřka celospolečensky považováno za věc samozřejmou a automatickou. Cílem první pomoci není jen správná aktivace záchranné složky, ale patří k ní i schopnost pomoci druhému v případě ohrožení života nebo zhoršení zdravotního stavu (Lešková, 2013). Každý laik by měl umět alespoň základní postupy první pomoci, které se mohou stát užitečnými v situaci, kdy je ohrožen lidský život a právě tyto základní postupy mohou být rozhodující pro přežití a následující kvalitu života postiženého. Zkušenosti odborníků z řad integrovaného záchranného systému však poukazují na nedostatečnou znalost základů první pomoci při jejím poskytování laiky.
Výstupem bakalářské práce bude článek připravený k publikaci.
Výzkumné předpoklady/výzkumné otázky:
1) Předpokládáme, že 90 % a více studentů středních škol hodnotí poskytování první pomoci jako důležitý krok k záchraně a zachování lidského života.
2) Předpokládáme, že 80 % a více studentů středních škol se orientuje v problematice přivolání složek integrovaného záchranného systému.
3) Předpokládáme, že 70 % a více studentů středních škol není dostatečně informováno o doporučených postupech pro poskytování laické první pomoci u akutních, život ohrožujících stavů.
Výzkumné předpoklady budou upřesněny na základě výsledků předvýzkumu.
Metoda:
Kvantitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Technika práce: dotazník.
Vyhodnocení dat: Data budou zpracována pomocí grafů a tabulek v programu Microsoft Office Excel 2013.
Místo a čas realizace výzkumu:
Výzkum se uskuteční na středních školách v Libereckém kraji v časovém rozmezí listopad 2017 až leden 2018.
Vzorek:
Respondenti: studenti středních škol v Libereckém kraji, minimální počet: 70.
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1) Zmapovat postoj studentů středních škol k poskytování první pomoci.
2) Zmapovat úroveň informovanosti studentů středních škol o problematice přivolání složek integrovaného záchranného systému.
3) Zhodnotit úroveň informovanosti studentů středních škol o doporučených postupech pro poskytování laické první pomoci u vybraných akutních, život ohrožujících stavů.
Teoretická východiska:
Poskytnutí první pomoci by v současném světě mělo být takřka celospolečensky považováno za věc samozřejmou a automatickou. Cílem první pomoci není jen správná aktivace záchranné složky, ale patří k ní i schopnost pomoci druhému v případě ohrožení života nebo zhoršení zdravotního stavu (Lešková, 2013). Každý laik by měl umět alespoň základní postupy první pomoci, které se mohou stát užitečnými v situaci, kdy je ohrožen lidský život a právě tyto základní postupy mohou být rozhodující pro přežití a následující kvalitu života postiženého. Zkušenosti odborníků z řad integrovaného záchranného systému však poukazují na nedostatečnou znalost základů první pomoci při jejím poskytování laiky.
Výstupem bakalářské práce bude článek připravený k publikaci.
Výzkumné předpoklady/výzkumné otázky:
1) Předpokládáme, že 90 % a více studentů středních škol hodnotí poskytování první pomoci jako důležitý krok k záchraně a zachování lidského života.
2) Předpokládáme, že 80 % a více studentů středních škol se orientuje v problematice přivolání složek integrovaného záchranného systému.
3) Předpokládáme, že 70 % a více studentů středních škol není dostatečně informováno o doporučených postupech pro poskytování laické první pomoci u akutních, život ohrožujících stavů.
Výzkumné předpoklady budou upřesněny na základě výsledků předvýzkumu.
Metoda:
Kvantitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Technika práce: dotazník.
Vyhodnocení dat: Data budou zpracována pomocí grafů a tabulek v programu Microsoft Office Excel 2013.
Místo a čas realizace výzkumu:
Výzkum se uskuteční na středních školách v Libereckém kraji v časovém rozmezí listopad 2017 až leden 2018.
Vzorek:
Respondenti: studenti středních škol v Libereckém kraji, minimální počet: 70.
Seznam doporučené literatury
DOBIÁŠ, V., T. BULÍKOVÁ a P. HERMAN. 2012. Prednemocničná urgentná medicína. 2. dopl. a přeprac. vyd. Martin: Osveta. ISBN 978-80-8063-387-5.
EPSTEIN, Jonathan I. 2015. New First Aid and CPR Guidelines: Step in to Save a Life. Parks & Recreation. 50(12), 22-23. ISSN 0031-2215.
JANOTA, Tomáš. 2015. Doporučení pro resuscitaci 2015 aktuality ze sjezdu Evropské resuscitační rady v Praze. Intervenční a akutní kardiologie. 14(4), 181-182. ISSN 1213-807X.
KLÍMA, Jiří. 2013. Dítě v ohrožení života. Bulletin Sdružení praktických lékařů ČR. 23(3), 40-45. ISSN 1212-6152.
LEJSEK, Jan. 2013. První pomoc. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80- 246-2090-9.
LEŠKOVÁ, Ludmila. 2013. Laická první pomoc je stále strašákem. Sestra. 23(12), 57. ISSN 1210-0404.
LIDICKÁ, Lucie. 2014. Resuscitace v dětském věku. Florence. 10(7-8), 8-10. ISSN 1801-464X.
NOVÁK, Ivan. 2016. Kardiopulmonální resuscitace po roce 2015. Medicína po promoci. 17(1), 64-69. ISSN 1212-9445.
REMEŠ, Roman a Silvia TRNOVSKÁ. 2013. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4530-5.
ŠTROBLOVÁ, Alena. 2015. První pomoc jako další šance na život. Florence. 11(10), 39. ISSN 1801-464X.
VOLOSHYN, Tetyana a Dita NOVÁKOVÁ. 2016. Popáleninové trauma u dětí. Florence. 12(3), 16-18. ISSN 1801-464X.
ZVOLÁNEK, Rudolf. 2012. Nejčastější chyby při poskytování první pomoci dětem. Vox pediatriae. 12(9), 16-17. ISSN 1213-2241.
Seznam doporučené literatury
DOBIÁŠ, V., T. BULÍKOVÁ a P. HERMAN. 2012. Prednemocničná urgentná medicína. 2. dopl. a přeprac. vyd. Martin: Osveta. ISBN 978-80-8063-387-5.
EPSTEIN, Jonathan I. 2015. New First Aid and CPR Guidelines: Step in to Save a Life. Parks & Recreation. 50(12), 22-23. ISSN 0031-2215.
JANOTA, Tomáš. 2015. Doporučení pro resuscitaci 2015 aktuality ze sjezdu Evropské resuscitační rady v Praze. Intervenční a akutní kardiologie. 14(4), 181-182. ISSN 1213-807X.
KLÍMA, Jiří. 2013. Dítě v ohrožení života. Bulletin Sdružení praktických lékařů ČR. 23(3), 40-45. ISSN 1212-6152.
LEJSEK, Jan. 2013. První pomoc. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80- 246-2090-9.
LEŠKOVÁ, Ludmila. 2013. Laická první pomoc je stále strašákem. Sestra. 23(12), 57. ISSN 1210-0404.
LIDICKÁ, Lucie. 2014. Resuscitace v dětském věku. Florence. 10(7-8), 8-10. ISSN 1801-464X.
NOVÁK, Ivan. 2016. Kardiopulmonální resuscitace po roce 2015. Medicína po promoci. 17(1), 64-69. ISSN 1212-9445.
REMEŠ, Roman a Silvia TRNOVSKÁ. 2013. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4530-5.
ŠTROBLOVÁ, Alena. 2015. První pomoc jako další šance na život. Florence. 11(10), 39. ISSN 1801-464X.
VOLOSHYN, Tetyana a Dita NOVÁKOVÁ. 2016. Popáleninové trauma u dětí. Florence. 12(3), 16-18. ISSN 1801-464X.
ZVOLÁNEK, Rudolf. 2012. Nejčastější chyby při poskytování první pomoci dětem. Vox pediatriae. 12(9), 16-17. ISSN 1213-2241.
Přílohy volně vložené
1 CD-ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.