Výstupem bakalářské práce je článek v odborném periodiku na téma devalvace pacienta v nemocnici. Tato bakalářská práce je rozdělena na dvě části - na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na popis interpersonálních vztahů mezi pacientem a zdravotnickým pracovníkem a jejich vliv na zdravotní stav pacienta. Praktická část je zaměřena na vnímání dané problematiky pacientem v nemocničním prostředí Krajské nemocnice Liberec, a. s. v Centru následné péče a na chirurgickém a interním lůžkovém oddělení. Vnímání situace/problému je u pacientů zjišťováno dotazníkovým šetřením. Cíle práce jsou zaměřeny na zjištění otázky devalvace pacienta. Zkoumají, ze strany kterého zdravotnického personálu jsou pacienti devalvováni a jakým způsobem devalvace ovlivnila jejich důvěru ke zdravotnickému personálu.
Anotace v angličtině
The output of the bachelor thesis is an article in a specialized periodical dealing with a devaluation of a patient in hospital. This bachelor thesis is divided into two parts, namely a theoretical and a practical part. The theoretical part focuses on the description of interpersonal relationships between patients and healthcare workers and its influence on the patient's health. The practical part is focused on the perception of the given problem by patients in the hospital environment of the aftercare department, surgical and internal departments of the Regional Hospital Liberec, a. s. The patient's personal perception state of perception of the situation/problem is determined by the questionnaire survey. The objectives of the thesis are to determine how much patients are devalued. Goals are also to find out which personal is taking part in their devaluation and how the devaluation has affected their trust
in healthcare personnel.
Klíčová slova
Pacient, lidská důstojnost, vztah pacient a zdravotnický pracovník
Klíčová slova v angličtině
Patient, human dignity, relationship patient and healthcare worker
Rozsah průvodní práce
79 s. (93 429 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Výstupem bakalářské práce je článek v odborném periodiku na téma devalvace pacienta v nemocnici. Tato bakalářská práce je rozdělena na dvě části - na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na popis interpersonálních vztahů mezi pacientem a zdravotnickým pracovníkem a jejich vliv na zdravotní stav pacienta. Praktická část je zaměřena na vnímání dané problematiky pacientem v nemocničním prostředí Krajské nemocnice Liberec, a. s. v Centru následné péče a na chirurgickém a interním lůžkovém oddělení. Vnímání situace/problému je u pacientů zjišťováno dotazníkovým šetřením. Cíle práce jsou zaměřeny na zjištění otázky devalvace pacienta. Zkoumají, ze strany kterého zdravotnického personálu jsou pacienti devalvováni a jakým způsobem devalvace ovlivnila jejich důvěru ke zdravotnickému personálu.
Anotace v angličtině
The output of the bachelor thesis is an article in a specialized periodical dealing with a devaluation of a patient in hospital. This bachelor thesis is divided into two parts, namely a theoretical and a practical part. The theoretical part focuses on the description of interpersonal relationships between patients and healthcare workers and its influence on the patient's health. The practical part is focused on the perception of the given problem by patients in the hospital environment of the aftercare department, surgical and internal departments of the Regional Hospital Liberec, a. s. The patient's personal perception state of perception of the situation/problem is determined by the questionnaire survey. The objectives of the thesis are to determine how much patients are devalued. Goals are also to find out which personal is taking part in their devaluation and how the devaluation has affected their trust
in healthcare personnel.
Klíčová slova
Pacient, lidská důstojnost, vztah pacient a zdravotnický pracovník
Klíčová slova v angličtině
Patient, human dignity, relationship patient and healthcare worker
Zásady pro vypracování
Konzultant: Mgr. Martin Krause, DiS.
Cíle práce:
1) Zjistit jak moc jsou pacienti devalvováni.
2) Zjistit, ze strany kterého zdravotnického personálu jsou pacienti devalvováni.
3) Zjistit, jakým způsobem devalvace ovlivnila důvěru pacientů ke zdravotnickému personálu.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Devalvace, snižování lidské důstojnosti, by se neměla ve zdravotnictví vyskytovat. Devalvace negativně ovlivňuje psychický stav pacienta a snižuje jeho důvěru ve zdravotnický personál. Ve zdravotnictví by se mělo přistupovat k pacientům jako k osobnostem a zohledňovat jejich individuální potřeby (Zacharová, 2016).
Výstupem bakalářské práce bude vytvoření článku připraveného k publikaci v odborném periodiku.
Výzkumné předpoklady:
1) Předpokládáme, že devalvace pacientů se v nemocnici vyskytuje.
2) Předpokládáme, že jsou pacienti více devalvováni pomocným zdravotnickým pracovníkem než všeobecnou sestrou.
3) Předpokládáme, že devalvace snižuje důvěru ve zdravotnický personál.
Procentuální odhad pro hlavní výzkum vznikne z předvýzkumu a odhadu reálného obrazu.
Metoda: Kvantitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Technika práce: Dotazník
Vyhodnocení dat: Data budou zpracována pomocí grafů a tabulek v programu Microsoft Office Excel 2007. Text bude zpracován textovým editorem Microsoft Office Word 2007.
Místo a čas realizace výzkumu:
Místo výzkumu: Krajská nemocnice Liberec, a.s. (oddělení následné péče, chirurgické oddělení, interní oddělení).
Čas výzkumu: leden 2018 - březen 2018.
Vzorek:
Respondenti hospitalizovaní pacienti nad 18 let, 50 respondentů.
Zásady pro vypracování
Konzultant: Mgr. Martin Krause, DiS.
Cíle práce:
1) Zjistit jak moc jsou pacienti devalvováni.
2) Zjistit, ze strany kterého zdravotnického personálu jsou pacienti devalvováni.
3) Zjistit, jakým způsobem devalvace ovlivnila důvěru pacientů ke zdravotnickému personálu.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Devalvace, snižování lidské důstojnosti, by se neměla ve zdravotnictví vyskytovat. Devalvace negativně ovlivňuje psychický stav pacienta a snižuje jeho důvěru ve zdravotnický personál. Ve zdravotnictví by se mělo přistupovat k pacientům jako k osobnostem a zohledňovat jejich individuální potřeby (Zacharová, 2016).
Výstupem bakalářské práce bude vytvoření článku připraveného k publikaci v odborném periodiku.
Výzkumné předpoklady:
1) Předpokládáme, že devalvace pacientů se v nemocnici vyskytuje.
2) Předpokládáme, že jsou pacienti více devalvováni pomocným zdravotnickým pracovníkem než všeobecnou sestrou.
3) Předpokládáme, že devalvace snižuje důvěru ve zdravotnický personál.
Procentuální odhad pro hlavní výzkum vznikne z předvýzkumu a odhadu reálného obrazu.
Metoda: Kvantitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Technika práce: Dotazník
Vyhodnocení dat: Data budou zpracována pomocí grafů a tabulek v programu Microsoft Office Excel 2007. Text bude zpracován textovým editorem Microsoft Office Word 2007.
Místo a čas realizace výzkumu:
Místo výzkumu: Krajská nemocnice Liberec, a.s. (oddělení následné péče, chirurgické oddělení, interní oddělení).
Čas výzkumu: leden 2018 - březen 2018.
Vzorek:
Respondenti hospitalizovaní pacienti nad 18 let, 50 respondentů.
Seznam doporučené literatury
(1) ZACHAROVÁ, Eva. 2016. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0156-6.
(2) AYERS, Susan a Richard DE VISSER. 2015. Psychologie v medicíně. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5230-3.
(3) DESJARLAIS-DEKLERK, Kristen a Jean E. WALLACE. 2013. Instrumental and socioemotional communications in doctor-patient interactions in urban and rural clinics. BMC Health Services Research. 13, 1-8. DOI 10.1186/1472-6963-13-261.
Dostupné také z: http://search.proquest.com/docview/1419098787/D1B78A6DFD8A46C4PQ/6?accountid=17116
(4) DULOVÁ, Markéta a Iva BACTEROVÁ. 2012. Jak nás vidí pacienti. Sestra. 22(4), 7-8. ISSN 1210-0404. Dostupné také z: http://zdravi.euro.cz/clanek/sestra/jak-nas-vidi-pacienti-464351.
(5) FERENCOVÁ, Martina a Ľubomíra LIZÁKOVÁ. 2014. Manažment zdravotníckych zariadení a uspokojovanie kultúrne podmienených potrieb klientov. Kontakt, 16(2), 123-129. ISSN 1212-4117. Dostupné také z: http://http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/kontakt/
(6) HEŘMÁNKOVÁ, Jana et al. 2012. Etika v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3469-9.
(7) ONDRIOVÁ, I., A. HUDÁKOVÁ a M. PAVELKOVÁ. 2013. Spokojenost pacientů jako indikátor kvality péče. Sestra. 23(1), 33-35. ISSN 1210-0404. Dostupné také z: http://zdravi.e15.cz/archiv/sestra/.
(8) PRUDIL, Lukáš. 2014. Právo pro zdravotnické pracovníky. Praha: Linde. ISBN 978-80-7201-929-8.
(9) PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK. 2015. Lékař a pacient v moderní medicíně: etické, právní, psychologické a klinické aspekty. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5788-9.
(10) TRACHTOVÁ, E., G. TREJTNAROVÁ a D. MASTILIAKOVÁ. 2013. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. ISBN 978-80-7013-553-2.
(11) ŠPIRUDOVÁ, Lenka. 2015. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5710-0.
Seznam doporučené literatury
(1) ZACHAROVÁ, Eva. 2016. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0156-6.
(2) AYERS, Susan a Richard DE VISSER. 2015. Psychologie v medicíně. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5230-3.
(3) DESJARLAIS-DEKLERK, Kristen a Jean E. WALLACE. 2013. Instrumental and socioemotional communications in doctor-patient interactions in urban and rural clinics. BMC Health Services Research. 13, 1-8. DOI 10.1186/1472-6963-13-261.
Dostupné také z: http://search.proquest.com/docview/1419098787/D1B78A6DFD8A46C4PQ/6?accountid=17116
(4) DULOVÁ, Markéta a Iva BACTEROVÁ. 2012. Jak nás vidí pacienti. Sestra. 22(4), 7-8. ISSN 1210-0404. Dostupné také z: http://zdravi.euro.cz/clanek/sestra/jak-nas-vidi-pacienti-464351.
(5) FERENCOVÁ, Martina a Ľubomíra LIZÁKOVÁ. 2014. Manažment zdravotníckych zariadení a uspokojovanie kultúrne podmienených potrieb klientov. Kontakt, 16(2), 123-129. ISSN 1212-4117. Dostupné také z: http://http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/kontakt/
(6) HEŘMÁNKOVÁ, Jana et al. 2012. Etika v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3469-9.
(7) ONDRIOVÁ, I., A. HUDÁKOVÁ a M. PAVELKOVÁ. 2013. Spokojenost pacientů jako indikátor kvality péče. Sestra. 23(1), 33-35. ISSN 1210-0404. Dostupné také z: http://zdravi.e15.cz/archiv/sestra/.
(8) PRUDIL, Lukáš. 2014. Právo pro zdravotnické pracovníky. Praha: Linde. ISBN 978-80-7201-929-8.
(9) PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK. 2015. Lékař a pacient v moderní medicíně: etické, právní, psychologické a klinické aspekty. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5788-9.
(10) TRACHTOVÁ, E., G. TREJTNAROVÁ a D. MASTILIAKOVÁ. 2013. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. ISBN 978-80-7013-553-2.
(11) ŠPIRUDOVÁ, Lenka. 2015. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5710-0.
Přílohy volně vložené
1 CD-ROM s prací ve formátu PDF
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.