Diplomová práce je zaměřena na problematiku rozvoje čtenářské gramotnosti na 1.
stupni základní školy. V teoretické části jsou vymezeny pojmy čtenářská gramotnost,
motivace, vztah čtenářství a samostatného myšlení.
V praktické části jsou realizovány formou projektu lekce, v nichž je kladen
důraz na prožitek a které jsou koncipovány tak, aby vedly k osvojování čtenářských
dovedností, k výběru vhodných strategií, ale především, aby v dětech vzbudily chuť
číst. K tvorbě práce byly využity texty současných autorů literatury pro děti a mládež.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the development of reading literacy at the 1st stage of
primary school. The theoretical part defines the concepts of reading literacy, motivation,
the relationship between reading and independent thinking.
In the practical part, lessons are realized in the form of a project, in which the
emphasis is on experience and which are designed in this way, to lead to the acquisition
of reading skills, to the selection of appropriate strategies, but above all to arouse
children's desire to read. The texts of contemporary authors of literature for children and
youth were used to create the work.
Klíčová slova
Čtenářská gramotnost, čtení, samostatné myšlení, motivace, prožitek, práce s textem
Klíčová slova v angličtině
Reading literacy, reading, independent thinking, experience, work with text
Rozsah průvodní práce
87 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku rozvoje čtenářské gramotnosti na 1.
stupni základní školy. V teoretické části jsou vymezeny pojmy čtenářská gramotnost,
motivace, vztah čtenářství a samostatného myšlení.
V praktické části jsou realizovány formou projektu lekce, v nichž je kladen
důraz na prožitek a které jsou koncipovány tak, aby vedly k osvojování čtenářských
dovedností, k výběru vhodných strategií, ale především, aby v dětech vzbudily chuť
číst. K tvorbě práce byly využity texty současných autorů literatury pro děti a mládež.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the development of reading literacy at the 1st stage of
primary school. The theoretical part defines the concepts of reading literacy, motivation,
the relationship between reading and independent thinking.
In the practical part, lessons are realized in the form of a project, in which the
emphasis is on experience and which are designed in this way, to lead to the acquisition
of reading skills, to the selection of appropriate strategies, but above all to arouse
children's desire to read. The texts of contemporary authors of literature for children and
youth were used to create the work.
Klíčová slova
Čtenářská gramotnost, čtení, samostatné myšlení, motivace, prožitek, práce s textem
Klíčová slova v angličtině
Reading literacy, reading, independent thinking, experience, work with text
Zásady pro vypracování
V teoretické části budou zmapována témata: literární výchova na 1. stupni ZŠ, rozvoj čtenářské gramotnosti, podpora aktivního a samostatného myšlení, práce s uměleckým textem a interpretace textů.
V praktické části budou tematicky analyzovány a interpretovány současné knihy české produkce, a to s výstupem do didaktické roviny.
Cílem je vyhledat a analyzovat knihy pro děti a mládež vhodné k řízenému rozvoji čtenářské gramotnosti.
Součástí diplomové práce je autorský projekt "Rozvoj čtenářských dovedností žáků na 1. stupni ZŠ".
Zásady pro vypracování
V teoretické části budou zmapována témata: literární výchova na 1. stupni ZŠ, rozvoj čtenářské gramotnosti, podpora aktivního a samostatného myšlení, práce s uměleckým textem a interpretace textů.
V praktické části budou tematicky analyzovány a interpretovány současné knihy české produkce, a to s výstupem do didaktické roviny.
Cílem je vyhledat a analyzovat knihy pro děti a mládež vhodné k řízenému rozvoji čtenářské gramotnosti.
Součástí diplomové práce je autorský projekt "Rozvoj čtenářských dovedností žáků na 1. stupni ZŠ".
Seznam doporučené literatury
ČEŇKOVÁ, J., 2006. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál. ISBN 80-7367-095-X.
NELEŠOVSKÁ, A. a SPÁČILOVÁ, H., 2005. Didaktika primární školy. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-1236-5.
SLADOVÁ, J., 2014. Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-4025-5
TOMAN, J., 2007. Didaktika čtení a primární literární výchovy. České Budějovice: Jihočeská univerzita, ISBN 978-80-7394-038-6.
VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ Z. a ŠTECH S., 2000. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, ISBN 80-7184-929-4.
Seznam doporučené literatury
ČEŇKOVÁ, J., 2006. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál. ISBN 80-7367-095-X.
NELEŠOVSKÁ, A. a SPÁČILOVÁ, H., 2005. Didaktika primární školy. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-1236-5.
SLADOVÁ, J., 2014. Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-4025-5
TOMAN, J., 2007. Didaktika čtení a primární literární výchovy. České Budějovice: Jihočeská univerzita, ISBN 978-80-7394-038-6.
VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ Z. a ŠTECH S., 2000. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, ISBN 80-7184-929-4.