Cílem této diplomové práce bylo zpracování projektů na téma krajina v okolí mého bydliště ve výuce použitelných na I. stupni základní školy v Jenišovicích.
Teoretická část se zabývá charakteristikou krajiny, jejím vývojem od 19. století po současnost a proměnami krajiny v Českém ráji. Tato diplomová práce seznamuje čtenáře s hlavními krajinnými prvky jako je les, louka, pole, vodní toky, rybníky a skalní město. Je zde vysvětlen význam a funkce lesa. Dále je zde představena obec Jenišovice a okolní příroda. Ve třetí kapitole je popsána krajina kolem Jenišovic a krajinný ráz. Nejprve jsou popsány památky a známé turistické cíle viditelného prostoru daného horizontem a poté prostorem kolem Jenišovic a okolí. V poslední teoretické části je představeno projektové vyučování, projekt a jeho příprava.
V praktické části je rozpracovaná koncepce a metodika pro projektové dny, příprava metodických materiálů a realizace projektových dnů s žáky I. stupně základní školy. Tato část je zakončena reflexí, několika modifikacemi a doporučeními pro praxi. Také je zde možné naleznout několik tipů na rozdělení žáků do skupin při projektovém vyučování. Diplomová práce je ukončena přílohou, ve které jsou jednotlivá řešení k pracovním listům a otázkám.
Anotace v angličtině
The objective of this dissertation was to compile projects on the topic of landscape in the vicinity of my residence applicable in teaching at the first stage of primary school in Jenišovice.
The theoretical part deals with the landscape characteristics, its development since the 19th century up to the present and landscape transformation in the Bohemian Paradise. This dissertation acquaints the reader with the main landscape elements such as forest, meadow, fields, watercourses, ponds and rock formations. The meaning and function of the forest are explained here. The village of Jenišovice and the surrounding countryside are also introduced in this part. The third chapter describes the landscape and the landscape character around Jenišovice. First, the monuments and well-known tourist destinations of the visible area given by the horizon are described, and then the area around Jenišovice and its surroundings. The last theoretical part presents project teaching, the project and its preparation.
The practical part contains a worked up concept and methodology for project days, preparation of methodological materials and implementation of project days with the primary school pupils. This part is concluded with a reflection, several modifications and recommendations for practice. It is also possible to find a few hints for dividing students into groups during project teaching. The dissertation ends with an appendix, which contains individual solutions to worksheets and questions.
Klíčová slova
Horizont, krajina, žáci, projekt, projektové dny, metodika, činnost, úkoly, hra
Klíčová slova v angličtině
Horizon, countryside, pupils, project, project days, methodology, activity, tasks, game
Rozsah průvodní práce
134 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce bylo zpracování projektů na téma krajina v okolí mého bydliště ve výuce použitelných na I. stupni základní školy v Jenišovicích.
Teoretická část se zabývá charakteristikou krajiny, jejím vývojem od 19. století po současnost a proměnami krajiny v Českém ráji. Tato diplomová práce seznamuje čtenáře s hlavními krajinnými prvky jako je les, louka, pole, vodní toky, rybníky a skalní město. Je zde vysvětlen význam a funkce lesa. Dále je zde představena obec Jenišovice a okolní příroda. Ve třetí kapitole je popsána krajina kolem Jenišovic a krajinný ráz. Nejprve jsou popsány památky a známé turistické cíle viditelného prostoru daného horizontem a poté prostorem kolem Jenišovic a okolí. V poslední teoretické části je představeno projektové vyučování, projekt a jeho příprava.
V praktické části je rozpracovaná koncepce a metodika pro projektové dny, příprava metodických materiálů a realizace projektových dnů s žáky I. stupně základní školy. Tato část je zakončena reflexí, několika modifikacemi a doporučeními pro praxi. Také je zde možné naleznout několik tipů na rozdělení žáků do skupin při projektovém vyučování. Diplomová práce je ukončena přílohou, ve které jsou jednotlivá řešení k pracovním listům a otázkám.
Anotace v angličtině
The objective of this dissertation was to compile projects on the topic of landscape in the vicinity of my residence applicable in teaching at the first stage of primary school in Jenišovice.
The theoretical part deals with the landscape characteristics, its development since the 19th century up to the present and landscape transformation in the Bohemian Paradise. This dissertation acquaints the reader with the main landscape elements such as forest, meadow, fields, watercourses, ponds and rock formations. The meaning and function of the forest are explained here. The village of Jenišovice and the surrounding countryside are also introduced in this part. The third chapter describes the landscape and the landscape character around Jenišovice. First, the monuments and well-known tourist destinations of the visible area given by the horizon are described, and then the area around Jenišovice and its surroundings. The last theoretical part presents project teaching, the project and its preparation.
The practical part contains a worked up concept and methodology for project days, preparation of methodological materials and implementation of project days with the primary school pupils. This part is concluded with a reflection, several modifications and recommendations for practice. It is also possible to find a few hints for dividing students into groups during project teaching. The dissertation ends with an appendix, which contains individual solutions to worksheets and questions.
Klíčová slova
Horizont, krajina, žáci, projekt, projektové dny, metodika, činnost, úkoly, hra
Klíčová slova v angličtině
Horizon, countryside, pupils, project, project days, methodology, activity, tasks, game
Zásady pro vypracování
Cíl: zpracovat metodické podklady pro projektový den s tématem krajina v okolí mého bydliště ve výuce na I. stupni základní školy - příklad Jenišovice
Postup:
- nastudování a využití odborné literatury k danému tématu
- zpracování koncepce a metodiky pro projektový den
- příprava metodických materiálů pro projektový den
- realizace projektového dne s žáky I. stupně základní školy
- evaluace, vyhodnocení a stanovení konečných doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Cíl: zpracovat metodické podklady pro projektový den s tématem krajina v okolí mého bydliště ve výuce na I. stupni základní školy - příklad Jenišovice
Postup:
- nastudování a využití odborné literatury k danému tématu
- zpracování koncepce a metodiky pro projektový den
- příprava metodických materiálů pro projektový den
- realizace projektového dne s žáky I. stupně základní školy
- evaluace, vyhodnocení a stanovení konečných doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
MRKÁČEK, Zdeněk. Příroda v Českém ráji. Turnov: RA, 1998. ISBN 80-901697-4-0.
AMBROSE, Jamie. 365 nápadů, jak se bavit v přírodě: zkus to!. Praha: Slovart, 2015. ISBN 978-80-7391-931-3.
NEUMAN, Jan. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Vyd. 7. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0628-6.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Přeložil Jiří FOLTÝN. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0.
DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1620-9.
Seznam doporučené literatury
MRKÁČEK, Zdeněk. Příroda v Českém ráji. Turnov: RA, 1998. ISBN 80-901697-4-0.
AMBROSE, Jamie. 365 nápadů, jak se bavit v přírodě: zkus to!. Praha: Slovart, 2015. ISBN 978-80-7391-931-3.
NEUMAN, Jan. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Vyd. 7. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0628-6.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Přeložil Jiří FOLTÝN. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0.
DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1620-9.