Tato diplomová práce s názvem Význam mentalizace v přístupu učitele pro vývoj sebepojetí u dítěte mladšího školního věku se věnuje možnostem využití mentalizace v učitelské praxi pro vývoj zdravého sebepojetí žáka na 1. stupni ZŠ. Jejím cílem je pomocí dlouhodobého intervenčního programu demonstrovat, nakolik může být mentalizující přístup učitele užitečným a nápomocným nástrojem v jeho přístupu k žákovi, který se potýká s potížemi v oblasti zvládání stresu, seberegulace a sebepojetí. V teoretické části jsou vysvětleny klíčové pojmy jako je empatie a mentalizace ve vývojovém kontextu. Rovněž jsou popsány i narativní přístupy ve vzdělávání, protože mentalizace se v této práci uplatňuje mimo jiné v podobě tzv. léčivého příběhu. Praktická část této diplomové práce je kvalitativně zaměřená. Zvolila jsem kazuistiku vybraného žáka 5. třídy ZŠ, u kterého se začaly objevovat problémy s nejistotou, nízkým sebepojetím a s zvládáním stresových situací. Cílem bylo zjistit, příčinné souvislosti těchto problémů a pomocí mentalizujícího přístupu podpořit žáka takovým způsobem, aby u něj došlo k úpravě maladaptivních vzorců zvládání a posílení zdravého sebepojetí. Pro tohoto žáka byl vytvořen longitudinální intervenční mentalizující program, který byl zrealizován a vyhodnocen.
Anotace v angličtině
This diploma thesis entitled The importance of mentalization in the teacher's approach to the development of self-concept in a younger school-age child deals with the possibilities of using mentalization in teaching practice for the development of healthy self-concept of pupils at the 1st stage of elementary school. The thesis aim is to demonstrate, through a long-term intervention program, the extent to which a teacher's mentalizing approach can be a useful and helpful tool in a teacher's approach to a pupil who copes with difficulties of stress, self-regulation and self-concept. In the theoretical part, there are explained key concepts such as empathy and mentalization in a developmental context. There are also described narrative approaches in education, because the mentalization in this work is applied mainly in the form of the so-called healing story. The practical part of this diploma thesis is focused qualitatively. I have chosen the case study of a selected 5th grade elementary school student, by whom problems with uncertainty, low self-concept and coping with stressful situations began to appear. The aim has been to find out the causal connections of these problems and with the help of mantalization to support the pupil in a way that would be used to adjust maladaptive patterns of coping and strengthen a healthy self-concept. A longitudinal interventional mentalization program was created for this student, which was implemented and evaluated.
Klíčová slova
Emoce, Empatie, Zrcadlové neurony, Mentalizace, Mladší školní věk, Sebepojetí
Klíčová slova v angličtině
Emotion, Empathy, Mirror neurons, Mentalization, Self-concept, Young Learner
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce s názvem Význam mentalizace v přístupu učitele pro vývoj sebepojetí u dítěte mladšího školního věku se věnuje možnostem využití mentalizace v učitelské praxi pro vývoj zdravého sebepojetí žáka na 1. stupni ZŠ. Jejím cílem je pomocí dlouhodobého intervenčního programu demonstrovat, nakolik může být mentalizující přístup učitele užitečným a nápomocným nástrojem v jeho přístupu k žákovi, který se potýká s potížemi v oblasti zvládání stresu, seberegulace a sebepojetí. V teoretické části jsou vysvětleny klíčové pojmy jako je empatie a mentalizace ve vývojovém kontextu. Rovněž jsou popsány i narativní přístupy ve vzdělávání, protože mentalizace se v této práci uplatňuje mimo jiné v podobě tzv. léčivého příběhu. Praktická část této diplomové práce je kvalitativně zaměřená. Zvolila jsem kazuistiku vybraného žáka 5. třídy ZŠ, u kterého se začaly objevovat problémy s nejistotou, nízkým sebepojetím a s zvládáním stresových situací. Cílem bylo zjistit, příčinné souvislosti těchto problémů a pomocí mentalizujícího přístupu podpořit žáka takovým způsobem, aby u něj došlo k úpravě maladaptivních vzorců zvládání a posílení zdravého sebepojetí. Pro tohoto žáka byl vytvořen longitudinální intervenční mentalizující program, který byl zrealizován a vyhodnocen.
Anotace v angličtině
This diploma thesis entitled The importance of mentalization in the teacher's approach to the development of self-concept in a younger school-age child deals with the possibilities of using mentalization in teaching practice for the development of healthy self-concept of pupils at the 1st stage of elementary school. The thesis aim is to demonstrate, through a long-term intervention program, the extent to which a teacher's mentalizing approach can be a useful and helpful tool in a teacher's approach to a pupil who copes with difficulties of stress, self-regulation and self-concept. In the theoretical part, there are explained key concepts such as empathy and mentalization in a developmental context. There are also described narrative approaches in education, because the mentalization in this work is applied mainly in the form of the so-called healing story. The practical part of this diploma thesis is focused qualitatively. I have chosen the case study of a selected 5th grade elementary school student, by whom problems with uncertainty, low self-concept and coping with stressful situations began to appear. The aim has been to find out the causal connections of these problems and with the help of mantalization to support the pupil in a way that would be used to adjust maladaptive patterns of coping and strengthen a healthy self-concept. A longitudinal interventional mentalization program was created for this student, which was implemented and evaluated.
Klíčová slova
Emoce, Empatie, Zrcadlové neurony, Mentalizace, Mladší školní věk, Sebepojetí
Klíčová slova v angličtině
Emotion, Empathy, Mirror neurons, Mentalization, Self-concept, Young Learner
Zásady pro vypracování
CÍL
Tvorba, realizace a vyhodnocení programu mentalizující komunikace pro posílení zdravého sebepojetí a podporu osobnostního růstu dítěte.
POŽADAVKY
1. Studium odborné literatury
2. Vytvoření programu
3. Realizace programu
4. Vyhodnocení programu
METODY
Kvalitativní metodologie, případová studie, rozhovory s dítětem, učitelem a rodiči, pozorování, dotazník.
Zásady pro vypracování
CÍL
Tvorba, realizace a vyhodnocení programu mentalizující komunikace pro posílení zdravého sebepojetí a podporu osobnostního růstu dítěte.
POŽADAVKY
1. Studium odborné literatury
2. Vytvoření programu
3. Realizace programu
4. Vyhodnocení programu
METODY
Kvalitativní metodologie, případová studie, rozhovory s dítětem, učitelem a rodiči, pozorování, dotazník.
Seznam doporučené literatury
KNOX, Jean. When words do not mean what they say. Self-agency and the coercive use of language. Journal of Analytical psychology. 2009, vol.54, 25-41.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání [online]. Druhé rozšířené a přepracované vydání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2012 [cit. 2017-10-30]. ISBN 978-80-246-2153-1
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché. ISBN 80-247-1284-9
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha: Grada, 2010, 208 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3133-9
MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Třetí, upravené vydání (ve Vyšehradu první). Praha: Vyšehrad, 2017. ISBN 978-80-7429-797-7
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015. Psychologie. ISBN 978-80-262-0978-2
NOVÁK, Tomáš. Jak vychovat sebevědomé dítě. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4522-0
Seznam doporučené literatury
KNOX, Jean. When words do not mean what they say. Self-agency and the coercive use of language. Journal of Analytical psychology. 2009, vol.54, 25-41.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání [online]. Druhé rozšířené a přepracované vydání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2012 [cit. 2017-10-30]. ISBN 978-80-246-2153-1
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché. ISBN 80-247-1284-9
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha: Grada, 2010, 208 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3133-9
MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Třetí, upravené vydání (ve Vyšehradu první). Praha: Vyšehrad, 2017. ISBN 978-80-7429-797-7
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015. Psychologie. ISBN 978-80-262-0978-2
NOVÁK, Tomáš. Jak vychovat sebevědomé dítě. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4522-0