Diplomová práce představuje prostřednictvím kognitivního přístupu k jazyku možnosti výchovného působení výuky frazeologie. Nejprve je problematika uvedena teoreticky a poté se na ni zaměřuje analýza sad učebnic vybraných nakladatelství (SPN, Alter, Taktik), konkrétně byly zvoleny materiály pro 8. ročník ZŠ. Ve výsledcích analýzy jsou jednotlivé učebnice vzájemně komparovány. Práce dále předkládá pracovní listy s aktivitami, které využívají konkrétních souvislostí frazeologie a kognitivní lingvistiky k akcentování výchovného působení ve výuce českého jazyka a literatury. Součástí jsou i metodické komentáře pro učitele.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the interconnection of upbringing, cognitive linguistics and phraseology in course books of Czech language and literature for 8th year of secondary schools. Firstly, the theory of the issues mentioned is summarized and then the analysis of particular course books by various publishing houses (SPN, Alter, Taktik) follows. The analysis is aimed at the issues mentioned. Its results also show the comparison of the course books discussed. The thesis then offers worksheets that emphasize the interconnection of upbringing, cognitive linguistics and phraseology. Methodical comments for teachers are included.
Klíčová slova
výchova, kognitivní lingvistika, frazémy, frazeologie, didaktika českého jazyka a literatury, analýza učebnic, SPN, Alter, Taktik
Klíčová slova v angličtině
upbringing, cognitive linguistics, idioms, phraseology, methodology of teaching Czech language and literature, analysis of course books, SPN, Alter, Taktik
Rozsah průvodní práce
134 s. (189 641 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce představuje prostřednictvím kognitivního přístupu k jazyku možnosti výchovného působení výuky frazeologie. Nejprve je problematika uvedena teoreticky a poté se na ni zaměřuje analýza sad učebnic vybraných nakladatelství (SPN, Alter, Taktik), konkrétně byly zvoleny materiály pro 8. ročník ZŠ. Ve výsledcích analýzy jsou jednotlivé učebnice vzájemně komparovány. Práce dále předkládá pracovní listy s aktivitami, které využívají konkrétních souvislostí frazeologie a kognitivní lingvistiky k akcentování výchovného působení ve výuce českého jazyka a literatury. Součástí jsou i metodické komentáře pro učitele.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the interconnection of upbringing, cognitive linguistics and phraseology in course books of Czech language and literature for 8th year of secondary schools. Firstly, the theory of the issues mentioned is summarized and then the analysis of particular course books by various publishing houses (SPN, Alter, Taktik) follows. The analysis is aimed at the issues mentioned. Its results also show the comparison of the course books discussed. The thesis then offers worksheets that emphasize the interconnection of upbringing, cognitive linguistics and phraseology. Methodical comments for teachers are included.
Klíčová slova
výchova, kognitivní lingvistika, frazémy, frazeologie, didaktika českého jazyka a literatury, analýza učebnic, SPN, Alter, Taktik
Klíčová slova v angličtině
upbringing, cognitive linguistics, idioms, phraseology, methodology of teaching Czech language and literature, analysis of course books, SPN, Alter, Taktik
Zásady pro vypracování
1. Podstata výchovného působení výuky českého jazyka s využitím přístupů kognitivní lingvistiky.
2. Frazeologie jako indikátor společenských postojů a hodnot.
3. Analýza učebnic českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ se zaměřením na výchovné aspekty výuky mateřského jazyka.
4. Aplikace teoretických východisek na výuku mateřského jazyka navržení pracovních listů s texty a cvičeními akcentujícími výchovný potenciál mateřského jazyka.
5. Závěry přínos představeného přístupu a možnosti začlenění navržených pracovních listů do výuky.
Zásady pro vypracování
1. Podstata výchovného působení výuky českého jazyka s využitím přístupů kognitivní lingvistiky.
2. Frazeologie jako indikátor společenských postojů a hodnot.
3. Analýza učebnic českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ se zaměřením na výchovné aspekty výuky mateřského jazyka.
4. Aplikace teoretických východisek na výuku mateřského jazyka navržení pracovních listů s texty a cvičeními akcentujícími výchovný potenciál mateřského jazyka.
5. Závěry přínos představeného přístupu a možnosti začlenění navržených pracovních listů do výuky.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie. Řeč o řeči. Praha : Academia, 2012.
ČECHOVÁ, Marie. Život s češtinou. Praha : Academia, 2017.
ČECHOVÁ, Marie; STYBLÍK, Vlastimil. Čeština a její vyučování. 2. upravené vydání. Praha : SPN, 1998.
KOSTEČKA, Jiří. Do světa češtiny jinak. Praha : H&H, 1993.
LIPTÁKOVÁ, Ľudmila et al. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. 2. vydání. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově, Pedagogická fakulta, 2015.
Nové trendy v didaktice českého jazyka: sborník příspěvků z odborného semináře s mezinárodní účastí a pracovní dílny. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011.
PACOVSKÁ, Jasňa. K hlubinám študákovy duše. Didaktika mateřského jazyka v transdisciplinárním kontextu. Praha : Karolinum, 2012.
PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2002.
SLAVÍK, Jan; JANÍK, Tomáš; NAJVAR, Petr; KNECHT Petr. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality napříč obory. Brno : Masarykova univerzita, 2017.
STUCHLÍKOVÁ, Iva; JANÍK, Tomáš et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno : Masarykova univerzita, 2015.
Časopisy (vybrané příspěvky): Český jazyk a literatura, Didaktické studie, O dieťati, jazyku, literatúre
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie. Řeč o řeči. Praha : Academia, 2012.
ČECHOVÁ, Marie. Život s češtinou. Praha : Academia, 2017.
ČECHOVÁ, Marie; STYBLÍK, Vlastimil. Čeština a její vyučování. 2. upravené vydání. Praha : SPN, 1998.
KOSTEČKA, Jiří. Do světa češtiny jinak. Praha : H&H, 1993.
LIPTÁKOVÁ, Ľudmila et al. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. 2. vydání. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově, Pedagogická fakulta, 2015.
Nové trendy v didaktice českého jazyka: sborník příspěvků z odborného semináře s mezinárodní účastí a pracovní dílny. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011.
PACOVSKÁ, Jasňa. K hlubinám študákovy duše. Didaktika mateřského jazyka v transdisciplinárním kontextu. Praha : Karolinum, 2012.
PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2002.
SLAVÍK, Jan; JANÍK, Tomáš; NAJVAR, Petr; KNECHT Petr. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality napříč obory. Brno : Masarykova univerzita, 2017.
STUCHLÍKOVÁ, Iva; JANÍK, Tomáš et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno : Masarykova univerzita, 2015.
Časopisy (vybrané příspěvky): Český jazyk a literatura, Didaktické studie, O dieťati, jazyku, literatúre