Cílem této diplomové práce je vysvětlit předpoklady, charakteristiky, vývoj a funkce přátelství. V praktické části jsem si poté kladla za cíl vybrat a zdůvodnit výchovné metody, kterými lze co nejvhodněji a nejefektivněji podpořit přátelské pocity a vztahy dospívajících žáků. Tato práce je podložena zdroji, které se týkají vývojové psychologie dospívajících a pozitivní psychologie, disciplíny zabývající se studiem pozitivních emocí a kladných životních zkušeností.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to explain preconditions, characteristics, development and functions of friendship. Concerning the practical part of the thesis, I was to choose from methods that are the most suitable and effective in promoting school friendly environment and relationships of teenage pupils. The thesis is based on resources which are devoted to developmental psychology of adolescence and positive psychology, a discipline focusing on positive aspects of human life, such as happiness, well-being and flourishing.
Klíčová slova
přátelství, emoce, dospívání, dospívající, vztahy, třídní klima
Cílem této diplomové práce je vysvětlit předpoklady, charakteristiky, vývoj a funkce přátelství. V praktické části jsem si poté kladla za cíl vybrat a zdůvodnit výchovné metody, kterými lze co nejvhodněji a nejefektivněji podpořit přátelské pocity a vztahy dospívajících žáků. Tato práce je podložena zdroji, které se týkají vývojové psychologie dospívajících a pozitivní psychologie, disciplíny zabývající se studiem pozitivních emocí a kladných životních zkušeností.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to explain preconditions, characteristics, development and functions of friendship. Concerning the practical part of the thesis, I was to choose from methods that are the most suitable and effective in promoting school friendly environment and relationships of teenage pupils. The thesis is based on resources which are devoted to developmental psychology of adolescence and positive psychology, a discipline focusing on positive aspects of human life, such as happiness, well-being and flourishing.
Klíčová slova
přátelství, emoce, dospívání, dospívající, vztahy, třídní klima
Autorka v diplomové práci vysvětlí předpoklady, charakteristiky, vývoj a funkce přátelství. Dále vybere a zdůvodní výchovné metody, kterými lze co nejvhodněji a nejefektivněji podporovat přátelské pocity a vztahy žáků. Studentka se bude v průběhu příprav a vypracovávání řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Autorka v diplomové práci vysvětlí předpoklady, charakteristiky, vývoj a funkce přátelství. Dále vybere a zdůvodní výchovné metody, kterými lze co nejvhodněji a nejefektivněji podporovat přátelské pocity a vztahy žáků. Studentka se bude v průběhu příprav a vypracovávání řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
[1] ČERNÝ, Vojtěch a Kateřina GROFOVÁ. Děti a emoce: učíme děti vnímat, poznávat a pracovat se svými pocity. 2., doplněné vydání. Brno: Edika, 2017. ISBN 978-80-266-1125-7.
[2] PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2017. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5646-2.
[3] CRIST, James J. Jak přežít, když nemám kamarády: jak si kamarády získat a udržet. Přeložil Petra DIESTLEROVÁ. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1186-0.
[4] NOVOTNÁ, Eliška. Sociologie sociálních skupin. Praha: Grada, 2010. Sociologie (Grada). ISBN 978-80-247-2957-2.
[5] MORGAN, Nicola. Průvodce stresem pro náctileté. Přeložil Barbara HAJNÁ. Praha: Slovart, 2016. ISBN 978-80-7529-012-0.
[6] CIMICKÝ, Jan. Sám proti stresu: jak se ubránit stresu a udržet duševní rovnováhu : soubor rad, jak přežít v dnešní době. 3., dopl. vyd. Praha: Bondy, 2015. ISBN 978-80-88073-02-4.
[7] SELIGMAN, Martin E. P. Opravdové štěstí: pozitivní psychologie v praxi. Vydání druhé. Přeložil Ivana PAVLÍČKOVÁ. Praha: Ikar, 2015. ISBN 978-80-249-2944-6.
Seznam doporučené literatury
[1] ČERNÝ, Vojtěch a Kateřina GROFOVÁ. Děti a emoce: učíme děti vnímat, poznávat a pracovat se svými pocity. 2., doplněné vydání. Brno: Edika, 2017. ISBN 978-80-266-1125-7.
[2] PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2017. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5646-2.
[3] CRIST, James J. Jak přežít, když nemám kamarády: jak si kamarády získat a udržet. Přeložil Petra DIESTLEROVÁ. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1186-0.
[4] NOVOTNÁ, Eliška. Sociologie sociálních skupin. Praha: Grada, 2010. Sociologie (Grada). ISBN 978-80-247-2957-2.
[5] MORGAN, Nicola. Průvodce stresem pro náctileté. Přeložil Barbara HAJNÁ. Praha: Slovart, 2016. ISBN 978-80-7529-012-0.
[6] CIMICKÝ, Jan. Sám proti stresu: jak se ubránit stresu a udržet duševní rovnováhu : soubor rad, jak přežít v dnešní době. 3., dopl. vyd. Praha: Bondy, 2015. ISBN 978-80-88073-02-4.
[7] SELIGMAN, Martin E. P. Opravdové štěstí: pozitivní psychologie v praxi. Vydání druhé. Přeložil Ivana PAVLÍČKOVÁ. Praha: Ikar, 2015. ISBN 978-80-249-2944-6.