Diplomová práce s názvem Téma řešení konfliktů ve výuce na druhém stupni ZŠ se zabývá způsoby, jak se o konfliktech a jejich řešeních učí na druhém stupni ZŠ v předmětu občanská výchova. V teoretické části práce jsou vysvětleny klíčové pojmy a je objasněna otázka, jak je toto téma uchopeno v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). Metodou teoretické části práce je analýza literatury.
Praktická část práce se zabývá otázkou, jak lze žáky druhého stupně základní školy seznámit s touto problematikou. Vzájemně jsou porovnány přípravy učitelů občanské výchovy na výuku tohoto tématu a návrhy výukových jednotek různých studentů oboru občanská výchova (tedy budoucích učitelů). Předmětem porovnání je nejen obsah výuky, ale i úroveň výukových cílů a jejich formulace, zvolené metody, organizační formy a typ hodnocení. Závěrem je prezentován návrh výuky autorky.
Anotace v angličtině
This thesis with the title Topic of resolving conflicts in education at lower-secondary schools examines ways of teaching how to resolve conflicts at lower-secondary schools within the framework of civics. The theoretical part of the thesis explains the key words and how the topic occurs in the Czech educational program for primary and lower-secondary school ("RVP ZV"). The method of achieving the purpose of this part is a specialized literature analysis.
The practical part of the thesis examines the question of teaching how to resolve conflicts at lower-secondary school. In this part, there are compared lesson plans for this topic, which were made by civics teachers and by civics students from pedagogical faculty (becoming civics teachers soon). A subject of comparison is not only the content of education, but also educational goals and its formulations, chosen methods, organization forms of teaching and types of evaluation. At the end, there is an example lesson plan presented, which has been prepared by the author of this thesis.
Klíčová slova
Konflikt a jeho řešení, RVP ZV, příprava výuky, výukové cíle, výukové metody, organizační formy, hodnocení
Klíčová slova v angličtině
Conflict and its resolving, RVP ZV, lesson plans, educational goals, methods and organization forms of teaching, evaluation
Rozsah průvodní práce
91
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Téma řešení konfliktů ve výuce na druhém stupni ZŠ se zabývá způsoby, jak se o konfliktech a jejich řešeních učí na druhém stupni ZŠ v předmětu občanská výchova. V teoretické části práce jsou vysvětleny klíčové pojmy a je objasněna otázka, jak je toto téma uchopeno v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). Metodou teoretické části práce je analýza literatury.
Praktická část práce se zabývá otázkou, jak lze žáky druhého stupně základní školy seznámit s touto problematikou. Vzájemně jsou porovnány přípravy učitelů občanské výchovy na výuku tohoto tématu a návrhy výukových jednotek různých studentů oboru občanská výchova (tedy budoucích učitelů). Předmětem porovnání je nejen obsah výuky, ale i úroveň výukových cílů a jejich formulace, zvolené metody, organizační formy a typ hodnocení. Závěrem je prezentován návrh výuky autorky.
Anotace v angličtině
This thesis with the title Topic of resolving conflicts in education at lower-secondary schools examines ways of teaching how to resolve conflicts at lower-secondary schools within the framework of civics. The theoretical part of the thesis explains the key words and how the topic occurs in the Czech educational program for primary and lower-secondary school ("RVP ZV"). The method of achieving the purpose of this part is a specialized literature analysis.
The practical part of the thesis examines the question of teaching how to resolve conflicts at lower-secondary school. In this part, there are compared lesson plans for this topic, which were made by civics teachers and by civics students from pedagogical faculty (becoming civics teachers soon). A subject of comparison is not only the content of education, but also educational goals and its formulations, chosen methods, organization forms of teaching and types of evaluation. At the end, there is an example lesson plan presented, which has been prepared by the author of this thesis.
Klíčová slova
Konflikt a jeho řešení, RVP ZV, příprava výuky, výukové cíle, výukové metody, organizační formy, hodnocení
Klíčová slova v angličtině
Conflict and its resolving, RVP ZV, lesson plans, educational goals, methods and organization forms of teaching, evaluation
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměřuje na téma řešení konfliktů ve výuce na druhém stupni základních škol. V teoretické části práce jsou vysvětleny klíčové pojmy a je objasněna otázka, jak je toto téma uchopeno v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání vzhledem k faktu, že je součástí více jeho vzdělávacích oborů. Metodou teoretické části práce je tedy analýza literatury.
Praktická část práce se zabývá otázkou, jak lze žáky druhého stupně základní školy seznámit s touto problematikou. Vzájemně jsou porovnány konkrétní přístupy učitelů občanské výchovy k výuce tohoto tématu a návrhy výukových jednotek různých studentů oboru Občanská výchova (tedy budoucích učitelů). Předmětem porovnání je úroveň cílů výuky a jejich formulace, zvolené metody, organizační formy a typ hodnocení. Závěrem je prezentován návrh výuky autorky.
Studentka se bude v průběhu příprav a vypracovávání řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucího práce.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměřuje na téma řešení konfliktů ve výuce na druhém stupni základních škol. V teoretické části práce jsou vysvětleny klíčové pojmy a je objasněna otázka, jak je toto téma uchopeno v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání vzhledem k faktu, že je součástí více jeho vzdělávacích oborů. Metodou teoretické části práce je tedy analýza literatury.
Praktická část práce se zabývá otázkou, jak lze žáky druhého stupně základní školy seznámit s touto problematikou. Vzájemně jsou porovnány konkrétní přístupy učitelů občanské výchovy k výuce tohoto tématu a návrhy výukových jednotek různých studentů oboru Občanská výchova (tedy budoucích učitelů). Předmětem porovnání je úroveň cílů výuky a jejich formulace, zvolené metody, organizační formy a typ hodnocení. Závěrem je prezentován návrh výuky autorky.
Studentka se bude v průběhu příprav a vypracovávání řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucího práce.
Seznam doporučené literatury
JEŘÁBEK, Jaroslav et al. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2017. [vid. 10. 12. 2017]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2017_verze_cerven.pdf
JURSOVÁ, Jitka. Psychodidaktika II. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, 2012.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Konflikty mezi lidmi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-407-6.
SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
URBÁNEK, Petr. Psychodidaktika I. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, 2012.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.
Seznam doporučené literatury
JEŘÁBEK, Jaroslav et al. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2017. [vid. 10. 12. 2017]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2017_verze_cerven.pdf
JURSOVÁ, Jitka. Psychodidaktika II. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, 2012.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Konflikty mezi lidmi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-407-6.
SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
URBÁNEK, Petr. Psychodidaktika I. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, 2012.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.