Diplomová práce Úroveň dovedností žáků děčínských škol v textovém editoru ro-zebírá část výuky ICT na druhém stupni základních škol a příslušných stupních vícele-tých gymnázií v Děčíně.
Teoretická část poskytuje základní přehled o zařazení předmětu ICT do výuky. Ve stejné části jsme provedli taktéž rešerši dostupných nástrojů pro testování informační gramotnosti a zároveň i rešerši statistických metod používaných pro vyhodnocování těchto průzkumů. Součástí teoretické části je také komparace nejčastěji využívaných textových editorů.
Praktická část se zaměřuje na tvorbu, průběh i vyhodnocení didaktického testu ověřujícího dovednosti žáků děčínských škol ve vybraném textovém editoru pomocí matematicko-statistických metod.
Anotace v angličtině
This diploma thesis The skill level in text processor of pupils at elementary schools in Děčín deals with teaching of a part of Information and Communication Technology in the upper level of primary schools and the appropriate grades of the grammar schools in Děčín.
The theoretical part offers an overview of the inclusion of ICT as a part in the educational process. In the same section we also conducted a recherché of the available instruments for an information literacy testing and a recherché of mathematical and sta-tistical methods, which are used for evaluating these kinds of researches. This part fur-ther offers a comparison of the most commonly used text processors.
The practical part is focusing on the creation, process and evaluation of the achievement test certifying the skills of the students at schools in Děčín in the selected text processor using mathematical and statistical methods.
Klíčová slova
Rámcový vzdělávací program, informační a komunikační technologie, informační gra-motnost, počítačová gramotnost, textový editor, Word, Writer, t test.
Klíčová slova v angličtině
National curriculum, information and communication technology, informational literacy, computer literacy, text editor, Word, Writer, t test.
Rozsah průvodní práce
102 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce Úroveň dovedností žáků děčínských škol v textovém editoru ro-zebírá část výuky ICT na druhém stupni základních škol a příslušných stupních vícele-tých gymnázií v Děčíně.
Teoretická část poskytuje základní přehled o zařazení předmětu ICT do výuky. Ve stejné části jsme provedli taktéž rešerši dostupných nástrojů pro testování informační gramotnosti a zároveň i rešerši statistických metod používaných pro vyhodnocování těchto průzkumů. Součástí teoretické části je také komparace nejčastěji využívaných textových editorů.
Praktická část se zaměřuje na tvorbu, průběh i vyhodnocení didaktického testu ověřujícího dovednosti žáků děčínských škol ve vybraném textovém editoru pomocí matematicko-statistických metod.
Anotace v angličtině
This diploma thesis The skill level in text processor of pupils at elementary schools in Děčín deals with teaching of a part of Information and Communication Technology in the upper level of primary schools and the appropriate grades of the grammar schools in Děčín.
The theoretical part offers an overview of the inclusion of ICT as a part in the educational process. In the same section we also conducted a recherché of the available instruments for an information literacy testing and a recherché of mathematical and sta-tistical methods, which are used for evaluating these kinds of researches. This part fur-ther offers a comparison of the most commonly used text processors.
The practical part is focusing on the creation, process and evaluation of the achievement test certifying the skills of the students at schools in Děčín in the selected text processor using mathematical and statistical methods.
Klíčová slova
Rámcový vzdělávací program, informační a komunikační technologie, informační gra-motnost, počítačová gramotnost, textový editor, Word, Writer, t test.
Klíčová slova v angličtině
National curriculum, information and communication technology, informational literacy, computer literacy, text editor, Word, Writer, t test.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je porovnání úrovně žáků děčínských škol v textovém editoru.
1. V teoretické části práce student provede rešerši již existujících testovacích nástrojů pro textový editor a provede rešerši statistických metod používaných k vyhodnocování průzkumů tohoto charakteru.
2. Na základě rešerše a očekávaných výstupů dle Rámcového vzdělávacího programu student vytvoří a řádně zdůvodní kritéria pro hodnocení získaných dovedností v textovém editoru.
3. Student na základě vytvořených kritérií navrhne testovací úlohu pro zjištění úrovně dovedností žáků v textovém editoru.
4. Na základě výsledků testovací úlohy student porovná dosažené úrovně žáků na nadpoloviční většině děčínských škol, a to na druhém stupni základních škol a nižším stupni gymnázií.
5. Porovnání výsledků bude provedeno pomocí vhodně zvolených matematicko-statistických metod. Volbu student zdůvodní.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je porovnání úrovně žáků děčínských škol v textovém editoru.
1. V teoretické části práce student provede rešerši již existujících testovacích nástrojů pro textový editor a provede rešerši statistických metod používaných k vyhodnocování průzkumů tohoto charakteru.
2. Na základě rešerše a očekávaných výstupů dle Rámcového vzdělávacího programu student vytvoří a řádně zdůvodní kritéria pro hodnocení získaných dovedností v textovém editoru.
3. Student na základě vytvořených kritérií navrhne testovací úlohu pro zjištění úrovně dovedností žáků v textovém editoru.
4. Na základě výsledků testovací úlohy student porovná dosažené úrovně žáků na nadpoloviční většině děčínských škol, a to na druhém stupni základních škol a nižším stupni gymnázií.
5. Porovnání výsledků bude provedeno pomocí vhodně zvolených matematicko-statistických metod. Volbu student zdůvodní.
Seznam doporučené literatury
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. 126 s. Dostupné z http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf.
BYČKOVSKÝ, P. Základy měření výsledků výuky: Tvorba didaktického testu. Praha: Výzkumný ústav inženýrského studia, 1982.
CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy Příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido edice pedagogické literatury, 1999. ISBN 80-85931-68-0.
NEUMAJER, O. a kol. Testování ICT dovedností v ČR vybrané projekty a koncepty [online]. 2012. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/wpcontent/upload/prilohy/16465/testovani_ict_dovednosti_v_cr___vybrane_projekty_a_koncepty.pdf.
Seznam doporučené literatury
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. 126 s. Dostupné z http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf.
BYČKOVSKÝ, P. Základy měření výsledků výuky: Tvorba didaktického testu. Praha: Výzkumný ústav inženýrského studia, 1982.
CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy Příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido edice pedagogické literatury, 1999. ISBN 80-85931-68-0.
NEUMAJER, O. a kol. Testování ICT dovedností v ČR vybrané projekty a koncepty [online]. 2012. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/wpcontent/upload/prilohy/16465/testovani_ict_dovednosti_v_cr___vybrane_projekty_a_koncepty.pdf.