Hlavním předmětem této bakalářské práce je problém vázání slov u českých studentů anglického jazyka, konkrétně studentů Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické na Technické univerzitě v Liberci (FP TUL). Klíčové pojmy (vázání, vázací vzory, hlasivkový ráz, promluvový úsek, juncture a elize) jsou definovány. Porovnání s českým jazykem jsou poskytnuta ve vhodných případech. Je proveden výzkum zaměřený na aktivní užívání vázání slov v mluveném projevu u studentů prvního ročníku bakalářského studia. Jejich rozpoznání tohoto fenoménu je studováno v zápočtovém testu. Zároveň používání vázání u britských rodilých mluvčích v mluveném projevu je porovnáno s potenciálním výskytem tohoto jevu v přepisech. Jsou vytvořeny doplňující praktické materiály, jejichž využití je realizováno v kurzu Fonetika/fonologie AJ 2 (KAJ/FO2BE) s cílem pomoci českým studentům zlepšit jejich výslovnost pomocí správného vázání.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis, the main focus is the problem of using liaison for Czech learners of English, specifically students of the Faculty of Science, Humanities and Education at Technical University of Liberec (FP TUL). Key terms (liaison, linking patterns, glottal stop, tone unit, juncture and elision) are defined. Comparisons are made to the Czech language where appropriate. Research is carried out into first year undergraduates' active use of linking in their speech as well as their recognition of this phenomenon in credit tests. Simultaneously, the usage of liaison by British native speakers in their speech is compared to its potential occurrence in the written transcriptions. Supplementary practice materials are created and implemented in the Phonetics and phonology 2 (KAJ/FO2BE) course with the aim of helping Czech students improve their pronunciation as regards liaison.
connected speech, elision, KAJ/FO2BE, glottal stop, juncture, liaison, linkage, linking, linking patterns, suprasegmental phonology, tone unit
Rozsah průvodní práce
66 s. (73 969 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Hlavním předmětem této bakalářské práce je problém vázání slov u českých studentů anglického jazyka, konkrétně studentů Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické na Technické univerzitě v Liberci (FP TUL). Klíčové pojmy (vázání, vázací vzory, hlasivkový ráz, promluvový úsek, juncture a elize) jsou definovány. Porovnání s českým jazykem jsou poskytnuta ve vhodných případech. Je proveden výzkum zaměřený na aktivní užívání vázání slov v mluveném projevu u studentů prvního ročníku bakalářského studia. Jejich rozpoznání tohoto fenoménu je studováno v zápočtovém testu. Zároveň používání vázání u britských rodilých mluvčích v mluveném projevu je porovnáno s potenciálním výskytem tohoto jevu v přepisech. Jsou vytvořeny doplňující praktické materiály, jejichž využití je realizováno v kurzu Fonetika/fonologie AJ 2 (KAJ/FO2BE) s cílem pomoci českým studentům zlepšit jejich výslovnost pomocí správného vázání.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis, the main focus is the problem of using liaison for Czech learners of English, specifically students of the Faculty of Science, Humanities and Education at Technical University of Liberec (FP TUL). Key terms (liaison, linking patterns, glottal stop, tone unit, juncture and elision) are defined. Comparisons are made to the Czech language where appropriate. Research is carried out into first year undergraduates' active use of linking in their speech as well as their recognition of this phenomenon in credit tests. Simultaneously, the usage of liaison by British native speakers in their speech is compared to its potential occurrence in the written transcriptions. Supplementary practice materials are created and implemented in the Phonetics and phonology 2 (KAJ/FO2BE) course with the aim of helping Czech students improve their pronunciation as regards liaison.
connected speech, elision, KAJ/FO2BE, glottal stop, juncture, liaison, linkage, linking, linking patterns, suprasegmental phonology, tone unit
Zásady pro vypracování
Cílem práce je definovat klíčové pojmy, objasnit problematiku vázání slov na vybrané skupině studentů anglického jazyka na FP TUL, připravit výukové materiály.
Metody:
1) studium odborné literatury
2) vytvoření dotazníků a výukového materiálu pro studenty
3) nahrávání studentů zapojených do výzkumu.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je definovat klíčové pojmy, objasnit problematiku vázání slov na vybrané skupině studentů anglického jazyka na FP TUL, připravit výukové materiály.
Metody:
1) studium odborné literatury
2) vytvoření dotazníků a výukového materiálu pro studenty
3) nahrávání studentů zapojených do výzkumu.
Seznam doporučené literatury
1) MELEN, D. Výslovnost angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Big Ben Bookshop Prague, 2010. ISBN 978-80-904306-2-4.
2) ROACH, P. Introducing Phonetics, London: Penguin English, 1992. ISBN 0-14-081019-6
3) KNOWLES, G. Patterns of Spoken English: an Introduction to English Phonetics. London: Longman, 1987. ISBN: 978-0-582-29132-4.
4) ROACH, P. English Phonetics and Phonology: a Practical Course. 4. ed. Cambridge: CUP, 2009. ISBN 978-0-521-71740-3.
5) KENWORTHY, J. Teaching English Pronunciation. Longman: Longman Publishing, New York, 1987. ISBN 0-582-74631-3.
6) KELLY, G. How to Teach Pronunciation. Longman, 2004. ISBN 0-582-429757.
Seznam doporučené literatury
1) MELEN, D. Výslovnost angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Big Ben Bookshop Prague, 2010. ISBN 978-80-904306-2-4.
2) ROACH, P. Introducing Phonetics, London: Penguin English, 1992. ISBN 0-14-081019-6
3) KNOWLES, G. Patterns of Spoken English: an Introduction to English Phonetics. London: Longman, 1987. ISBN: 978-0-582-29132-4.
4) ROACH, P. English Phonetics and Phonology: a Practical Course. 4. ed. Cambridge: CUP, 2009. ISBN 978-0-521-71740-3.
5) KENWORTHY, J. Teaching English Pronunciation. Longman: Longman Publishing, New York, 1987. ISBN 0-582-74631-3.
6) KELLY, G. How to Teach Pronunciation. Longman, 2004. ISBN 0-582-429757.