Diplomová práce se zabývá problematikou metodického postupu při tvorbě a implementaci e-learningové aplikace pro výuku zeměpisu. V teoretické části je vymezen a charakterizován severní Evropa. Dále je definován e-learning, od jeho vývoje, přes strukturu softwarových nástrojů až po využití ve školství. Následně je představena metodologie tvorby e-learningových kurzu podle modelu ADDIE. V praktické části je na základě metodologie vybudován elektronický materiálů pro výuku regionu severní Evropa. Na závěr je představen způsob implementace kurzu do výuky na základní škole.
Anotace v angličtině
Presented thesis explores the topic of methodical approach to creation and implementation of e-learning course into regional geography lessons. In theoretical part, the countries of Northern Europe are characterized. The second part of this section is dedicated to the topic of e-learning, its evolution, structure of its software tools and its application in the field of geography. Further, the instructional design methodology based on the ADDIE model is described. In the practical part, the main of goal of this thesis is accomplished as the e-learning course for the region of Northern Europe is methodically created and its implementation into lessons is designed.
Klíčová slova
regionální geografie, region severní Evropa, e-learning, základní škola, ADDIE
Diplomová práce se zabývá problematikou metodického postupu při tvorbě a implementaci e-learningové aplikace pro výuku zeměpisu. V teoretické části je vymezen a charakterizován severní Evropa. Dále je definován e-learning, od jeho vývoje, přes strukturu softwarových nástrojů až po využití ve školství. Následně je představena metodologie tvorby e-learningových kurzu podle modelu ADDIE. V praktické části je na základě metodologie vybudován elektronický materiálů pro výuku regionu severní Evropa. Na závěr je představen způsob implementace kurzu do výuky na základní škole.
Anotace v angličtině
Presented thesis explores the topic of methodical approach to creation and implementation of e-learning course into regional geography lessons. In theoretical part, the countries of Northern Europe are characterized. The second part of this section is dedicated to the topic of e-learning, its evolution, structure of its software tools and its application in the field of geography. Further, the instructional design methodology based on the ADDIE model is described. In the practical part, the main of goal of this thesis is accomplished as the e-learning course for the region of Northern Europe is methodically created and its implementation into lessons is designed.
Klíčová slova
regionální geografie, region severní Evropa, e-learning, základní škola, ADDIE
1. Kompilační metoda - analýza dostupné literatury a dalších zdrojů
2. Zpracování statistických dat a zpracování kartografického materiálu
3. Obsahová analýza zpracování tématu ve vybraných učebnicích
4. Příprava didaktických materiálů
5. Zpracování do požadované formy geografie vzdělávání
Zásady pro vypracování
1. Kompilační metoda - analýza dostupné literatury a dalších zdrojů
2. Zpracování statistických dat a zpracování kartografického materiálu
3. Obsahová analýza zpracování tématu ve vybraných učebnicích
4. Příprava didaktických materiálů
5. Zpracování do požadované formy geografie vzdělávání
Seznam doporučené literatury
učebnice a atlasy:
SEEMANN, Pavel, ed. Evropa: školní atlas pro základní školy a víceletá gymnázia. 2. vyd. Praha: Kartografie Praha, 2014. ISBN 978-80-7393-210-7.
JEŘÁBEK, Milan. Zeměpis 8: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Ilustroval Bohdan ŠTĚRBA. Plzeň: Fraus, 2006. ISBN 80-7238-486-4.
Skandinávie:
BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila. Stěhování národů a sever Evropy: Vikingové na mořích i na pevnině. Praha: Vyšehrad, 2017. Historica (Vyšehrad). ISBN 978-80-7429-744-1.
HALÁS, Marián, Miloš FŇUKAL a Šárka BRYCHTOVÁ. ZÁKLADY HUMÁNNÍ GEOGRAFIE 1 GEOGRAFIE OBYVATELSTVA [online]. Univerzita Palackého v Olomouci Katedra geografie [cit. 2017-09-04]. Dostupné z: http://distgeo.upol.cz/uploads/vyuka/skripta-halas-akol-1.pdf
Seznam doporučené literatury
učebnice a atlasy:
SEEMANN, Pavel, ed. Evropa: školní atlas pro základní školy a víceletá gymnázia. 2. vyd. Praha: Kartografie Praha, 2014. ISBN 978-80-7393-210-7.
JEŘÁBEK, Milan. Zeměpis 8: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Ilustroval Bohdan ŠTĚRBA. Plzeň: Fraus, 2006. ISBN 80-7238-486-4.
Skandinávie:
BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila. Stěhování národů a sever Evropy: Vikingové na mořích i na pevnině. Praha: Vyšehrad, 2017. Historica (Vyšehrad). ISBN 978-80-7429-744-1.
HALÁS, Marián, Miloš FŇUKAL a Šárka BRYCHTOVÁ. ZÁKLADY HUMÁNNÍ GEOGRAFIE 1 GEOGRAFIE OBYVATELSTVA [online]. Univerzita Palackého v Olomouci Katedra geografie [cit. 2017-09-04]. Dostupné z: http://distgeo.upol.cz/uploads/vyuka/skripta-halas-akol-1.pdf