Téma bakalářské práce je testování automobilových polyuretanových sedaček a potahu, které mají velice důležitý vliv na pocit komfortu při jízdě. Obsahuje základní vědomosti týkající se komfortu textilií, termoregulace, polyuretanových pěn a potahu. Praktická část zahrnuje výsledky měření paropropustnosti a prodyšnosti rozdílných vzorků polyuretanových pěn a jejich následné porovnávání. Dále se zaměřuje na zjišťování tepelné jímavosti potahu při různých stupních zavlhčení. Hlavním cílem práce je optimalizace struktury polyuretanových pěn pro zlepšení jejich paropropustnosti a prodyšnosti.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor's thesis is testing of polyurethane car seats and seat cover, which have a very big influence on travel comfort. It contains basic knowledge regarding textile comfort, thermal regulation, polyurethane foams and seat cover. The practical part involves measurement results of steam permeability and penetrability of different polyurethane foams samples and their subsequent comparison. It's another purpose is to analyse the heat feel of seat cover on various moistening grades. The main goal of the thesis is to optimize the structure of polyurethane foams for improving their steam permeability and penetrability.
Téma bakalářské práce je testování automobilových polyuretanových sedaček a potahu, které mají velice důležitý vliv na pocit komfortu při jízdě. Obsahuje základní vědomosti týkající se komfortu textilií, termoregulace, polyuretanových pěn a potahu. Praktická část zahrnuje výsledky měření paropropustnosti a prodyšnosti rozdílných vzorků polyuretanových pěn a jejich následné porovnávání. Dále se zaměřuje na zjišťování tepelné jímavosti potahu při různých stupních zavlhčení. Hlavním cílem práce je optimalizace struktury polyuretanových pěn pro zlepšení jejich paropropustnosti a prodyšnosti.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor's thesis is testing of polyurethane car seats and seat cover, which have a very big influence on travel comfort. It contains basic knowledge regarding textile comfort, thermal regulation, polyurethane foams and seat cover. The practical part involves measurement results of steam permeability and penetrability of different polyurethane foams samples and their subsequent comparison. It's another purpose is to analyse the heat feel of seat cover on various moistening grades. The main goal of the thesis is to optimize the structure of polyurethane foams for improving their steam permeability and penetrability.
1. Uveďte základní poznatky o termofyziologickém komfortu textilií a způsobech hodnocení jejich paropropustnosti a tepelného omaku. Popište konstrukci sedací a opěrné části autosedaček.
2. Opatřete vzorek vrchní textilie autosedačky a vzorky vnitřních elastických vrstev z pěnového polyuretanu (PUR), a jak PUR hladkého, tak PUR se systémem drážek pro odvod páry.
3. Proměřte relativní paropropustnost za vlhka samotné vrchní textilie a souboru tvořeného touto textilií a vnitřní PUR vrstvou, a to jak vrstvou hladkou,tak vrstvou s drážkami. Zjistěte také tepelnou jímavost vrchní textilie za vlhka. Vzorky zavlhčete na 4 různé úrovně.
4. Výsledky všech měření zpracujte pomocí statistických metod, zobrazte graficky a vyhodnoťte zejména vliv drážek v PUR vrstvě na relativní paropropustnost zkoumaných autosedaček, a to při různých stupních jejich zavlhčení. Stanovte také vliv vlhkosti na tepelný omak vrchní textilie. Dosažené výsledky zdůvodněte.
Zásady pro vypracování
1. Uveďte základní poznatky o termofyziologickém komfortu textilií a způsobech hodnocení jejich paropropustnosti a tepelného omaku. Popište konstrukci sedací a opěrné části autosedaček.
2. Opatřete vzorek vrchní textilie autosedačky a vzorky vnitřních elastických vrstev z pěnového polyuretanu (PUR), a jak PUR hladkého, tak PUR se systémem drážek pro odvod páry.
3. Proměřte relativní paropropustnost za vlhka samotné vrchní textilie a souboru tvořeného touto textilií a vnitřní PUR vrstvou, a to jak vrstvou hladkou,tak vrstvou s drážkami. Zjistěte také tepelnou jímavost vrchní textilie za vlhka. Vzorky zavlhčete na 4 různé úrovně.
4. Výsledky všech měření zpracujte pomocí statistických metod, zobrazte graficky a vyhodnoťte zejména vliv drážek v PUR vrstvě na relativní paropropustnost zkoumaných autosedaček, a to při různých stupních jejich zavlhčení. Stanovte také vliv vlhkosti na tepelný omak vrchní textilie. Dosažené výsledky zdůvodněte.
Seznam doporučené literatury
1. Hes L., Sluka, P.: Úvod do komfortu textilií. Skriptum TUL-FT, Liberec 2005, ISBN 80-7083-926-0.
2. Kuneš J. a kol. : Tepelné bariéry, Academia 2003, ISBN 80-200-1218-4.
3. Hes L., Bogusławska-Baczek M.: Analysis and experimental determination of effective water vapour permeability of wet woven fabrics. J. of TATM, Vol. 8, Issue 4, p. 1-8, 2014.
Seznam doporučené literatury
1. Hes L., Sluka, P.: Úvod do komfortu textilií. Skriptum TUL-FT, Liberec 2005, ISBN 80-7083-926-0.
2. Kuneš J. a kol. : Tepelné bariéry, Academia 2003, ISBN 80-200-1218-4.
3. Hes L., Bogusławska-Baczek M.: Analysis and experimental determination of effective water vapour permeability of wet woven fabrics. J. of TATM, Vol. 8, Issue 4, p. 1-8, 2014.
Přílohy volně vložené
žádné
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.