Tématem bakalářské práce je využití informačních a komunikačních technologií u dětí, které navštěvují základní školu speciální. Jejím cílem je popsat, jaké jsou možnosti využívání informačních a komunikačních technologií u dětí navštěvujících základní školu speciální, a zjistit, jak jsou informační a komunikační technologie využívány v základních školách speciálních a rodinách u dětí, které navštěvují základní školu speciální. První čtyři kapitoly obsahují teoretická východiska, je objasněno základní pojmosloví týkající se dětí, které navštěvují základní školu speciální, a také základní pojmy oblasti informačních a komunikačních technologií, nastíněna je možnost edukace dětí navštěvujících základní školu speciální a jejich možnosti práce s informačními a komunikačními technologiemi. Další kapitoly se věnují průzkumu pomocí zúčastněného pozorování tří dětí navštěvujících základní školu speciální při práci s informačními a komunikačními technologiemi. Byly využity také dotazníky, které byly distribuovány mezi speciální pedagogy základních škol speciálních a mezi rodiče dětí, které navštěvují základní školu speciální. Výsledky průzkumu ukazují, že problémy jsou při získávání finančních prostředků na pořízení a modernizaci informačních a komunikačních technologií. Zároveň může být obtížné získat informace, jak využívat informační a komunikační technologie u dětí, které navštěvují základní školu speciální, přičemž rodiče mají v této oblasti méně znalostí než speciální pedagogové. Zjištění vyústila v konkrétní navrhovaná opatření, jak lze získat potřebné finanční prostředky, a také jak zvýšit informovanost v této oblasti.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is the use of information and communication technologies when educating children who attend special primary school. Its aim is to describe the possibilities of using these technologies to help children attending special primary school and to find out how the technologies are used in special elementary schools and families with children attending them. The first four chapters cover the theoretical basis. They examine the basic terminology concerning children attending special elementary school, as well as the main concepts of information and communication technologies. Further, they explore the possibility of educating children attending special elementary school using these technologies. Other chapters describe knowledge gained by participating in observation of three children attending a special elementary school and working with information and communication technologies. Some chapters also summarize information gleaned from questionnaires distributed among teachers of special elementary schools and among parents of children attending such schools. The survey results show that the main problems are in obtaining funds to acquire and modernize computer hardware. It further points out difficulties obtaining information on how to use the technology and hardware to help teach children attending special primary schools, with parents being in general less knowledgeable than the teachers. These findings are processed to provide specific proposed measures on how to obtain the necessary funding and how to raise awareness in this area.
Klíčová slova
hardware, informační a komunikační technologie, mentální retardace, rodiče, software, speciální pedagogové, základní škola speciální
Klíčová slova v angličtině
hardware, information and communication technologies, mental handicap, parents, software, special teachers, special elementary schools
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je využití informačních a komunikačních technologií u dětí, které navštěvují základní školu speciální. Jejím cílem je popsat, jaké jsou možnosti využívání informačních a komunikačních technologií u dětí navštěvujících základní školu speciální, a zjistit, jak jsou informační a komunikační technologie využívány v základních školách speciálních a rodinách u dětí, které navštěvují základní školu speciální. První čtyři kapitoly obsahují teoretická východiska, je objasněno základní pojmosloví týkající se dětí, které navštěvují základní školu speciální, a také základní pojmy oblasti informačních a komunikačních technologií, nastíněna je možnost edukace dětí navštěvujících základní školu speciální a jejich možnosti práce s informačními a komunikačními technologiemi. Další kapitoly se věnují průzkumu pomocí zúčastněného pozorování tří dětí navštěvujících základní školu speciální při práci s informačními a komunikačními technologiemi. Byly využity také dotazníky, které byly distribuovány mezi speciální pedagogy základních škol speciálních a mezi rodiče dětí, které navštěvují základní školu speciální. Výsledky průzkumu ukazují, že problémy jsou při získávání finančních prostředků na pořízení a modernizaci informačních a komunikačních technologií. Zároveň může být obtížné získat informace, jak využívat informační a komunikační technologie u dětí, které navštěvují základní školu speciální, přičemž rodiče mají v této oblasti méně znalostí než speciální pedagogové. Zjištění vyústila v konkrétní navrhovaná opatření, jak lze získat potřebné finanční prostředky, a také jak zvýšit informovanost v této oblasti.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is the use of information and communication technologies when educating children who attend special primary school. Its aim is to describe the possibilities of using these technologies to help children attending special primary school and to find out how the technologies are used in special elementary schools and families with children attending them. The first four chapters cover the theoretical basis. They examine the basic terminology concerning children attending special elementary school, as well as the main concepts of information and communication technologies. Further, they explore the possibility of educating children attending special elementary school using these technologies. Other chapters describe knowledge gained by participating in observation of three children attending a special elementary school and working with information and communication technologies. Some chapters also summarize information gleaned from questionnaires distributed among teachers of special elementary schools and among parents of children attending such schools. The survey results show that the main problems are in obtaining funds to acquire and modernize computer hardware. It further points out difficulties obtaining information on how to use the technology and hardware to help teach children attending special primary schools, with parents being in general less knowledgeable than the teachers. These findings are processed to provide specific proposed measures on how to obtain the necessary funding and how to raise awareness in this area.
Klíčová slova
hardware, informační a komunikační technologie, mentální retardace, rodiče, software, speciální pedagogové, základní škola speciální
Klíčová slova v angličtině
hardware, information and communication technologies, mental handicap, parents, software, special teachers, special elementary schools
Zásady pro vypracování
Cíl: Popsat, jaké jsou možnosti využívání informačních a komunikačních technologií u dětí navštěvujících základní školu speciální, a zjistit, jak jsou informační a komunikační technologie využívány v základních školách speciálních a rodinách u dětí, které navštěvují základní školu speciální.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat.
Metody: Zúčastněné pozorování, dotazník.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucího práce.
Zásady pro vypracování
Cíl: Popsat, jaké jsou možnosti využívání informačních a komunikačních technologií u dětí navštěvujících základní školu speciální, a zjistit, jak jsou informační a komunikační technologie využívány v základních školách speciálních a rodinách u dětí, které navštěvují základní školu speciální.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat.
Metody: Zúčastněné pozorování, dotazník.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucího práce.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, B., 2014. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. 1. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0693-4.
BENDOVÁ, P., ZIKL, P., 2011. Dítě s mentálním postižením ve škole. 1. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3854-3.
ČERNÁ, M., a kol., 2015. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. 2. vydání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-3071-7.
ŠAROUNOVÁ, J., a kol., 2014. Metody alternativní a augmentativní komunikace. 1. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0716-0.
ŠVARCOVÁ, I., 2011. Mentální retardace. 4., přepracované vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-889-0.
ZIKL, P., a kol., 2011. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. 1. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3852-9.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, B., 2014. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. 1. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0693-4.
BENDOVÁ, P., ZIKL, P., 2011. Dítě s mentálním postižením ve škole. 1. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3854-3.
ČERNÁ, M., a kol., 2015. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. 2. vydání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-3071-7.
ŠAROUNOVÁ, J., a kol., 2014. Metody alternativní a augmentativní komunikace. 1. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0716-0.
ŠVARCOVÁ, I., 2011. Mentální retardace. 4., přepracované vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-889-0.
ZIKL, P., a kol., 2011. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. 1. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3852-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.