Bakalářská práce se zabývá problematikou sluchového vnímání u předškolních dětí. Cílem bylo vytvořit a v praxi aplikovat soubor hudebních činností pro rozvoj jednotlivých oblastí sluchového vnímání a následně ověřit jeho vhodnost a využitelnost u dětí v mateřské škole.
Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je vytvořena na základě odborných publikací a internetových zdrojů, a je rozčleněna na dvě hlavní kapitoly popisující sluchovou a hudební problematiku. Praktická část je zaměřena na zjišťování úrovně sluchového vnímání u vybraných dětí předškolního věku a na jeho rozvíjení s využitím hudebních činností. Výsledkem praktické části je soubor hudebních činností s ověřením jeho vhodnosti a využitelnosti v praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of auditory perception of preschool children. The aim was to create and apply in practice a set of musical activities for the development of individual areas of auditory perception and subsequently verify its suitability and usability for children in kindergarten.
The work is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part is created on the basis of professional publications and internet sources, and is divided into two main chapters describing hearing and musical field. The practical part is focused on determining the level of auditory perception of selected preschool-age children, and on it´s development while using musical activities. The result of the practical part is a set of musical activities with verification of its suitability and usability in practice.
Klíčová slova
Sluch, sluchové vnímání, hudební činnosti, složky hudby, děti předškolního věku, mateřská škola
Bakalářská práce se zabývá problematikou sluchového vnímání u předškolních dětí. Cílem bylo vytvořit a v praxi aplikovat soubor hudebních činností pro rozvoj jednotlivých oblastí sluchového vnímání a následně ověřit jeho vhodnost a využitelnost u dětí v mateřské škole.
Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je vytvořena na základě odborných publikací a internetových zdrojů, a je rozčleněna na dvě hlavní kapitoly popisující sluchovou a hudební problematiku. Praktická část je zaměřena na zjišťování úrovně sluchového vnímání u vybraných dětí předškolního věku a na jeho rozvíjení s využitím hudebních činností. Výsledkem praktické části je soubor hudebních činností s ověřením jeho vhodnosti a využitelnosti v praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of auditory perception of preschool children. The aim was to create and apply in practice a set of musical activities for the development of individual areas of auditory perception and subsequently verify its suitability and usability for children in kindergarten.
The work is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part is created on the basis of professional publications and internet sources, and is divided into two main chapters describing hearing and musical field. The practical part is focused on determining the level of auditory perception of selected preschool-age children, and on it´s development while using musical activities. The result of the practical part is a set of musical activities with verification of its suitability and usability in practice.
Klíčová slova
Sluch, sluchové vnímání, hudební činnosti, složky hudby, děti předškolního věku, mateřská škola
Cíl: Charakterizovat jednotlivé složky hudby, které souvisejí se sluchovým vnímáním, popsat problematiku sluchového vnímání včetně jeho rozvoje u dětí v předškolním věku. Vytvořit soubor hudebních činností určených pro rozvoj sluchového vnímání v mateřské škole a následně ověřit jejich využitelnost.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Zúčastněné pozorování, rozbor průběhu a výsledků činností, reflexe.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cíl: Charakterizovat jednotlivé složky hudby, které souvisejí se sluchovým vnímáním, popsat problematiku sluchového vnímání včetně jeho rozvoje u dětí v předškolním věku. Vytvořit soubor hudebních činností určených pro rozvoj sluchového vnímání v mateřské škole a následně ověřit jejich využitelnost.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Zúčastněné pozorování, rozbor průběhu a výsledků činností, reflexe.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ V., 2007. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Pres. ISBN 978-80-251-1829-0.
BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2012. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3008-0.
JURKOVIČ, P., 2012. Od výkřiku k písničce. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-750-3.
KMENTOVÁ, M., 2015. Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-869-1.
KUTÁLKOVÁ, D., 2009. Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence. 5., přeprac. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-598-7.
RAKOVÁ, M., ŠTÍPLOVÁ, L., TICHÁ, A., 2009. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-543-1.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ V., 2007. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Pres. ISBN 978-80-251-1829-0.
BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2012. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3008-0.
JURKOVIČ, P., 2012. Od výkřiku k písničce. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-750-3.
KMENTOVÁ, M., 2015. Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-869-1.
KUTÁLKOVÁ, D., 2009. Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence. 5., přeprac. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-598-7.
RAKOVÁ, M., ŠTÍPLOVÁ, L., TICHÁ, A., 2009. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-543-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.