Bakalářská práce se zabývá logopedickou péčí ve vybraných mateřských školách Libereckého kraje. Cílem je zjistit, jak probíhá prevence řečových vad v mateřských školách v Libereckém kraji, jaké řečové vady se nejčastěji vyskytují u dětí předškolního věku a jaká péče je těmto dětem poskytována.
Práci tvoří dvě stěžejní oblasti. Jedná se o část teoretickou, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisuje a objasňuje základní pojmosloví z oblasti logopedie a s ní související vývoj řeči, logopedickou péči a nejčastější řečové vady u dětí.
Empirická část zjišťuje pomocí dotazníkového šetření distribuovaného mezi pedagogy mateřských škol, je-li poskytována logopedická péče v dané mateřské škole a jakou formou probíhá
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with logopedic therapy in selected kindergartens of the Liberec region. The aim is finding out the course of the prevention of speech defects in kindergartens in Liberec region. The next aim is describing the most frequent speech defects of children in preschool age and what kind of therapy is provided to these children.
The project is divided into two parts. The first theoretical part describes and clarifies the basic terminology of the field of speech therapy and the development of speech, the logopedic care and the most frequent speech defects of children. This description is made by processing and presentation of professional resources.
The empirical part finds out by the questionnaire survay distributed among the teachers of kindergartens, if the speech therapy is provided in the kindergardens and in which form it takes place.
Klíčová slova
logopedie, logopedická péče, logopedická prevence, mateřská škola, vady řeči v předškolním věku
Klíčová slova v angličtině
logopedics, speech therapy, logopedic prevention, kindergarden, speech defects in preschool age
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá logopedickou péčí ve vybraných mateřských školách Libereckého kraje. Cílem je zjistit, jak probíhá prevence řečových vad v mateřských školách v Libereckém kraji, jaké řečové vady se nejčastěji vyskytují u dětí předškolního věku a jaká péče je těmto dětem poskytována.
Práci tvoří dvě stěžejní oblasti. Jedná se o část teoretickou, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisuje a objasňuje základní pojmosloví z oblasti logopedie a s ní související vývoj řeči, logopedickou péči a nejčastější řečové vady u dětí.
Empirická část zjišťuje pomocí dotazníkového šetření distribuovaného mezi pedagogy mateřských škol, je-li poskytována logopedická péče v dané mateřské škole a jakou formou probíhá
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with logopedic therapy in selected kindergartens of the Liberec region. The aim is finding out the course of the prevention of speech defects in kindergartens in Liberec region. The next aim is describing the most frequent speech defects of children in preschool age and what kind of therapy is provided to these children.
The project is divided into two parts. The first theoretical part describes and clarifies the basic terminology of the field of speech therapy and the development of speech, the logopedic care and the most frequent speech defects of children. This description is made by processing and presentation of professional resources.
The empirical part finds out by the questionnaire survay distributed among the teachers of kindergartens, if the speech therapy is provided in the kindergardens and in which form it takes place.
Klíčová slova
logopedie, logopedická péče, logopedická prevence, mateřská škola, vady řeči v předškolním věku
Klíčová slova v angličtině
logopedics, speech therapy, logopedic prevention, kindergarden, speech defects in preschool age
Zásady pro vypracování
Cíl: Popsat možnosti péče o děti s narušenou komunikační schopností ve vybraných mateřských školách v Libereckém kraji
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cíl: Popsat možnosti péče o děti s narušenou komunikační schopností ve vybraných mateřských školách v Libereckém kraji
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2012. Komunikace dětí předškolního věku. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3008-0.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1110-2.
KEJKLÍČKOVÁ, I., 2016. Vady řeči u dětí: návody pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3941-0.
KUTÁLKOVÁ, D., 2009. Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence. 5., přeprac. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-598-7.
LIPNICKÁ, M., 2013. Logopedická prevence v mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0381-0.
OPRAVILOVÁ, E., 2016. Předškolní pedagogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5107-8.
ZIKL, P., BENDOVÁ P., 2014. Speciálně pedagogický výkladový slovník: (somatopedie, psychopedie, logopedie). Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-514-1.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2012. Komunikace dětí předškolního věku. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3008-0.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1110-2.
KEJKLÍČKOVÁ, I., 2016. Vady řeči u dětí: návody pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3941-0.
KUTÁLKOVÁ, D., 2009. Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence. 5., přeprac. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-598-7.
LIPNICKÁ, M., 2013. Logopedická prevence v mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0381-0.
OPRAVILOVÁ, E., 2016. Předškolní pedagogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5107-8.
ZIKL, P., BENDOVÁ P., 2014. Speciálně pedagogický výkladový slovník: (somatopedie, psychopedie, logopedie). Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-514-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.