Bakalářská práce na téma Využití sportovního lezení ve výuce tělesné výchovy na druhém stupni základních škol si dala za cíl vytvořit návrh hodin sportovního lezení pro použití v tělesné výchově na druhém stupni základních škol. Práce popisuje historii a vývoj sportovního lezení. Dále stanovuje přínosy a rizika tohoto sportu. Práce charakterizuje vývojové zvláštnosti žáků na druhém stupni základních škol. Pomocí anketního šetření mapuje zájem pedagogů na vybraných školách o zařazení sportovního lezení do hodin tělesné výchovy a jeho využití v těchto hodinách. Ze shromážděných dat si práce klade za cíl vytvořit tři návrhy lezeckých hodin. Návrhy obsahují motivační hodinu s cílem seznámit žáky se sportovním lezením na umělé stěně, adaptační kurz s cílem naučit žáky provozovat lezení na umělé stěně s horním jištěním a povinně volitelný předmět s cílem osvojení lezeckých dovednosti, které lze uplatnit v lezeckém centru.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis on the topic of Using of sport climbing in physical education for the second degree of elementary school aims to create a proposal for lessons of sport climbing for use in physical education at elementary schools. The work describes the history and development of sport climbing. It also sets out the benefits and risks of this sport. The work characterizes the developmental peculiarities of pupils at elementary schools. Using a survey, it examines the interest of teachers in selected schools in the inclusion of sport climbing for physical education classes and its use in these classes. Three proposals for climbing lessons are created from the collected data. These proposals include a lesson focusing on getting the students familiar with sport climbing on an artificial wall, a workshop aiming to teach students to practice climbing on an artificial wall with a top rope and a separate subject for students to learn climbing skills that could be used in a climbing center.
Klíčová slova
sportovní lezení, tělesná výchova, základní školy, anketní šetření
Klíčová slova v angličtině
sport climbing, physical education, elementary schools, survey
Rozsah průvodní práce
62 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce na téma Využití sportovního lezení ve výuce tělesné výchovy na druhém stupni základních škol si dala za cíl vytvořit návrh hodin sportovního lezení pro použití v tělesné výchově na druhém stupni základních škol. Práce popisuje historii a vývoj sportovního lezení. Dále stanovuje přínosy a rizika tohoto sportu. Práce charakterizuje vývojové zvláštnosti žáků na druhém stupni základních škol. Pomocí anketního šetření mapuje zájem pedagogů na vybraných školách o zařazení sportovního lezení do hodin tělesné výchovy a jeho využití v těchto hodinách. Ze shromážděných dat si práce klade za cíl vytvořit tři návrhy lezeckých hodin. Návrhy obsahují motivační hodinu s cílem seznámit žáky se sportovním lezením na umělé stěně, adaptační kurz s cílem naučit žáky provozovat lezení na umělé stěně s horním jištěním a povinně volitelný předmět s cílem osvojení lezeckých dovednosti, které lze uplatnit v lezeckém centru.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis on the topic of Using of sport climbing in physical education for the second degree of elementary school aims to create a proposal for lessons of sport climbing for use in physical education at elementary schools. The work describes the history and development of sport climbing. It also sets out the benefits and risks of this sport. The work characterizes the developmental peculiarities of pupils at elementary schools. Using a survey, it examines the interest of teachers in selected schools in the inclusion of sport climbing for physical education classes and its use in these classes. Three proposals for climbing lessons are created from the collected data. These proposals include a lesson focusing on getting the students familiar with sport climbing on an artificial wall, a workshop aiming to teach students to practice climbing on an artificial wall with a top rope and a separate subject for students to learn climbing skills that could be used in a climbing center.
Klíčová slova
sportovní lezení, tělesná výchova, základní školy, anketní šetření
Klíčová slova v angličtině
sport climbing, physical education, elementary schools, survey
Zásady pro vypracování
Popsat historii lezení a vývoj lezeckých disciplín. Stanovení přínosů a rizik sportovního lezení. Charakterizace vývojových zvláštností žáků druhého stupně ZŠ. Anketním šetřením u vyučujících tělesné výchovy z vybraných základních škol Jablonce nad Nisou a Liberce zmapovat zájem o zařazení sportovního lezení do hodin TV. Na základě výsledků z ankety zpracovat návrh pro možnost zařazení sportovního lezení do výuky na druhém stupni ZŠ.
Zásady pro vypracování
Popsat historii lezení a vývoj lezeckých disciplín. Stanovení přínosů a rizik sportovního lezení. Charakterizace vývojových zvláštností žáků druhého stupně ZŠ. Anketním šetřením u vyučujících tělesné výchovy z vybraných základních škol Jablonce nad Nisou a Liberce zmapovat zájem o zařazení sportovního lezení do hodin TV. Na základě výsledků z ankety zpracovat návrh pro možnost zařazení sportovního lezení do výuky na druhém stupni ZŠ.
Seznam doporučené literatury
BALÁŠ, J. Fyziologické aspekty výkonu ve sportovním lezení. Praha: Karolinum, 2016. 280 s. ISBN 9788024633619.
BALÁŠ, J., VOMÁČKO, L., STREJCOVÁ, B. Lezeme a šplháme: 68 her a cvičení na stěně a na nářadí. Praha: Grada, 2008. 113 s. ISBN 9788024722726.
BOŠTÍKOVÁ, S., VOMÁČKO, S. Lezení na umělých stěnách: Bouldering a obtížnost, bezpečné lezení, trénink, jak s dětmi. Praha: Grada, 2003. 127 s. ISBN 80-247-0406-4.
WINTER, S. Sportovní lezení. České Budějovice: Kopp, 2012. 128 s. ISBN 9788072322947.
Seznam doporučené literatury
BALÁŠ, J. Fyziologické aspekty výkonu ve sportovním lezení. Praha: Karolinum, 2016. 280 s. ISBN 9788024633619.
BALÁŠ, J., VOMÁČKO, L., STREJCOVÁ, B. Lezeme a šplháme: 68 her a cvičení na stěně a na nářadí. Praha: Grada, 2008. 113 s. ISBN 9788024722726.
BOŠTÍKOVÁ, S., VOMÁČKO, S. Lezení na umělých stěnách: Bouldering a obtížnost, bezpečné lezení, trénink, jak s dětmi. Praha: Grada, 2003. 127 s. ISBN 80-247-0406-4.
WINTER, S. Sportovní lezení. České Budějovice: Kopp, 2012. 128 s. ISBN 9788072322947.