Hlavním cílem bakalářské práce bylo porovnat intenzitu pohybového zatížení vybraných netradičních her u studentů TU v Liberci s ohledem na rozvoj aerobní zdatnosti. Vybrané netradiční hry byly brenbal, kinball, tchoukball a holomajzna. Celkem se měření účastnilo 50 žen a 29 mužů. Měřený úsek trval 45 minut. Před samotným měřením intenzity pohybového zatížení u netradičních her byla zpracována data o tělesné výšce, váze a BMI studentů. Následoval test člunkový běh na 20 metrů pro zjištění maximální srdeční frekvence a test pro zjištění klidové srdeční frekvence. Na základě těchto hodnot byly u každého studenta individuálně nastaveny zóny srdečních frekvencí. Při samotném zjišťování intenzity pohybového zatížení u vybraných netradičních her byla dominantní pozornost věnována druhé až čtvrté zóně (60-89 % ze SFmax), které jsou podstatné pro rozvoj aerobní zdatnosti. Údaje o srdečních frekvencích byly zaznamenávány pomocí monitoru srdeční frekvence (Polar XC 800). Data byla přenášena do programu Polar ProTrainer 5 a zpracována v procesoru Microsoft Excel 2010. Výsledky ukazují, že studenti průměrně strávili v zóně 60-89 % ze SFmax při hře brenbal 64,43 % (28 minut a 59 sekund), při hře kinball 59,90 % (26 minut a 58 sekund), během hry tchoukball 48,63 % (21 minut a 53 sekund) a při hře holomajzna 57,97 % (26 minut a 5 sekund) z celého měřeného úseku. Na základě těchto výsledů lze konstatovat, že hry brenbal, kinball, holomajzna, tchoukball jsou velice vhodné pro zařazení do výuky studentů na VŠ a do volnočasových aktivit dospělých s ohledem na rozvoj aerobní zdatnosti.
Anotace v angličtině
The main intention of this dissertation is to examine the suitability of implementation of unusual games, such as brenbal, kinball, tchoukball, holomajzna to develop the aerobic fitness based on measured intensity of physical activity in exercise units of free time games and unusual games at TU in Liberec. In total 50 men and 29 women anticipated. The measured section lasted 45 minutes. Prior to the measurement, additional data about students height, weight and BMI were processed, followed by a shuttle run to determine the maximum heart rate and a test to establish the resting heart rate. Based on these data, values of heart rate zones during physical load have been individually set for every student. The main focus was on the second, third and the fourth zone (60-89 % from HRmax), which develops aerobic fitness. Data about heart rate were reported by heart rate monitor, consisting of a chest strap and a watch. Data collected by the watch were transferred to Polar ProTrainer 5 program and processed in Microsoft Excell 2010. The results show that students in zone 60-89 % from HRmax spent while playing brenbal 64,43 % (28 minutes and 59 second), kinball 59,90 % (26 minutes 58 seconds), tchoukball 48,63 % (21 minutes 53 seconds) and holomajzna 57,9 7% (26 minutes 5 seconds) of the measured section. Based on these results it can conclude that games like brenbal, kinball, tchoukball, and holomajzna are suitable for implementation into university's education and into free time activities for adults.
Hlavním cílem bakalářské práce bylo porovnat intenzitu pohybového zatížení vybraných netradičních her u studentů TU v Liberci s ohledem na rozvoj aerobní zdatnosti. Vybrané netradiční hry byly brenbal, kinball, tchoukball a holomajzna. Celkem se měření účastnilo 50 žen a 29 mužů. Měřený úsek trval 45 minut. Před samotným měřením intenzity pohybového zatížení u netradičních her byla zpracována data o tělesné výšce, váze a BMI studentů. Následoval test člunkový běh na 20 metrů pro zjištění maximální srdeční frekvence a test pro zjištění klidové srdeční frekvence. Na základě těchto hodnot byly u každého studenta individuálně nastaveny zóny srdečních frekvencí. Při samotném zjišťování intenzity pohybového zatížení u vybraných netradičních her byla dominantní pozornost věnována druhé až čtvrté zóně (60-89 % ze SFmax), které jsou podstatné pro rozvoj aerobní zdatnosti. Údaje o srdečních frekvencích byly zaznamenávány pomocí monitoru srdeční frekvence (Polar XC 800). Data byla přenášena do programu Polar ProTrainer 5 a zpracována v procesoru Microsoft Excel 2010. Výsledky ukazují, že studenti průměrně strávili v zóně 60-89 % ze SFmax při hře brenbal 64,43 % (28 minut a 59 sekund), při hře kinball 59,90 % (26 minut a 58 sekund), během hry tchoukball 48,63 % (21 minut a 53 sekund) a při hře holomajzna 57,97 % (26 minut a 5 sekund) z celého měřeného úseku. Na základě těchto výsledů lze konstatovat, že hry brenbal, kinball, holomajzna, tchoukball jsou velice vhodné pro zařazení do výuky studentů na VŠ a do volnočasových aktivit dospělých s ohledem na rozvoj aerobní zdatnosti.
Anotace v angličtině
The main intention of this dissertation is to examine the suitability of implementation of unusual games, such as brenbal, kinball, tchoukball, holomajzna to develop the aerobic fitness based on measured intensity of physical activity in exercise units of free time games and unusual games at TU in Liberec. In total 50 men and 29 women anticipated. The measured section lasted 45 minutes. Prior to the measurement, additional data about students height, weight and BMI were processed, followed by a shuttle run to determine the maximum heart rate and a test to establish the resting heart rate. Based on these data, values of heart rate zones during physical load have been individually set for every student. The main focus was on the second, third and the fourth zone (60-89 % from HRmax), which develops aerobic fitness. Data about heart rate were reported by heart rate monitor, consisting of a chest strap and a watch. Data collected by the watch were transferred to Polar ProTrainer 5 program and processed in Microsoft Excell 2010. The results show that students in zone 60-89 % from HRmax spent while playing brenbal 64,43 % (28 minutes and 59 second), kinball 59,90 % (26 minutes 58 seconds), tchoukball 48,63 % (21 minutes 53 seconds) and holomajzna 57,9 7% (26 minutes 5 seconds) of the measured section. Based on these results it can conclude that games like brenbal, kinball, tchoukball, and holomajzna are suitable for implementation into university's education and into free time activities for adults.
Zpracovat teoretická východiska v problematice intenzity pohybového zatížení. Porovnat intenzitu pohybového zatížení u vybraných netradičních her.
Provést analýzu zjištěných výsledků.
Zásady pro vypracování
Zpracovat teoretická východiska v problematice intenzity pohybového zatížení. Porovnat intenzitu pohybového zatížení u vybraných netradičních her.
Provést analýzu zjištěných výsledků.
Seznam doporučené literatury
KUPR, J. Netradiční hry: inovace výuky tělesné výchovy a sportu na fakultách TUL v rámci konceptu aktivního životního stylu. Liberec: TUL, 2014. ISBN 978-80-7494-124-5.
RJABCOVÁ, H. a SKRUŽNÝ, Z. Rekreační pohybové a sportovní hry: inovace výuky tělesné výchovy a sportu na fakultách TUL v rámci konceptu aktivního životního stylu. Liberec: TUL, 2014. ISBN 978-80-7494-121-4.
RŮŽIČKA, I., RŮŽIČKOVÁ, K. a ŠMÍD, P. Netradiční sportovní hry. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0337-7.
TÁBORSKÝ, F. Sportovní hry: sporty známé i neznámé. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0875-2.
Seznam doporučené literatury
KUPR, J. Netradiční hry: inovace výuky tělesné výchovy a sportu na fakultách TUL v rámci konceptu aktivního životního stylu. Liberec: TUL, 2014. ISBN 978-80-7494-124-5.
RJABCOVÁ, H. a SKRUŽNÝ, Z. Rekreační pohybové a sportovní hry: inovace výuky tělesné výchovy a sportu na fakultách TUL v rámci konceptu aktivního životního stylu. Liberec: TUL, 2014. ISBN 978-80-7494-121-4.
RŮŽIČKA, I., RŮŽIČKOVÁ, K. a ŠMÍD, P. Netradiční sportovní hry. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0337-7.
TÁBORSKÝ, F. Sportovní hry: sporty známé i neznámé. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0875-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.