Diplomová práce se zabývá možností efektivní prezentace anglické gramatiky
v hodinách anglického jazyka na druhém stupni základních škol. Cílem práce bylo
navrhnout odlišné metody pro prezentaci vybraných jevů anglické gramatiky a
zhodnotit jejich efektivitu. Záměrem praktické části práce bylo ověřit předpoklad, že
různé přístupy k prezentaci anglické gramatiky v běžných hodinách anglického
jazyka mohou usnadnit porozumění danému jevu a tudíž jeho efektivnějšímu
osvojení. Efektivita navržených aktivit byla následně posouzena pomocí sebe-reflexí
autorky práce po každé vyučovací hodině, dotazníky vyplněnými žáky a pomocí
testů pro ověření znalostí žáků. V závěrečné části práce jsou vyvozeny obecné
závěry, které potvrzují správnost stanoveného předpokladu a poukazují na důležité
aspekty, které je třeba při prezentaci gramatiky respektovat.
Anotace v angličtině
The Diploma Thesis deals with possible ways of effective English grammar
presentation in English language classes at lower secondary school. The aim of this
work is to suggest various methods for presenting selected grammar items and
evaluate their efficacy. The practical part of the thesis planned to verify the
assumption that a variety of approaches to presenting English grammar in regular
English language classes can facilitate the pupils´ better understanding of a particular
item and thus its more efficient acquisition. The efficacy of the designed activities
was assessed by means of the author´s self-evaluation after every taught lesson, the
questionnaire filled by the students and tests intended to measure the pupils´
knowledge. General conclusions, formulated in the final part of the thesis, confirm
the stated assumption and point to the important aspects that must be observed while
presenting grammar.
Klíčová slova
výuka anglické gramatiky, prezentace gramatiky, induktivní způsob prezentace,
deduktivní způsob prezentace, heterogenní třída, motivace, učební styly a strategie
Klíčová slova v angličtině
teaching English grammar, grammar presentation, inductive approach to presenting
grammar, deductive approach to presenting grammar, mixed-ability classes,
motivation, learning styles and strategies
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
AN
Anotace
Diplomová práce se zabývá možností efektivní prezentace anglické gramatiky
v hodinách anglického jazyka na druhém stupni základních škol. Cílem práce bylo
navrhnout odlišné metody pro prezentaci vybraných jevů anglické gramatiky a
zhodnotit jejich efektivitu. Záměrem praktické části práce bylo ověřit předpoklad, že
různé přístupy k prezentaci anglické gramatiky v běžných hodinách anglického
jazyka mohou usnadnit porozumění danému jevu a tudíž jeho efektivnějšímu
osvojení. Efektivita navržených aktivit byla následně posouzena pomocí sebe-reflexí
autorky práce po každé vyučovací hodině, dotazníky vyplněnými žáky a pomocí
testů pro ověření znalostí žáků. V závěrečné části práce jsou vyvozeny obecné
závěry, které potvrzují správnost stanoveného předpokladu a poukazují na důležité
aspekty, které je třeba při prezentaci gramatiky respektovat.
Anotace v angličtině
The Diploma Thesis deals with possible ways of effective English grammar
presentation in English language classes at lower secondary school. The aim of this
work is to suggest various methods for presenting selected grammar items and
evaluate their efficacy. The practical part of the thesis planned to verify the
assumption that a variety of approaches to presenting English grammar in regular
English language classes can facilitate the pupils´ better understanding of a particular
item and thus its more efficient acquisition. The efficacy of the designed activities
was assessed by means of the author´s self-evaluation after every taught lesson, the
questionnaire filled by the students and tests intended to measure the pupils´
knowledge. General conclusions, formulated in the final part of the thesis, confirm
the stated assumption and point to the important aspects that must be observed while
presenting grammar.
Klíčová slova
výuka anglické gramatiky, prezentace gramatiky, induktivní způsob prezentace,
deduktivní způsob prezentace, heterogenní třída, motivace, učební styly a strategie
Klíčová slova v angličtině
teaching English grammar, grammar presentation, inductive approach to presenting
grammar, deductive approach to presenting grammar, mixed-ability classes,
motivation, learning styles and strategies
Zásady pro vypracování
Cílem práce je navrhnout různé strategie prezentace vybraných jevů anglické gramatiky a zhodnotit jejich efektivitu v běžných hodinách anglického jazyka. K ověření účinnosti prezentace budou využity testy znalostí žáků, dotazníky určené pro žáky a sebe-reflexe autorky práce po každé vyučovací hodině.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je navrhnout různé strategie prezentace vybraných jevů anglické gramatiky a zhodnotit jejich efektivitu v běžných hodinách anglického jazyka. K ověření účinnosti prezentace budou využity testy znalostí žáků, dotazníky určené pro žáky a sebe-reflexe autorky práce po každé vyučovací hodině.
Seznam doporučené literatury
Scrivener, Jim. 2010. Teaching English Grammar. Oxford: MacMillan Education.
Harmer, Jeremy. 2015. The Practice of English Language Teaching. Harlow: Longman.
Ur, Penny. 2012. A Course in English Language Teaching. New York: Cambridge University Press.
Thornbury, Scott. 1999. How to Teach Grammar. Harlow: Longman.
Seznam doporučené literatury
Scrivener, Jim. 2010. Teaching English Grammar. Oxford: MacMillan Education.
Harmer, Jeremy. 2015. The Practice of English Language Teaching. Harlow: Longman.
Ur, Penny. 2012. A Course in English Language Teaching. New York: Cambridge University Press.
Thornbury, Scott. 1999. How to Teach Grammar. Harlow: Longman.