Bakalářská práce se zabývá zkoumáním českého a rakouského vzdělávacího systému se zaměřením na výuku anglického jazyka na základních školách (8. ročník). Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část popisuje systémy základních škol obou zvolených zemí, přičemž se práce zaměřuje na vzdělávací oblast cizích jazyků. Teoretická část obsahuje rovněž metodologickou kapitolu, věnovanou procesu pedagogického výzkumu, jeho fázím, druhům a metodám. Část praktická představuje získané materiály o zkoumaných třídách, které umožňují nahlédnutí do výuky anglického jazyka na obou školách. Díky využití dotazníkového šetření je i zahrnut pohled žáků analyzovaných tříd na anglický jazyk, jejich vztah k němu a otázky týkající se průběhu vyučovací hodiny. Do praktické části patří kapitola o dopadu coronavirové situace na základní školy. Informace byly získány opět cestou dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with a research of the Czech and Austrian educational system with the specialization on the teaching of the English language at primary schools (8th grade). The thesis is divided into two parts. Systems of primary schools of both involved countries are expanded on the theoretical part, where the thesis is aimed at the educational field of languages. Its component is also a description of a process of a pedagogical research, its phases, types and methods. The practical part introduces gained materials about the researched classes, which enable a look at the teaching of the English language at the both schools. This part includes pupils´ point of view on the English language, their relationship to the language and questions concerning a course of a teaching lesson. To the practical part belongs a chapter about the Corona situation, how were the primary schools affected, their measures and how did they solve the period, both the Austrian and the Czech school according to the teachers of the English language and their pupils.
Klíčová slova
Vzdělávací systémy, jazyk, výzkum, výuka, žáci, učitelé, Česká republika, Rakousko
Klíčová slova v angličtině
Educational systems, language, research, teaching, pupils, teachers, Czech Republic, Austria
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
NE
Anotace
Bakalářská práce se zabývá zkoumáním českého a rakouského vzdělávacího systému se zaměřením na výuku anglického jazyka na základních školách (8. ročník). Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část popisuje systémy základních škol obou zvolených zemí, přičemž se práce zaměřuje na vzdělávací oblast cizích jazyků. Teoretická část obsahuje rovněž metodologickou kapitolu, věnovanou procesu pedagogického výzkumu, jeho fázím, druhům a metodám. Část praktická představuje získané materiály o zkoumaných třídách, které umožňují nahlédnutí do výuky anglického jazyka na obou školách. Díky využití dotazníkového šetření je i zahrnut pohled žáků analyzovaných tříd na anglický jazyk, jejich vztah k němu a otázky týkající se průběhu vyučovací hodiny. Do praktické části patří kapitola o dopadu coronavirové situace na základní školy. Informace byly získány opět cestou dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with a research of the Czech and Austrian educational system with the specialization on the teaching of the English language at primary schools (8th grade). The thesis is divided into two parts. Systems of primary schools of both involved countries are expanded on the theoretical part, where the thesis is aimed at the educational field of languages. Its component is also a description of a process of a pedagogical research, its phases, types and methods. The practical part introduces gained materials about the researched classes, which enable a look at the teaching of the English language at the both schools. This part includes pupils´ point of view on the English language, their relationship to the language and questions concerning a course of a teaching lesson. To the practical part belongs a chapter about the Corona situation, how were the primary schools affected, their measures and how did they solve the period, both the Austrian and the Czech school according to the teachers of the English language and their pupils.
Klíčová slova
Vzdělávací systémy, jazyk, výzkum, výuka, žáci, učitelé, Česká republika, Rakousko
Klíčová slova v angličtině
Educational systems, language, research, teaching, pupils, teachers, Czech Republic, Austria
Zásady pro vypracování
Cílem práce je srovnat vzdělávací systémy ČR a Rakouska, a to především v oblasti ZŠ, a upozornit na zajímavé podněty pro české školství. V části teoretické se studentka zaměří mj. na historicko-kulturní kontext, vývoj, legislativu, strukturu a pozitiva i problémy obou vzdělávacích systémů. Jako základní zdroj informací zde poslouží mj. evropská informační síť EURYDICE, která nabízí rozbory vzdělávacích systémů evropských zemí. V praktické části bude studentka těžit především z vlastních zkušeností nabytých díky semestrálnímu studijnímu pobytu (ERASMUS) na univerzitě ve Vídni, jehož součástí byla pedagogická praxe na ZŠ ve Vídni-Liesingu.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je srovnat vzdělávací systémy ČR a Rakouska, a to především v oblasti ZŠ, a upozornit na zajímavé podněty pro české školství. V části teoretické se studentka zaměří mj. na historicko-kulturní kontext, vývoj, legislativu, strukturu a pozitiva i problémy obou vzdělávacích systémů. Jako základní zdroj informací zde poslouží mj. evropská informační síť EURYDICE, která nabízí rozbory vzdělávacích systémů evropských zemí. V praktické části bude studentka těžit především z vlastních zkušeností nabytých díky semestrálnímu studijnímu pobytu (ERASMUS) na univerzitě ve Vídni, jehož součástí byla pedagogická praxe na ZŠ ve Vídni-Liesingu.
Seznam doporučené literatury
Evropská informační síť EURYDICE: EURYDICE. [online] Dostupné z: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/home
PRŮCHA, Jan. Vzdělávací systémy v zahraničí: Encyklopedický přehled školství ve 30 zemích Evropy, v Japonsku, Kanadě, USA. Praha: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-845-2.
PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele: školský systém v českých zemích. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.
Seznam doporučené literatury
Evropská informační síť EURYDICE: EURYDICE. [online] Dostupné z: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/home
PRŮCHA, Jan. Vzdělávací systémy v zahraničí: Encyklopedický přehled školství ve 30 zemích Evropy, v Japonsku, Kanadě, USA. Praha: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-845-2.
PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele: školský systém v českých zemích. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.