Diplomová práce se zabývá alternativní pedagogickou koncepcí Marie Montessori a tradiční formou výuky, která je uplatňována na většině škol v České republice. V teoretické části práce jsou oba systémy vzdělávání nejprve podrobně představeny a charakterizovány. Praktická část práce obsahuje záznamy z hospitovaných hodin, porovnává výuku českého jazyka a literatury na škole zaměřené na Montessori pedagogiku s výukou na běžné základní škole, vyhodnocuje klady a zápory obou pedagogických koncepcí a zjišťuje, jaké přístupy a didaktické prostředky se ve výuce uplatňují. V závěru práce je prezentován návrh Montessori metod, postupů, forem práce a pomůcek, který může být využit v rámci modernizace vyučovacího procesu na běžné základní škole.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the alternative pedagogical concept of Marie Montessori and the traditional form of teaching which is applied to most schools in the Czech Republic. In the theoretical part of the work, both education systems are presented and characterized. The practical part contains notes from lessons and also the comparison of the teaching of Czech language and literature at a school focused on Montessori pedagogy and teaching at a regular primary school. Moreover, the theoretical part of my thesis evaluates the advantages and disadvantages of both pedagogical concepts and finds out which approaches and didactics tools are applied in the teaching. The conclusion of the work presents a proposal of Montessori´s methods, procedures, forms of work and teaching aids that can be used as a part of the modernisation of the teaching process at a regular primary school.
Klíčová slova
vzdělávání, didaktika českého jazyka a literatury, pedagogika Marie Montessori, tradiční výuka, komparace výuky, inkluze, reformní pedagogika
Klíčová slova v angličtině
education, didactics of Czech language and literature, pedagogy, Marie Montessori, traditional teaching, comparison of teaching, inclusion, reform pedagogy
Rozsah průvodní práce
106 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá alternativní pedagogickou koncepcí Marie Montessori a tradiční formou výuky, která je uplatňována na většině škol v České republice. V teoretické části práce jsou oba systémy vzdělávání nejprve podrobně představeny a charakterizovány. Praktická část práce obsahuje záznamy z hospitovaných hodin, porovnává výuku českého jazyka a literatury na škole zaměřené na Montessori pedagogiku s výukou na běžné základní škole, vyhodnocuje klady a zápory obou pedagogických koncepcí a zjišťuje, jaké přístupy a didaktické prostředky se ve výuce uplatňují. V závěru práce je prezentován návrh Montessori metod, postupů, forem práce a pomůcek, který může být využit v rámci modernizace vyučovacího procesu na běžné základní škole.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the alternative pedagogical concept of Marie Montessori and the traditional form of teaching which is applied to most schools in the Czech Republic. In the theoretical part of the work, both education systems are presented and characterized. The practical part contains notes from lessons and also the comparison of the teaching of Czech language and literature at a school focused on Montessori pedagogy and teaching at a regular primary school. Moreover, the theoretical part of my thesis evaluates the advantages and disadvantages of both pedagogical concepts and finds out which approaches and didactics tools are applied in the teaching. The conclusion of the work presents a proposal of Montessori´s methods, procedures, forms of work and teaching aids that can be used as a part of the modernisation of the teaching process at a regular primary school.
Klíčová slova
vzdělávání, didaktika českého jazyka a literatury, pedagogika Marie Montessori, tradiční výuka, komparace výuky, inkluze, reformní pedagogika
Klíčová slova v angličtině
education, didactics of Czech language and literature, pedagogy, Marie Montessori, traditional teaching, comparison of teaching, inclusion, reform pedagogy
Zásady pro vypracování
Východisko: V rámci modernizace vyučovacího procesu je možno využívat i prvky, které jsou typické pro alternativní školství. Poznatky z Montessori pedagogiky mohou být úspěšně využívány i v běžných základních školách v rámci inkluze, zejména při práci s žáky, kteří vyžadují zvláštní péči.
Cílem je porovnat výuku českého jazyka a literatury na škole zaměřené na Montessori pedagogiku s výukou na běžné základní škole, vyhodnotit klady a zápory obou pojetí výuky a na základě pozorování navrhnout, které Montessori metody, postupy, formy práce a pomůcky mohou být využity při výuce na běžné základní škole.
Metody: studium odborné literatury, hospitace na škole s výukou Montessori pedagogiky, hospitace na běžné ZŠ, analýza vyučovacích hodin a jejich komparace, vytvoření pracovních listů pro ZŠ.
Zásady pro vypracování
Východisko: V rámci modernizace vyučovacího procesu je možno využívat i prvky, které jsou typické pro alternativní školství. Poznatky z Montessori pedagogiky mohou být úspěšně využívány i v běžných základních školách v rámci inkluze, zejména při práci s žáky, kteří vyžadují zvláštní péči.
Cílem je porovnat výuku českého jazyka a literatury na škole zaměřené na Montessori pedagogiku s výukou na běžné základní škole, vyhodnotit klady a zápory obou pojetí výuky a na základě pozorování navrhnout, které Montessori metody, postupy, formy práce a pomůcky mohou být využity při výuce na běžné základní škole.
Metody: studium odborné literatury, hospitace na škole s výukou Montessori pedagogiky, hospitace na běžné ZŠ, analýza vyučovacích hodin a jejich komparace, vytvoření pracovních listů pro ZŠ.
Seznam doporučené literatury
ANDERLIK, Lore. Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi. 1. vyd. Praha: Triton, 2014. 210 s. ISBN 978-80-7387-765-1
LECHTA, Viktor, ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
LUDWIG, Harald a kol. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou: (praxe reformně pedagogické koncepce). Vyd. 2. Praha [sic?]: Univerzita Pardubice, 2008. 104 s. ISBN 978-80-7395-049-1
MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Praha: Portál, 2017. 351 stran. ISBN 978-80-262-1234-8.
MONTESSORI, Maria. Od dětství k dospívání. Vyd. 1. Praha: Triton, 2011. 117 s. ISBN 978-80-7387-478-0
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8584-9.
Seznam doporučené literatury
ANDERLIK, Lore. Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi. 1. vyd. Praha: Triton, 2014. 210 s. ISBN 978-80-7387-765-1
LECHTA, Viktor, ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
LUDWIG, Harald a kol. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou: (praxe reformně pedagogické koncepce). Vyd. 2. Praha [sic?]: Univerzita Pardubice, 2008. 104 s. ISBN 978-80-7395-049-1
MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Praha: Portál, 2017. 351 stran. ISBN 978-80-262-1234-8.
MONTESSORI, Maria. Od dětství k dospívání. Vyd. 1. Praha: Triton, 2011. 117 s. ISBN 978-80-7387-478-0
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8584-9.