Tato bakalářská práce s názvem "Poznávání svého okolí se Strašidýlkem Strašpytlíkem" je zaměřená především na činnosti s dětmi předškolního věku v přírodě. A jak již název napovídá, tak také na trávení času venku v přírodě, tedy v okolí mateřské školy.
Cílem práce je navrhnout aktivity a hledat prostředky, prostřednictvím kterých se děti rozvíjí ve znalostech a pochopení přírody, ve schopnostech spolupracovat, poznávat své okolí, ale také jakým způsobem rozvíjet jemnou i hrubou motoriku a smyslové vnímání.
Aktivity zde obsažené mají za účel děti motivovat k poznávání a zvyšovat jejich zájem o získávání znalostí o přírodě kolem nás v různých ročních dobách. Vést je k uvědomování si změn v přírodě během roku, poznávat blízké okolí prostřednictvím opakovaných návštěv, získávat vztah k okolní přírodě a vnímat přírodu všemi smysly. Program jsem připravila tak, aby si děti všímaly rozdílů mezi jednotlivými ročními dobami a věděly, co se v přírodě v průběhu roku děje.
Pro zvýšení zájmu dětí a současně k provázání jednotlivých aktivit ve všech obdobích jsem zvolila motivaci pomocí průvodní postavičky "Strašidýlka Strašpytlíka", který dětem zasílá dopisy, zadává úkoly a motivuje je k činnostem.
Veškeré činnosti jsem ověřila v praxi. Na základě pozorování dětí v průběhu aktivit jsem vyhodnotila a reflektovala zájem a schopnosti dětí. Vlastní sebereflexe je dále doplněna zpětnou vazbou od paní ředitelky a učitelek z praxe - provedena formou strukturovaného rozhovoru, a také dětskou reflexi - na základě diskuze a kresby zúčastněných dětí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is called "Poznávání svého okolí se Strašidýlkem Strašpytlíkem"is focused mainly on outdoor activities with children of preschool age, and as the title suggest it, it's also about the activities in the surroundings of the kindergarten .
The aim of the thesis is to propose activities and to find the means by which children will: develop their knowledge and understanding of nature, establish better cooperation abilities, get to know their surroundings, but also to develop fine and gross motor skills and sensory perception.
The activities contained therein aim to motivate children to learn and increase their interest in gaining knowledge about the nature around us at different times of the year, leading them to differentiate between the several seasons, know the environs through continuel visits, create a connection with mother nature and to feel it with all of their senses. I have prepared the program to make the children notice the differences between the seasons and know what is happening in nature during the year.
In order to increase the interest of the children and at the same time to anex the individual activities in the different periods, I want to give them the needed motivation through the accompanying character "Strašidýlka Strašpytlíka", which sends letters to the children, assigns tasks and motivates them .
I have verified all activities in practice. Based on the observation of children during the activities I evaluated the interest and abilities of children. The self-reflection is further supplemented by feedback from the headmistress and practitioners, thanks to structured interviews, as well as from the children, based on the discussion, and drawing of the children involved in the study.
Klíčová slova
Dítě, učitel, příroda, mateřská škola, hra, roční období
Tato bakalářská práce s názvem "Poznávání svého okolí se Strašidýlkem Strašpytlíkem" je zaměřená především na činnosti s dětmi předškolního věku v přírodě. A jak již název napovídá, tak také na trávení času venku v přírodě, tedy v okolí mateřské školy.
Cílem práce je navrhnout aktivity a hledat prostředky, prostřednictvím kterých se děti rozvíjí ve znalostech a pochopení přírody, ve schopnostech spolupracovat, poznávat své okolí, ale také jakým způsobem rozvíjet jemnou i hrubou motoriku a smyslové vnímání.
Aktivity zde obsažené mají za účel děti motivovat k poznávání a zvyšovat jejich zájem o získávání znalostí o přírodě kolem nás v různých ročních dobách. Vést je k uvědomování si změn v přírodě během roku, poznávat blízké okolí prostřednictvím opakovaných návštěv, získávat vztah k okolní přírodě a vnímat přírodu všemi smysly. Program jsem připravila tak, aby si děti všímaly rozdílů mezi jednotlivými ročními dobami a věděly, co se v přírodě v průběhu roku děje.
Pro zvýšení zájmu dětí a současně k provázání jednotlivých aktivit ve všech obdobích jsem zvolila motivaci pomocí průvodní postavičky "Strašidýlka Strašpytlíka", který dětem zasílá dopisy, zadává úkoly a motivuje je k činnostem.
Veškeré činnosti jsem ověřila v praxi. Na základě pozorování dětí v průběhu aktivit jsem vyhodnotila a reflektovala zájem a schopnosti dětí. Vlastní sebereflexe je dále doplněna zpětnou vazbou od paní ředitelky a učitelek z praxe - provedena formou strukturovaného rozhovoru, a také dětskou reflexi - na základě diskuze a kresby zúčastněných dětí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is called "Poznávání svého okolí se Strašidýlkem Strašpytlíkem"is focused mainly on outdoor activities with children of preschool age, and as the title suggest it, it's also about the activities in the surroundings of the kindergarten .
The aim of the thesis is to propose activities and to find the means by which children will: develop their knowledge and understanding of nature, establish better cooperation abilities, get to know their surroundings, but also to develop fine and gross motor skills and sensory perception.
The activities contained therein aim to motivate children to learn and increase their interest in gaining knowledge about the nature around us at different times of the year, leading them to differentiate between the several seasons, know the environs through continuel visits, create a connection with mother nature and to feel it with all of their senses. I have prepared the program to make the children notice the differences between the seasons and know what is happening in nature during the year.
In order to increase the interest of the children and at the same time to anex the individual activities in the different periods, I want to give them the needed motivation through the accompanying character "Strašidýlka Strašpytlíka", which sends letters to the children, assigns tasks and motivates them .
I have verified all activities in practice. Based on the observation of children during the activities I evaluated the interest and abilities of children. The self-reflection is further supplemented by feedback from the headmistress and practitioners, thanks to structured interviews, as well as from the children, based on the discussion, and drawing of the children involved in the study.
Klíčová slova
Dítě, učitel, příroda, mateřská škola, hra, roční období
Požadavky a metody:
Studium literatury
Příprava praktických námětů pro děti
Projektová metoda
Výuka v terénu
Částečné ověření a realizace projektu
Cíle:
Vytvoření dlouhodobého projektu pro předškolní děti zaměřeného na smyslové vnímání přírody během roku a získávaní vztahu dětí k jejich okolí.
Částečná realizace projektu a zhodnocení jeho přínosu.
Zásady pro vypracování
Požadavky a metody:
Studium literatury
Příprava praktických námětů pro děti
Projektová metoda
Výuka v terénu
Částečné ověření a realizace projektu
Cíle:
Vytvoření dlouhodobého projektu pro předškolní děti zaměřeného na smyslové vnímání přírody během roku a získávaní vztahu dětí k jejich okolí.
Částečná realizace projektu a zhodnocení jeho přínosu.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
DANIŠ, Petr. Děti venku v přírodě: ohrožený druh? : proč naše děti potřebují přírodu pro své zdraví a učení. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2016. ISBN 978-80-7212-610-1.
Jděte ven [online]. In: . [cit. 2018-04-05]. Dostupné z: https://jdeteven.cz/cz
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
DANIŠ, Petr. Děti venku v přírodě: ohrožený druh? : proč naše děti potřebují přírodu pro své zdraví a učení. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2016. ISBN 978-80-7212-610-1.
Jděte ven [online]. In: . [cit. 2018-04-05]. Dostupné z: https://jdeteven.cz/cz
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.