Tématem bakalářské práce je předškolní výchova ve waldorfské pedagogice. Teoretická část charakterizuje waldorfskou pedagogiku, kterou v úvodu zasazuje do kontextu alternativního vzdělávání. Poté shrnuje její historii, principy a metody. Dále přibližuje spolupráci, která probíhá mezi rodiči a mateřskou školou. Praktická část je realizována ve Waldorfské mateřské škole v Turnově. Vychází z dotazníkového šetření, jehož cílem je objasnění postojů a motivů, které vedly rodiče k volbě waldorfského předškolního zařízení.
Anotace v angličtině
The main topic of this bachelor thesis is the preschool part of the Waldorf education system. The theoretical part explains the principles of Waldorf pedagogy which is also set in the context of alternative education. The explanation of the Waldorf system is divided in parts concerning history, the principles and the methods used in this type of preschool education including the cooperation between the preschool and the parents. The practical part of the thesis was written in cooperation with the Waldorf preschool in Turnov. The data used in the practical part come from a survey carried out in order to determine the motives which led the parents to choose the Waldorf preschool education for their children.
Klíčová slova
waldorfská pedagogika, waldorfská mateřská škola, předškolní výchova, alternativní školy, reformní pedagogika, rodina, spolupráce
Tématem bakalářské práce je předškolní výchova ve waldorfské pedagogice. Teoretická část charakterizuje waldorfskou pedagogiku, kterou v úvodu zasazuje do kontextu alternativního vzdělávání. Poté shrnuje její historii, principy a metody. Dále přibližuje spolupráci, která probíhá mezi rodiči a mateřskou školou. Praktická část je realizována ve Waldorfské mateřské škole v Turnově. Vychází z dotazníkového šetření, jehož cílem je objasnění postojů a motivů, které vedly rodiče k volbě waldorfského předškolního zařízení.
Anotace v angličtině
The main topic of this bachelor thesis is the preschool part of the Waldorf education system. The theoretical part explains the principles of Waldorf pedagogy which is also set in the context of alternative education. The explanation of the Waldorf system is divided in parts concerning history, the principles and the methods used in this type of preschool education including the cooperation between the preschool and the parents. The practical part of the thesis was written in cooperation with the Waldorf preschool in Turnov. The data used in the practical part come from a survey carried out in order to determine the motives which led the parents to choose the Waldorf preschool education for their children.
Klíčová slova
waldorfská pedagogika, waldorfská mateřská škola, předškolní výchova, alternativní školy, reformní pedagogika, rodina, spolupráce
Cílem teoretické části je shrnout historii, principy a metody waldorfské pedagogiky. Praktická část vychází z výzkumného šetření, jeho cílem je zjištění motivů a postojů rodičů pro volbu předškolního zařízení waldorfského typu.
Metoda: Studium a rešerše odborné literatury k tématu, pozorování, dotazníky a analýza získaných dat.
Zásady pro vypracování
Cílem teoretické části je shrnout historii, principy a metody waldorfské pedagogiky. Praktická část vychází z výzkumného šetření, jeho cílem je zjištění motivů a postojů rodičů pro volbu předškolního zařízení waldorfského typu.
Metoda: Studium a rešerše odborné literatury k tématu, pozorování, dotazníky a analýza získaných dat.
Seznam doporučené literatury
Carlgren, F. & Váňa, Z., 1991. Výchova ke svobodě: pedagogika Rudolfa Steinera : obrazy a zprávy ze světového hnutí svobodných waldorfských škol, Praha: Baltazar.
Lievegoed, B.C.J., 1992. Vývojové fáze dítěte, Praha: Baltazar.
Průcha, J., 2012. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání 3., aktualiz. vyd., Praha: Portál.
Smolková, T., 2007. Dítě v úctě přijmout--: vzdělávací program waldorfské mateřské školy, Praha: Maitrea.
Seznam doporučené literatury
Carlgren, F. & Váňa, Z., 1991. Výchova ke svobodě: pedagogika Rudolfa Steinera : obrazy a zprávy ze světového hnutí svobodných waldorfských škol, Praha: Baltazar.
Lievegoed, B.C.J., 1992. Vývojové fáze dítěte, Praha: Baltazar.
Průcha, J., 2012. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání 3., aktualiz. vyd., Praha: Portál.
Smolková, T., 2007. Dítě v úctě přijmout--: vzdělávací program waldorfské mateřské školy, Praha: Maitrea.