Elektrokardiografie je považována za jednu z nejrozšířenějších vyšetřovacích metod jak v kardiologii, tak v přednemocniční péči k prokázání patologických srdečních rytmů, které mohou pacienta přímo ohrožovat na životě. Bakalářská práce se dělí na dvě části, teoretickou a výzkumnou. Teoretická část začíná popisem srdce, jeho anatomií a fyziologií, popisuje patologické rytmy, část je věnovaná popisu elektrokardiografu a jeho částí. Velkou část tvoří také ošetřovatelská část, která popisuje průběh vyšetření od začátku do konce. Výzkumná část se zabývá znalostmi studentů oboru zdravotnický záchranář 3. ročníku o elektrokardiografii. Výzkum byl prováděn na vybraných vysokých školách v České republice kvantitativní metodou pomocí elektronického dotazníku.
Anotace v angličtině
Electrocardiography is known as most common investigation method for examination of pathological hearth rhythms in cardiology and pre-hospital care, which can be fathal fot patient's life. This becholor thesis is divided in two parts, theoretical part and research part. Theoretical part describes hearth anatomy and physiology and describes pathological heart rhythms. Also describes electrocardiograph and its parts. Most of that thesis is research parth which examines Knowledge of paramedic students about electrokardiography fot 3rd degree. Research part was done by quantitative method with the help of electronic questionnaire at selected universities in the Czech Republic.
Elektrokardiografie je považována za jednu z nejrozšířenějších vyšetřovacích metod jak v kardiologii, tak v přednemocniční péči k prokázání patologických srdečních rytmů, které mohou pacienta přímo ohrožovat na životě. Bakalářská práce se dělí na dvě části, teoretickou a výzkumnou. Teoretická část začíná popisem srdce, jeho anatomií a fyziologií, popisuje patologické rytmy, část je věnovaná popisu elektrokardiografu a jeho částí. Velkou část tvoří také ošetřovatelská část, která popisuje průběh vyšetření od začátku do konce. Výzkumná část se zabývá znalostmi studentů oboru zdravotnický záchranář 3. ročníku o elektrokardiografii. Výzkum byl prováděn na vybraných vysokých školách v České republice kvantitativní metodou pomocí elektronického dotazníku.
Anotace v angličtině
Electrocardiography is known as most common investigation method for examination of pathological hearth rhythms in cardiology and pre-hospital care, which can be fathal fot patient's life. This becholor thesis is divided in two parts, theoretical part and research part. Theoretical part describes hearth anatomy and physiology and describes pathological heart rhythms. Also describes electrocardiograph and its parts. Most of that thesis is research parth which examines Knowledge of paramedic students about electrokardiography fot 3rd degree. Research part was done by quantitative method with the help of electronic questionnaire at selected universities in the Czech Republic.
Cíle práce:
1.Zjistit, zda jsou studenti schopni rozpoznat různé patologické jevy na křivce EKG.
2.Zjistit, zda studenti znají správné anatomické rozmístění elektrod EKG.
3.Zjistit, zda studenti znají význam ST úseku na křivce EKG.
4.Zjistit, zda studenti znají význam nepřítomnosti vlny P na křivce EKG.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Elektrokardiografie je stěžejní vyšetřovací metoda od které se dále odvíjí následná léčba. Vše závisí na důkladném posouzení a vyhodnocení křivky, které není v před nemocniční péči nijak snadné, a proto je důležité se tyto věci naučit ještě na vysoké škole. Práce bude směřována ke studentům třetích ročníků oboru Zdravotnický záchranář, jejichž znalosti by měli být takřka bezchybné.
Výstupem kvalifikační práce bude studijní opora pro předmět klinická propedeutika.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
1.Předpokládáme, že 70 % a více studentů je schopno rozpoznat patologické jevy na křivce EKG.
2.Předpokládáme, že 70 % a více studentů zná správné anatomické umístění elektrod EKG.
3.Předpokládáme, že 70 % a více studentů zná význam ST úseku na křivce EKG.
4.Předpokládáme, že 70 % a více respondentů ví co znamená nepřítomnost vlny P na křivce EKG.
Metoda:
Kvantitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
nestandardizovaný dotazník
Místo a čas realizace výzkumu:
prosinec 2018 - březen 2019
Studenti oboru Zdravotnický záchranář vybraných vysokých škol v České republice:
Západočeská univerzita v Plzni, Technická univerzita v Liberci, Univerzita Pardubice, Vysoká škola zdravotnická, o. p. s.,
České vysoké učení technické v Praze, Univerzita obrany v Brně, Masarykova univerzita, Ostravská univerzita
Vzorek:
Respondenti: Studenti oboru Zdravotnický záchranář vybraných vysokých škol.
Počet: 50-70
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1.Zjistit, zda jsou studenti schopni rozpoznat různé patologické jevy na křivce EKG.
2.Zjistit, zda studenti znají správné anatomické rozmístění elektrod EKG.
3.Zjistit, zda studenti znají význam ST úseku na křivce EKG.
4.Zjistit, zda studenti znají význam nepřítomnosti vlny P na křivce EKG.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Elektrokardiografie je stěžejní vyšetřovací metoda od které se dále odvíjí následná léčba. Vše závisí na důkladném posouzení a vyhodnocení křivky, které není v před nemocniční péči nijak snadné, a proto je důležité se tyto věci naučit ještě na vysoké škole. Práce bude směřována ke studentům třetích ročníků oboru Zdravotnický záchranář, jejichž znalosti by měli být takřka bezchybné.
Výstupem kvalifikační práce bude studijní opora pro předmět klinická propedeutika.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
1.Předpokládáme, že 70 % a více studentů je schopno rozpoznat patologické jevy na křivce EKG.
2.Předpokládáme, že 70 % a více studentů zná správné anatomické umístění elektrod EKG.
3.Předpokládáme, že 70 % a více studentů zná význam ST úseku na křivce EKG.
4.Předpokládáme, že 70 % a více respondentů ví co znamená nepřítomnost vlny P na křivce EKG.
Metoda:
Kvantitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
nestandardizovaný dotazník
Místo a čas realizace výzkumu:
prosinec 2018 - březen 2019
Studenti oboru Zdravotnický záchranář vybraných vysokých škol v České republice:
Západočeská univerzita v Plzni, Technická univerzita v Liberci, Univerzita Pardubice, Vysoká škola zdravotnická, o. p. s.,
České vysoké učení technické v Praze, Univerzita obrany v Brně, Masarykova univerzita, Ostravská univerzita
Vzorek:
Respondenti: Studenti oboru Zdravotnický záchranář vybraných vysokých škol.
Počet: 50-70
Seznam doporučené literatury
BENNETT, David H. 2014. Srdeční arytmie: praktické poznámky k interpretaci a léčbě. Praha: Grada.ISBN 978-80-247-5134-4.
BĚLOHLÁVEK, Jan. 2014. EKG v akutní kardiologii: průvodce pro intenzivní péči i rutinní klinickou praxi. 2., rozš. vyd. Praha: Maxdorf. ISBN 978-80-734-5419-7.
BULÍKOVÁ, Táňa. 2015. EKG pro záchranáře nekardiology. Praha: Grada.
ISBN 978-80-247-5307-2.
BULAVA, Alan. 2017. Kardiologie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0468-0.
HAMPTON, John R. 2013. EKG stručně, jasně, přehledně. Praha: Grada.
ISBN 978-80-247-4246-5.
HAMPTON, John R. 2013. 150 ECG Problems. London: Elsevier Health Sciences.
ISBN 978-07-020-4645-2.5.
JANOUŠEK, Jan a Irena ANDRŠOVÁ. 2014. EKG a dysrytmie v dětském věku. Praha: Grada.
ISBN 978-80-247-5006-4
KAUTZNER, Josef a Vojtěch MELENOVSKÝ. 2015. Srdeční selhání: aktuality pro klinickou praxi. Praha: Mladá fronta. ISBN 978-80-204-3573-6.
KETTNER, Jiří a Josef KAUTZNER. 2016. Akutní kardiologie. Praha: Mladá fronta.
ISBN 978-80-204-3867-6.
ROKYTA, Richard. 2016. Fyziologie. 3. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-749-2238-1.
VOJÁČEK, Jan. 2016. Akutní kardiologie: přehled současných diagnostických a léčebných postupů v akutní kardiologii. 2. vyd. Praha: Mladá fronta.
ISBN 978-80-204-3942-0.
Seznam doporučené literatury
BENNETT, David H. 2014. Srdeční arytmie: praktické poznámky k interpretaci a léčbě. Praha: Grada.ISBN 978-80-247-5134-4.
BĚLOHLÁVEK, Jan. 2014. EKG v akutní kardiologii: průvodce pro intenzivní péči i rutinní klinickou praxi. 2., rozš. vyd. Praha: Maxdorf. ISBN 978-80-734-5419-7.
BULÍKOVÁ, Táňa. 2015. EKG pro záchranáře nekardiology. Praha: Grada.
ISBN 978-80-247-5307-2.
BULAVA, Alan. 2017. Kardiologie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0468-0.
HAMPTON, John R. 2013. EKG stručně, jasně, přehledně. Praha: Grada.
ISBN 978-80-247-4246-5.
HAMPTON, John R. 2013. 150 ECG Problems. London: Elsevier Health Sciences.
ISBN 978-07-020-4645-2.5.
JANOUŠEK, Jan a Irena ANDRŠOVÁ. 2014. EKG a dysrytmie v dětském věku. Praha: Grada.
ISBN 978-80-247-5006-4
KAUTZNER, Josef a Vojtěch MELENOVSKÝ. 2015. Srdeční selhání: aktuality pro klinickou praxi. Praha: Mladá fronta. ISBN 978-80-204-3573-6.
KETTNER, Jiří a Josef KAUTZNER. 2016. Akutní kardiologie. Praha: Mladá fronta.
ISBN 978-80-204-3867-6.
ROKYTA, Richard. 2016. Fyziologie. 3. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-749-2238-1.
VOJÁČEK, Jan. 2016. Akutní kardiologie: přehled současných diagnostických a léčebných postupů v akutní kardiologii. 2. vyd. Praha: Mladá fronta.
ISBN 978-80-204-3942-0.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.