Bakalářská práce se zabývá problematikou odborných ošetřovatelských praxí z pohledu studentů studijního oboru Všeobecná sestra. Tato práce je rozdělená
na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část se zabývá vybranými aspekty vzdělávání, legislativou související s vykonáváním odborných praxí a současným vzdělávacím systémem všeobecných sester. Výzkumná část je realizována kvalitativní metodou výzkumu, kdy jsou pomocí nestandardizovaného rozhovoru s respondenty zjišťovány doporučení a zkušenosti studentů v souvislosti s odbornou ošetřovatelskou praxí. Výstupem bakalářské práce bude odborný článek připravený k publikaci v odborném periodikum.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis describes problematic of professional nursing practice from the point of view of students general nurse program. This thesis is divided into two parts. The first is theoretical and the second is research. In the first part are discussed selected aspects of teaching, legislation related to performing the nursing practice and the present educational system for general nurses. In the second part there is used qualitative method while by means of unstructured interview with respondents are elicited recommendations and experiences of students relating to professional practice. The result of this bachelor thesis is an scholarly article, which is ready to be published in an academic journal.
Klíčová slova
student, odborná ošetřovatelská praxe, ošetřovatelství, vzdělávání, všeobecná sestra
Klíčová slova v angličtině
student, hospital training, nursing education, General nurse
Rozsah průvodní práce
51 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou odborných ošetřovatelských praxí z pohledu studentů studijního oboru Všeobecná sestra. Tato práce je rozdělená
na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část se zabývá vybranými aspekty vzdělávání, legislativou související s vykonáváním odborných praxí a současným vzdělávacím systémem všeobecných sester. Výzkumná část je realizována kvalitativní metodou výzkumu, kdy jsou pomocí nestandardizovaného rozhovoru s respondenty zjišťovány doporučení a zkušenosti studentů v souvislosti s odbornou ošetřovatelskou praxí. Výstupem bakalářské práce bude odborný článek připravený k publikaci v odborném periodikum.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis describes problematic of professional nursing practice from the point of view of students general nurse program. This thesis is divided into two parts. The first is theoretical and the second is research. In the first part are discussed selected aspects of teaching, legislation related to performing the nursing practice and the present educational system for general nurses. In the second part there is used qualitative method while by means of unstructured interview with respondents are elicited recommendations and experiences of students relating to professional practice. The result of this bachelor thesis is an scholarly article, which is ready to be published in an academic journal.
Klíčová slova
student, odborná ošetřovatelská praxe, ošetřovatelství, vzdělávání, všeobecná sestra
Klíčová slova v angličtině
student, hospital training, nursing education, General nurse
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1) Zjistit zkušenosti studentů studijního oboru všeobecná sestra s přístupem mentorů klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence při vykonávání odborné praxe.
2) Zjistit zkušenosti studentů studijního oboru všeobecná sestra s přístupem všeobecných sester při vykonávání odborné praxe.
3) Zjistit zkušenosti studentů studijního oboru všeobecná sestra s přístupem lékařů při vykonávání odborné praxe.
4) Zjistit možná doporučení pro zlepšení vykonávání odborné ošetřovatelské praxe ze strany studentů studijního oboru všeobecná sestra.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Odborná ošetřovatelská praxe je stanovena platnou legislativou České republiky č. 39/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Odborná praxe je nedílnou součástí studijního oboru všeobecná sestra v přípravě k výkonu budoucího zdravotnického povolání. Z tohoto důvodu je třeba, aby praxe probíhala náležitě dle legislativních pokynů a studenti si osvojovali dovednosti, vědomosti a postoje v praxi. Odborná ošetřovatelská praxe je důležitá část studia, která jim pomůže získat co nejvíce zkušeností pro budoucí profesní život. Výstupem bakalářské práce bude odborný článek připravený k publikaci v odborném periodikum.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
1) Jaké zkušenosti mají studenti studijního oboru všeobecná sestra s přístupem mentorů klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence při vykonávání odborné praxe?
2) Jaké zkušenosti mají studenti studijního oboru všeobecná sestra s přístupem všeobecných sester při vykonávání odborné praxe?
3) Jaké zkušenosti mají studenti studijního oboru všeobecná sestra s přístupem lékařů při vykonávání odborné praxe?
4) Jaká doporučení pro zlepšení vykonávání odborné ošetřovatelské praxe navrhují studenti studijního oboru všeobecná sestra?
Metoda:
Kvalitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Technika práce: polostrukturovaný rozhovor.
Vyhodnocení dat: Rozhovory budou nahrány na diktafon a poté přepsány do programu Microsoft Office Word 2007. Informace budou následně zpracovány do diagramů.
Místo a čas realizace výzkumu:
Místo: Technická univerzita Liberec, Fakulta zdravotnických studií.
Čas: prosinec 2018únor 2019
Vzorek:
Respondenti: Studenti studijního oboru všeobecná sestra 2.3. ročník. Technická univerzita v Liberci, Fakulta zdravotnických studií.
Předpokládaný počet: Po dosažení teoretické saturace.
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1) Zjistit zkušenosti studentů studijního oboru všeobecná sestra s přístupem mentorů klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence při vykonávání odborné praxe.
2) Zjistit zkušenosti studentů studijního oboru všeobecná sestra s přístupem všeobecných sester při vykonávání odborné praxe.
3) Zjistit zkušenosti studentů studijního oboru všeobecná sestra s přístupem lékařů při vykonávání odborné praxe.
4) Zjistit možná doporučení pro zlepšení vykonávání odborné ošetřovatelské praxe ze strany studentů studijního oboru všeobecná sestra.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Odborná ošetřovatelská praxe je stanovena platnou legislativou České republiky č. 39/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Odborná praxe je nedílnou součástí studijního oboru všeobecná sestra v přípravě k výkonu budoucího zdravotnického povolání. Z tohoto důvodu je třeba, aby praxe probíhala náležitě dle legislativních pokynů a studenti si osvojovali dovednosti, vědomosti a postoje v praxi. Odborná ošetřovatelská praxe je důležitá část studia, která jim pomůže získat co nejvíce zkušeností pro budoucí profesní život. Výstupem bakalářské práce bude odborný článek připravený k publikaci v odborném periodikum.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
1) Jaké zkušenosti mají studenti studijního oboru všeobecná sestra s přístupem mentorů klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence při vykonávání odborné praxe?
2) Jaké zkušenosti mají studenti studijního oboru všeobecná sestra s přístupem všeobecných sester při vykonávání odborné praxe?
3) Jaké zkušenosti mají studenti studijního oboru všeobecná sestra s přístupem lékařů při vykonávání odborné praxe?
4) Jaká doporučení pro zlepšení vykonávání odborné ošetřovatelské praxe navrhují studenti studijního oboru všeobecná sestra?
Metoda:
Kvalitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Technika práce: polostrukturovaný rozhovor.
Vyhodnocení dat: Rozhovory budou nahrány na diktafon a poté přepsány do programu Microsoft Office Word 2007. Informace budou následně zpracovány do diagramů.
Místo a čas realizace výzkumu:
Místo: Technická univerzita Liberec, Fakulta zdravotnických studií.
Čas: prosinec 2018únor 2019
Vzorek:
Respondenti: Studenti studijního oboru všeobecná sestra 2.3. ročník. Technická univerzita v Liberci, Fakulta zdravotnických studií.
Předpokládaný počet: Po dosažení teoretické saturace.
Seznam doporučené literatury
ČERVENKOVÁ, Zuzana a Iveta ČERNOHORSKÁ. 2015. Legislativní východiska pro vedení odborné praxe studentů nelékařských zdravotnických oborů na vysokých školách. Florence. 12(2), 20-21. ISSN 1801-464X.
ČESKO. MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ. 2017. Zákon č. 201 ze dne 8. června 2017, kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů. In: Sbírka zákonů České republiky. Částka 72, s. 20652084. ISSN 1211-1244.
ČESKO. MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ. 2017. Vyhláška č. 391 ze dne 16. listopadu 2017, kterou se mění vyhláška č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění vyhlášky č. 2/2016 Sb. In: Sbírka zákonů České republiky. Částka 137, s. 43604375. ISSN 1211-1244.
LAPKIN, S., T. JONES a C. GILLIGAN. 2015. Using the Theory of Planned Behaviour to examine health professional students' behavioural intentions in relation to medication safety and collaborative practice. Nurse education today. 3(1), 935-940. ISSN 0260-6917.
PETRÁŠOVÁ, M. A., I. PRAUSOVÁ a Z. ŠTĚPÁNEK. 2014. Mentorink: forma podpory nové generace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0625-5.
PTÁČEK, Radek a kol. 2013. Lege artis v medicíně-edice celoživotního vzdělávání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5126-9.
ŠPIRUDOVÁ, Lenka. 2015. Doprovázení v ošetřovatelství I- doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5710-0.
ŠPIRUDOVÁ, Lenka. 2015. Doprovázení v ošetřovatelství II- doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada.
ISBN 978-80-247-5711-7.
VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. 2013. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4082-9.
VÉVODA, Jiří a kol. 2013. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4732-3.
ZÍTKOVÁ, M., A. POKORNÁ a E. MIČUDOVÁ. 2015. Vedení nových pracovníků v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5094-1.
Seznam doporučené literatury
ČERVENKOVÁ, Zuzana a Iveta ČERNOHORSKÁ. 2015. Legislativní východiska pro vedení odborné praxe studentů nelékařských zdravotnických oborů na vysokých školách. Florence. 12(2), 20-21. ISSN 1801-464X.
ČESKO. MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ. 2017. Zákon č. 201 ze dne 8. června 2017, kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů. In: Sbírka zákonů České republiky. Částka 72, s. 20652084. ISSN 1211-1244.
ČESKO. MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ. 2017. Vyhláška č. 391 ze dne 16. listopadu 2017, kterou se mění vyhláška č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění vyhlášky č. 2/2016 Sb. In: Sbírka zákonů České republiky. Částka 137, s. 43604375. ISSN 1211-1244.
LAPKIN, S., T. JONES a C. GILLIGAN. 2015. Using the Theory of Planned Behaviour to examine health professional students' behavioural intentions in relation to medication safety and collaborative practice. Nurse education today. 3(1), 935-940. ISSN 0260-6917.
PETRÁŠOVÁ, M. A., I. PRAUSOVÁ a Z. ŠTĚPÁNEK. 2014. Mentorink: forma podpory nové generace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0625-5.
PTÁČEK, Radek a kol. 2013. Lege artis v medicíně-edice celoživotního vzdělávání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5126-9.
ŠPIRUDOVÁ, Lenka. 2015. Doprovázení v ošetřovatelství I- doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5710-0.
ŠPIRUDOVÁ, Lenka. 2015. Doprovázení v ošetřovatelství II- doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada.
ISBN 978-80-247-5711-7.
VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. 2013. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4082-9.
VÉVODA, Jiří a kol. 2013. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4732-3.
ZÍTKOVÁ, M., A. POKORNÁ a E. MIČUDOVÁ. 2015. Vedení nových pracovníků v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5094-1.
Přílohy volně vložené
6 příloh, 1 CD ROM (Bakalářská práce ve formátu PDF)
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.