Jméno příjmení:Michael Sameš
Instituce: Technická univerzita v Liberci Fakulta zdravotnických studií
Název práce:Analýza výukové ošetřovatelské dokumentace
Vedoucí práce: Mgr. Martin Krause DiS.
Počet stran: 62
Počet příloh: 8
Rok obhajoby: 2019
Souhrn:
Bakalářská práce se zabývá výukovou ošetřovatelskou dokumentací, která
se využívá ve výuce studentů studijního oboru Všeobecná sestra. Bakalářská práce je rozdělena na dvě části, a to teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část se zabývá zdravotnickou dokumentací včetně ošetřovatelské dokumentace. Zabývá se nejen legislativou, ale také i ošetřovatelským procesem, který je všeobecnými sestrami používán, včetně záznamu do ošetřovatelské dokumentace pacienta. Výzkumná část je realizována pomocí kvantitativně-kvalitativní metody výzkumu. Cílem práce bylo zjistit kritické body v jednotlivých částech výukové ošetřovatelské dokumentace a zároveň zjistit návrhy studentů k její revizi. Je použita technika polostrukturovaného pozorování a analyzování dokumentů, konkrétně výukové ošetřovatelské dokumentace. Součástí výzkumu byly uskutečněny rozhovory se studenty. Výstupem této práce
je revize současné výukové ošetřovatelské dokumentace
Anotace v angličtině
Annotation
Name and surname: Michael Sameš
Institution:Technical university of Liberec Faculty of Health Studies
Title: Analysis of education nursing documentary
Supervisor: Mgr. Martin Krause DiS.
Pages: 62
Apendix: 8
Year: 2019
Summary:
This bachelor thesis explores the topic of educative nursing documentation used in the study programme for the Bachelor degree (Bc.) in General Nursing Studies. The thesis is divided into two parts, covering both the theory and the research. The theoretical part examines medical documentation, especially the nursing documentation. Its focus is both on the relevant legislation as well as the nursing process used by general nurses which includes the writing of a record in a patient's nursing documentation. The research part is realised through the use of quantitative-qualitative research methods. The aim was to ascertain the focal points required in the individual parts of nursing documentation as well as to examine the students' revision proposals. The method used consists of semi-structured observance and document analysis, specifically the analysis of educative nursing documentation. Student interviews were a part of the research. The final output of the thesis is a proposed revision of educative nursing documentation.
nursing, nursing proces, nursing documentation, student, medical documentation
Rozsah průvodní práce
68
Jazyk
CZ
Anotace
Jméno příjmení:Michael Sameš
Instituce: Technická univerzita v Liberci Fakulta zdravotnických studií
Název práce:Analýza výukové ošetřovatelské dokumentace
Vedoucí práce: Mgr. Martin Krause DiS.
Počet stran: 62
Počet příloh: 8
Rok obhajoby: 2019
Souhrn:
Bakalářská práce se zabývá výukovou ošetřovatelskou dokumentací, která
se využívá ve výuce studentů studijního oboru Všeobecná sestra. Bakalářská práce je rozdělena na dvě části, a to teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část se zabývá zdravotnickou dokumentací včetně ošetřovatelské dokumentace. Zabývá se nejen legislativou, ale také i ošetřovatelským procesem, který je všeobecnými sestrami používán, včetně záznamu do ošetřovatelské dokumentace pacienta. Výzkumná část je realizována pomocí kvantitativně-kvalitativní metody výzkumu. Cílem práce bylo zjistit kritické body v jednotlivých částech výukové ošetřovatelské dokumentace a zároveň zjistit návrhy studentů k její revizi. Je použita technika polostrukturovaného pozorování a analyzování dokumentů, konkrétně výukové ošetřovatelské dokumentace. Součástí výzkumu byly uskutečněny rozhovory se studenty. Výstupem této práce
je revize současné výukové ošetřovatelské dokumentace
Anotace v angličtině
Annotation
Name and surname: Michael Sameš
Institution:Technical university of Liberec Faculty of Health Studies
Title: Analysis of education nursing documentary
Supervisor: Mgr. Martin Krause DiS.
Pages: 62
Apendix: 8
Year: 2019
Summary:
This bachelor thesis explores the topic of educative nursing documentation used in the study programme for the Bachelor degree (Bc.) in General Nursing Studies. The thesis is divided into two parts, covering both the theory and the research. The theoretical part examines medical documentation, especially the nursing documentation. Its focus is both on the relevant legislation as well as the nursing process used by general nurses which includes the writing of a record in a patient's nursing documentation. The research part is realised through the use of quantitative-qualitative research methods. The aim was to ascertain the focal points required in the individual parts of nursing documentation as well as to examine the students' revision proposals. The method used consists of semi-structured observance and document analysis, specifically the analysis of educative nursing documentation. Student interviews were a part of the research. The final output of the thesis is a proposed revision of educative nursing documentation.
nursing, nursing proces, nursing documentation, student, medical documentation
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1) Zjistit kritické oblasti v jednotlivých částech výukové ošetřovatelské dokumentace.
2) Zjistit míru zastoupení kritických bodů v jednotlivých oblastech výukové ošetřovatelské dokumentace.
3) Zjistit návrhy studentů na revizi výukové ošetřovatelské dokumentace.
4) Vytvořit revizi současné výukové ošetřovatelské dokumentace.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Všeobecná sestra pracuje s ošetřovatelskou dokumentací, která je zakotvena ve vyhlášce č. 98/2012 Sb., která byla novelizována vyhláškou č. 137/2018 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Ošetřovatelská dokumentace je důležitým nástrojem v práci všeobecné sestry. Správné, čitelné a důsledné vedení chrání všeobecnou sestru před případnými právními postihy, ale do jisté míry také pacienta před poškozením. Výstupem bakalářské práce bude revize současné výukové ošetřovatelské dokumentace používané na FZS TUL.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
1a) Jaké jsou kritické body v oblasti Posouzení současného zdravotního stavu ve výukové ošetřovatelské dokumentaci?
1b) Jaké jsou kritické body v oblasti Hodnotící tabulky ve výukové ošetřovatelské dokumentaci?
1c) Jaké jsou kritické body v oblasti Posouzení stavu potřeb ve výukové ošetřovatelské dokumentaci?
1d) Jaké jsou kritické body v oblasti Plán péče ve výukové ošetřovatelské dokumentace?
2a) Předpokládáme, že 70 % a více studentů uvádí jednotky u naměřených hodnot.
2b) Předpokládáme, že 70 % a více studentů adekvátně zhodnotí Barthelův test základních všedních činností na základě anamnézy pacienta.
2c) Přepokládáme, že 70 % a více studentů adekvátně zvolí určující znaky při stanovení ošetřovatelské diagnózy v části Posouzení stavu potřeb.
2d) Předpokládáme, že 60 % a více studentů adekvátně definuje cíl v plánu ošetřovatelské péče.
3. Jaké jsou názory studentů na současnou výukovou ošetřovatelskou dokumentace?
Výzkumné předpoklady budou upřesněny na základě provedení předvýzkumu.
Metoda: Kvalitativně-kvantitativní metoda
Technika práce, vyhodnocení dat:
Technika práce pro cíl číslo 1: analýza dokumentů a polostrukturované pozorování
Technika práce pro cíl číslo 2: strukturované pozorování
Technika práce pro cíl číslo 3: polostrukturovaný nestandardizovaný rozhovor.
Vyhodnocení dat: Zjištěná data z dokumentací budou zpracována do grafů v Microsoft Office Excel 2013. Rozhovory budou nahrány na diktafon a poté přepsány do programu Microsoft Office Word 2013. Části dokumentů budou analyzována pomocí otevřeného kódování.
Kvalitativní metoda: zaznamenané rozhovory budou přepsány do programu Microsoft Office Word 2013.
Kvantitativní metoda: zjištěná data z dokumentací budou přepsána do Microsoft Office Excel 2013.
Místo a čas realizace výzkumu:
Místo: Technická univerzita v Liberci, Fakulta zdravotnický studií.
Čas výzkumu: leden-únor 2019
Vzorek: Respondenti: Studenti 2. a 3. ročníku Fakulty zdravotnických studií Technické univerzity v Liberci, studijního oboru Všeobecná sestra.
Vzorek k cíli číslo 1: Studentská ošetřovatelská dokumentace, počet: po dosažení teoretické saturace.
Vzorek k cíli číslo 2: rozbor Studentské ošetřovatelské dokumentace, počet: 30.
Vzorek k cíli číslo 3: studenti 2. a 3. ročníku studijního oboru Všeobecná sestra, počet po dosažení teoretické saturace. Počet viz vzorek.
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1) Zjistit kritické oblasti v jednotlivých částech výukové ošetřovatelské dokumentace.
2) Zjistit míru zastoupení kritických bodů v jednotlivých oblastech výukové ošetřovatelské dokumentace.
3) Zjistit návrhy studentů na revizi výukové ošetřovatelské dokumentace.
4) Vytvořit revizi současné výukové ošetřovatelské dokumentace.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Všeobecná sestra pracuje s ošetřovatelskou dokumentací, která je zakotvena ve vyhlášce č. 98/2012 Sb., která byla novelizována vyhláškou č. 137/2018 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Ošetřovatelská dokumentace je důležitým nástrojem v práci všeobecné sestry. Správné, čitelné a důsledné vedení chrání všeobecnou sestru před případnými právními postihy, ale do jisté míry také pacienta před poškozením. Výstupem bakalářské práce bude revize současné výukové ošetřovatelské dokumentace používané na FZS TUL.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
1a) Jaké jsou kritické body v oblasti Posouzení současného zdravotního stavu ve výukové ošetřovatelské dokumentaci?
1b) Jaké jsou kritické body v oblasti Hodnotící tabulky ve výukové ošetřovatelské dokumentaci?
1c) Jaké jsou kritické body v oblasti Posouzení stavu potřeb ve výukové ošetřovatelské dokumentaci?
1d) Jaké jsou kritické body v oblasti Plán péče ve výukové ošetřovatelské dokumentace?
2a) Předpokládáme, že 70 % a více studentů uvádí jednotky u naměřených hodnot.
2b) Předpokládáme, že 70 % a více studentů adekvátně zhodnotí Barthelův test základních všedních činností na základě anamnézy pacienta.
2c) Přepokládáme, že 70 % a více studentů adekvátně zvolí určující znaky při stanovení ošetřovatelské diagnózy v části Posouzení stavu potřeb.
2d) Předpokládáme, že 60 % a více studentů adekvátně definuje cíl v plánu ošetřovatelské péče.
3. Jaké jsou názory studentů na současnou výukovou ošetřovatelskou dokumentace?
Výzkumné předpoklady budou upřesněny na základě provedení předvýzkumu.
Metoda: Kvalitativně-kvantitativní metoda
Technika práce, vyhodnocení dat:
Technika práce pro cíl číslo 1: analýza dokumentů a polostrukturované pozorování
Technika práce pro cíl číslo 2: strukturované pozorování
Technika práce pro cíl číslo 3: polostrukturovaný nestandardizovaný rozhovor.
Vyhodnocení dat: Zjištěná data z dokumentací budou zpracována do grafů v Microsoft Office Excel 2013. Rozhovory budou nahrány na diktafon a poté přepsány do programu Microsoft Office Word 2013. Části dokumentů budou analyzována pomocí otevřeného kódování.
Kvalitativní metoda: zaznamenané rozhovory budou přepsány do programu Microsoft Office Word 2013.
Kvantitativní metoda: zjištěná data z dokumentací budou přepsána do Microsoft Office Excel 2013.
Místo a čas realizace výzkumu:
Místo: Technická univerzita v Liberci, Fakulta zdravotnický studií.
Čas výzkumu: leden-únor 2019
Vzorek: Respondenti: Studenti 2. a 3. ročníku Fakulty zdravotnických studií Technické univerzity v Liberci, studijního oboru Všeobecná sestra.
Vzorek k cíli číslo 1: Studentská ošetřovatelská dokumentace, počet: po dosažení teoretické saturace.
Vzorek k cíli číslo 2: rozbor Studentské ošetřovatelské dokumentace, počet: 30.
Vzorek k cíli číslo 3: studenti 2. a 3. ročníku studijního oboru Všeobecná sestra, počet po dosažení teoretické saturace. Počet viz vzorek.
Seznam doporučené literatury
ACKLEY, B. J., G. B. LADWIG a M. B. FLYNN. 2016. Nursing Diagnosis Handbook: An Evidence-Based Guide to Planning Care. Saint Louis: Elsevier. ISBN 978-03-2332-224-9.
BARTÍK, Václav a Eva, JANEČKOVÁ. 2013. Ochrana osobních údajů v aplikační praxi. Praha: Linde. ISBN 978-80-86131-96-2.
ČESKO. 2012. Vyhláška 98 ze dne 22. března 2012, o zdravotnické dokumentaci. In: Sbírka zákonů České republiky. 2012, částka 39, s. 1666-1685. ISSN 1211-1244.
ČESKO. 2017. Vyhláška 470 ze dne 21. prosince 2017, kterou se mění vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění vyhlášky č. 129/2010 Sb. Minimální požadavky na studijní program k získání odbornosti k výkonu nelékařské profese. In: Sbírka zákonů České republiky. 2017, částka 1, s. 810. ISSN 1211-1244.
EVROPSKÝ PARLAMENT A RADA EVROPSKÉ UNIE. 2016. Nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracování osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů). In: Úřední věstník Evropské unie. Svazek 59, s. L119/1L119/88. ISSN 1977-0626.
MASTILIAKOVÁ, Dagmar. 2014. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika: v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5376-8.
NANDA. 2015. Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2015-2017. 10. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-2475-412-3.
TRACHTOVÁ, E., G. TREJTNAROVÁ a D. MASTILIAKOVÁ. 2013. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. ISBN 978-80-7013-553-2.
TĚŠITELOVÁ, Vladimíra et al. 2017. Jak implementovat Nařízení Evropského parlamentu a Rady 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES do resortu zdravotnictví. Praha: MZČR. ISBN neuvedeno.
TÓTHOVÁ, Valerie. 2014. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-785-9.
UHEREK, Pavel. 2014. Povinná mlčenlivost v souvislosti s poskytováním zdravotních služeb. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7478-476-7.
VÖRÖSOVÁ, G., A., SOLGAJOVÁ a A. ARCHALOUSOVÁ. 2015. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5304-1.
Seznam doporučené literatury
ACKLEY, B. J., G. B. LADWIG a M. B. FLYNN. 2016. Nursing Diagnosis Handbook: An Evidence-Based Guide to Planning Care. Saint Louis: Elsevier. ISBN 978-03-2332-224-9.
BARTÍK, Václav a Eva, JANEČKOVÁ. 2013. Ochrana osobních údajů v aplikační praxi. Praha: Linde. ISBN 978-80-86131-96-2.
ČESKO. 2012. Vyhláška 98 ze dne 22. března 2012, o zdravotnické dokumentaci. In: Sbírka zákonů České republiky. 2012, částka 39, s. 1666-1685. ISSN 1211-1244.
ČESKO. 2017. Vyhláška 470 ze dne 21. prosince 2017, kterou se mění vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění vyhlášky č. 129/2010 Sb. Minimální požadavky na studijní program k získání odbornosti k výkonu nelékařské profese. In: Sbírka zákonů České republiky. 2017, částka 1, s. 810. ISSN 1211-1244.
EVROPSKÝ PARLAMENT A RADA EVROPSKÉ UNIE. 2016. Nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracování osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů). In: Úřední věstník Evropské unie. Svazek 59, s. L119/1L119/88. ISSN 1977-0626.
MASTILIAKOVÁ, Dagmar. 2014. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika: v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5376-8.
NANDA. 2015. Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2015-2017. 10. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-2475-412-3.
TRACHTOVÁ, E., G. TREJTNAROVÁ a D. MASTILIAKOVÁ. 2013. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. ISBN 978-80-7013-553-2.
TĚŠITELOVÁ, Vladimíra et al. 2017. Jak implementovat Nařízení Evropského parlamentu a Rady 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES do resortu zdravotnictví. Praha: MZČR. ISBN neuvedeno.
TÓTHOVÁ, Valerie. 2014. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-785-9.
UHEREK, Pavel. 2014. Povinná mlčenlivost v souvislosti s poskytováním zdravotních služeb. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7478-476-7.
VÖRÖSOVÁ, G., A., SOLGAJOVÁ a A. ARCHALOUSOVÁ. 2015. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5304-1.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.