Tématem bakalářské práce je využití simulačních metod ve výuce studentů oboru Všeobecná sestra. Cílem práce bylo popsat rysy a význam simulačních metod. Dále seznámení s typy simulátoru a simulačním prostředím. Z důvodu častějšího využití simulačních metod při nácviku kardiopulmonální resuscitace, bylo záměrně voleno zaměření tématu na simulaci během nácviku kardiopulmonální resuscitace. Z tohoto důvodu byl také popsán průběh resuscitace z obecného hlediska, a se zaměřením na průběh v nemocničním prostředí.
Ve výzkumné části analyzujeme, jaké kritické body nastaly v průběhu plnění modelové situace v oblasti poskytnutí umělého dýchání, komprese hrudníku, vykonávání přidružených činností, souhře týmu a zjištění celkového přínosu při využití simulační metody ve výuce. Výzkum modelových situací probíhal pomocí záznamu na video s následným rozhovorem s účastníky simulace. Veškeré výsledky a závěr práce je zveřejněný v samotné práci.
Anotace v angličtině
Subject of bachelor thesis is usage of simulation methods in studies of Genereal nurse students. Purpose of the thesis was to describe features and meaning of simulation methods. Furthermore, familiarization with types of simulators and simulation environment. Due to the more frequent use of simulation methods for cardiopulmonary resuscitation training, the focus of the topic on the simulation during cardiopulmonary resuscitation training was intentionally chosen. Because of this reason process of resuscitation was described as general and with focus on process in hospitál environment.
In research part we analyze which critical points have occurred in course of fulfillment of model situation in area of providing rescue breathing, chest compression, execution of additional activities, team cooperation and determining the overall benefit of using the simulation method in teaching. Research of model situations happened with help of the video recording and following interviews with simulation participants. All of results and conclusions are published in thesis.
Klíčová slova
simulační metody, simulační výuka, kardiopulmonální resuscitace, všeobecná sestra
Tématem bakalářské práce je využití simulačních metod ve výuce studentů oboru Všeobecná sestra. Cílem práce bylo popsat rysy a význam simulačních metod. Dále seznámení s typy simulátoru a simulačním prostředím. Z důvodu častějšího využití simulačních metod při nácviku kardiopulmonální resuscitace, bylo záměrně voleno zaměření tématu na simulaci během nácviku kardiopulmonální resuscitace. Z tohoto důvodu byl také popsán průběh resuscitace z obecného hlediska, a se zaměřením na průběh v nemocničním prostředí.
Ve výzkumné části analyzujeme, jaké kritické body nastaly v průběhu plnění modelové situace v oblasti poskytnutí umělého dýchání, komprese hrudníku, vykonávání přidružených činností, souhře týmu a zjištění celkového přínosu při využití simulační metody ve výuce. Výzkum modelových situací probíhal pomocí záznamu na video s následným rozhovorem s účastníky simulace. Veškeré výsledky a závěr práce je zveřejněný v samotné práci.
Anotace v angličtině
Subject of bachelor thesis is usage of simulation methods in studies of Genereal nurse students. Purpose of the thesis was to describe features and meaning of simulation methods. Furthermore, familiarization with types of simulators and simulation environment. Due to the more frequent use of simulation methods for cardiopulmonary resuscitation training, the focus of the topic on the simulation during cardiopulmonary resuscitation training was intentionally chosen. Because of this reason process of resuscitation was described as general and with focus on process in hospitál environment.
In research part we analyze which critical points have occurred in course of fulfillment of model situation in area of providing rescue breathing, chest compression, execution of additional activities, team cooperation and determining the overall benefit of using the simulation method in teaching. Research of model situations happened with help of the video recording and following interviews with simulation participants. All of results and conclusions are published in thesis.
Klíčová slova
simulační metody, simulační výuka, kardiopulmonální resuscitace, všeobecná sestra
Cíle práce:
1) Popsat simulační metody sloužíčí k výuce ošetřovatelství.
2) Vytvořit modelovou situaci k simulační výuce základní kardiopulmonální resuscitace.
3) Zjistit kritické body v průběhu modelové situace v simulační výuce základní kardiopulmonální resuscitace.
4) Zjistit přínos simulační metody ve výuce základní kardiopulmonální resuscitace.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Při využívaní simulační metody, dochází k nácviku reálných situací mezi pacinetem a Všeobecnou sestrou.
Důsledkem využití simulační metody ve výuce, dochází ke zkvalitnění výuky, snížení vzniku chyb spojené s přínosem větší bezpečnosti při vykonávání kardiopulmonální resuscitace. Simulační metody využívají propojení teoretické a praktické stránky výuky, při kterých dochází také ke zlepšovaní aktivizace studentů oboru Všeobecná sestra, kteří mohou využít simulačních metod mezi sebou.
Výstupem bakalářské práce bude vytvoření článku o simulačních metodách připravený k publikaci v odborném periodiku.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
1) Popisný cíl
2) Popisný cíl
3) Jaké jsou kritické body v průběhu modelové situace:
3a) V oblasti poskytnutí umělého dýchání?
3b) V oblasti poskytnutí komprese hrudníku?
3c) V oblasti vykonávání přidružených činností?
4) Jaký je přínos simulační metody v simulační výuce základní kardiopulmonální resuscitace?
Metoda:
Kvalitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Technika práce: rozhovor, video
Simulační technika bude zaznamenáná na video, následně proběhne analýza videa. Po ukončení modelové situace proběhne rozhovor. Informace získané rozhovorem budou nahrány na diktafon, následně přepsány v programu Microsoft office Word 2016.
Místo a čas realizace výzkumu:
Odborná laboratoř Urgentní medicíny FZS5, nahrávací studio Fakulty zdravotnických studií
Místo: Odborná laboratoř Urgentní medicíny FZS5, nahrávací studio, Fakulty zdravotnických studií Technické univerzity Liberec
Čas: Únor-Březen 2019
Vzorek:
Studenti prezenční formy studia 3. ročníku Všeobecná sestra Fakulty zdravotnických studií Technické univerzity Liberec.
Počet: 5
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1) Popsat simulační metody sloužíčí k výuce ošetřovatelství.
2) Vytvořit modelovou situaci k simulační výuce základní kardiopulmonální resuscitace.
3) Zjistit kritické body v průběhu modelové situace v simulační výuce základní kardiopulmonální resuscitace.
4) Zjistit přínos simulační metody ve výuce základní kardiopulmonální resuscitace.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Při využívaní simulační metody, dochází k nácviku reálných situací mezi pacinetem a Všeobecnou sestrou.
Důsledkem využití simulační metody ve výuce, dochází ke zkvalitnění výuky, snížení vzniku chyb spojené s přínosem větší bezpečnosti při vykonávání kardiopulmonální resuscitace. Simulační metody využívají propojení teoretické a praktické stránky výuky, při kterých dochází také ke zlepšovaní aktivizace studentů oboru Všeobecná sestra, kteří mohou využít simulačních metod mezi sebou.
Výstupem bakalářské práce bude vytvoření článku o simulačních metodách připravený k publikaci v odborném periodiku.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
1) Popisný cíl
2) Popisný cíl
3) Jaké jsou kritické body v průběhu modelové situace:
3a) V oblasti poskytnutí umělého dýchání?
3b) V oblasti poskytnutí komprese hrudníku?
3c) V oblasti vykonávání přidružených činností?
4) Jaký je přínos simulační metody v simulační výuce základní kardiopulmonální resuscitace?
Metoda:
Kvalitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Technika práce: rozhovor, video
Simulační technika bude zaznamenáná na video, následně proběhne analýza videa. Po ukončení modelové situace proběhne rozhovor. Informace získané rozhovorem budou nahrány na diktafon, následně přepsány v programu Microsoft office Word 2016.
Místo a čas realizace výzkumu:
Odborná laboratoř Urgentní medicíny FZS5, nahrávací studio Fakulty zdravotnických studií
Místo: Odborná laboratoř Urgentní medicíny FZS5, nahrávací studio, Fakulty zdravotnických studií Technické univerzity Liberec
Čas: Únor-Březen 2019
Vzorek:
Studenti prezenční formy studia 3. ročníku Všeobecná sestra Fakulty zdravotnických studií Technické univerzity Liberec.
Počet: 5
Seznam doporučené literatury
BAUMAN, Eric B. 2013. Game-based teaching and simulation in nursing and healthcare. New York: Springer. ISBN 978-0-8261-0969-9.
GURKOVÁ, Elena a Renáta ZELENÍKOVÁ. 2017. Klinické prostředí v přípravě sester: organizace, strategie, hodnocení. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0583-0.
HALÍŘOVÁ, Radana. 2018. Význam simulační medicíny pro intenzivní péči. Brno. Diplomová práce. Masarykova Univerzita, Lékařská fakulta, Katedra ošetřovatelství.
KUBEROVÁ, Helena. 2010. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-684-1.
LEJSEK, Jan. 2013. První pomoc. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2090-9.
PLEVOVÁ, Ilona. 2012. Management v ošetřovatelství. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3871-0.
PRŮCHA, Jan. 2013. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0456-5.
PSENNEROVÁ, Sabina. 2012. Kardiopulmonální resuscitace v postupech. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 978-80-7368-702-1.
ŠEBLOVÁ, Jana a Jiří KNOR. 2013. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4434-6.
ŠVEJDOVÁ, Kateřina. 2011. Historie ošetřovatelství a medicíny. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7372-645-4.
ZACHAROVÁ, Eva. 2016. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0156-6.
Seznam doporučené literatury
BAUMAN, Eric B. 2013. Game-based teaching and simulation in nursing and healthcare. New York: Springer. ISBN 978-0-8261-0969-9.
GURKOVÁ, Elena a Renáta ZELENÍKOVÁ. 2017. Klinické prostředí v přípravě sester: organizace, strategie, hodnocení. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0583-0.
HALÍŘOVÁ, Radana. 2018. Význam simulační medicíny pro intenzivní péči. Brno. Diplomová práce. Masarykova Univerzita, Lékařská fakulta, Katedra ošetřovatelství.
KUBEROVÁ, Helena. 2010. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-684-1.
LEJSEK, Jan. 2013. První pomoc. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2090-9.
PLEVOVÁ, Ilona. 2012. Management v ošetřovatelství. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3871-0.
PRŮCHA, Jan. 2013. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0456-5.
PSENNEROVÁ, Sabina. 2012. Kardiopulmonální resuscitace v postupech. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 978-80-7368-702-1.
ŠEBLOVÁ, Jana a Jiří KNOR. 2013. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4434-6.
ŠVEJDOVÁ, Kateřina. 2011. Historie ošetřovatelství a medicíny. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7372-645-4.
ZACHAROVÁ, Eva. 2016. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0156-6.
Přílohy volně vložené
1 CD (Bakalářská práce v PDF)
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.