Tato bakalářská práce se zabývá znalostmi studentů Všeobecné sestry o poruchách srdečního rytmu. Práce je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. V teoretické části jsou popsány jednotlivé druhy arytmií a jejich léčba, z ošetřovatelského pohledu
jsou popsány některé ošetřovatelské postupy u pacientů s arytmiemi. Výzkum této bakalářské práce byl veden jako kvantitativně-kvalitativní, konkrétně obsahoval dotazníkové šetření a rozhovor se studenty o jejich znalostech v dané problematice.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with knowledge of nursing students about hearth arrhytmias. The thesis is devided into the theoretical and reseasrch part. In the theoretical part are described individual types of arrhithmias and their treatments, from the nursing perspective type of care there are described some individual care procedures in patients with arrhithmias. The research part of this thesis was led as quantitative-qualitative, concretely contained survey and interviews with students about their knowledge in this field of medicine.
arrhythmias, electrocardiography, nursing care, general nurse, student
Rozsah průvodní práce
74
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá znalostmi studentů Všeobecné sestry o poruchách srdečního rytmu. Práce je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. V teoretické části jsou popsány jednotlivé druhy arytmií a jejich léčba, z ošetřovatelského pohledu
jsou popsány některé ošetřovatelské postupy u pacientů s arytmiemi. Výzkum této bakalářské práce byl veden jako kvantitativně-kvalitativní, konkrétně obsahoval dotazníkové šetření a rozhovor se studenty o jejich znalostech v dané problematice.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with knowledge of nursing students about hearth arrhytmias. The thesis is devided into the theoretical and reseasrch part. In the theoretical part are described individual types of arrhithmias and their treatments, from the nursing perspective type of care there are described some individual care procedures in patients with arrhithmias. The research part of this thesis was led as quantitative-qualitative, concretely contained survey and interviews with students about their knowledge in this field of medicine.
arrhythmias, electrocardiography, nursing care, general nurse, student
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1. Zjistit znalosti studentů studijního oboru Všeobecná sestra o poruchách srdečního rytmu.
2. Zjistit, zda studenti studijního oboru Všeobecná sestra rozpoznají patologické křivky na elektrokardiogramu.
3. Zjistit jaké problémy mají studenti studijního oboru Všeobecná sestra v orientačním hodnocení elektrokardiogramu.
4. Zjistit jaké návrhy mají studenti studijního oboru Všeobecná sestra k výuce arytmií.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Poruchy srdečního rytmu jsou jednou z nejčastějších příčin náhlého úmrtí pacienta (JN publicity, 2014). Na praxi se studenti setkávají s kardiovaskulárními onemocněními na téměř každém oddělení. Je žádoucí, aby budoucí Všeobecné sestry měly znalosti v této problematice.
Výstupem bakalářské práce bude vytvoření posteru a studijního materiálu do předmětu Ošetřovatelství v interních oborech 3 pro studenty Fakulty zdravotnických studií na Technické univerzitě v Liberci.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
1. Předpokládáme, že 75 % a více studentů studijního oboru Všeobecná sestra má znalosti o poruchách srdečního rytmu.
2. Předpokládáme, že 60 % a více studentů studijního oboru Všeobecná sestra rozpozná patologické křivky na elektrokardiogramu.
3. Jaké problémy mají studenti studijního oboru Všeobecná sestra s rozpoznáváním na elektrokardiografickém záznamu?
4. Jaké návrhy mají studenti studijního oboru Všeobecná sestra k výuce arytmií?
Výzkumné předpoklady budou upřesněny na základě výsledků předvýzkumu.
Metoda:
Kvantitativně kvalitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Technika práce: kvantitativní - nestandardizovaný dotazník, kvalitativní - polostrukturovaný rozhovor,
Vyhodnocení dat: Text bude zpracován textovým editorem Microsoft Office Word. Data budou zpracována pomocí grafů, tabulek a diagramů v programu Microsoft Office Excel a budou doplněny slovním popisem. Rozhovory budou nahrány na diktafon a následně přepsány do programu Microsoft Office Word.
Místo a čas realizace výzkumu:
Místo: Fakulta zdravotnických studií, Technická univerzita v Liberci,
Čas realizace: Výzkum bude realizován v průběhu listopadu 2018 až března 2019.
Vzorek:
Respondenti: nestandardizovaný dotazník: studenti prezenčního studia druhého a třetího ročníku studijního oboru Všeobecná sestra, polostrukturovaný dotazník: studenti prezenčního studia třetího ročníku studijního oboru Všeobecná sestra,
Minimální předpokládaný počet respondentů: kvantitativní: 40, kvalitativní: po dosažení teoretické saturace.
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1. Zjistit znalosti studentů studijního oboru Všeobecná sestra o poruchách srdečního rytmu.
2. Zjistit, zda studenti studijního oboru Všeobecná sestra rozpoznají patologické křivky na elektrokardiogramu.
3. Zjistit jaké problémy mají studenti studijního oboru Všeobecná sestra v orientačním hodnocení elektrokardiogramu.
4. Zjistit jaké návrhy mají studenti studijního oboru Všeobecná sestra k výuce arytmií.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Poruchy srdečního rytmu jsou jednou z nejčastějších příčin náhlého úmrtí pacienta (JN publicity, 2014). Na praxi se studenti setkávají s kardiovaskulárními onemocněními na téměř každém oddělení. Je žádoucí, aby budoucí Všeobecné sestry měly znalosti v této problematice.
Výstupem bakalářské práce bude vytvoření posteru a studijního materiálu do předmětu Ošetřovatelství v interních oborech 3 pro studenty Fakulty zdravotnických studií na Technické univerzitě v Liberci.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
1. Předpokládáme, že 75 % a více studentů studijního oboru Všeobecná sestra má znalosti o poruchách srdečního rytmu.
2. Předpokládáme, že 60 % a více studentů studijního oboru Všeobecná sestra rozpozná patologické křivky na elektrokardiogramu.
3. Jaké problémy mají studenti studijního oboru Všeobecná sestra s rozpoznáváním na elektrokardiografickém záznamu?
4. Jaké návrhy mají studenti studijního oboru Všeobecná sestra k výuce arytmií?
Výzkumné předpoklady budou upřesněny na základě výsledků předvýzkumu.
Metoda:
Kvantitativně kvalitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Technika práce: kvantitativní - nestandardizovaný dotazník, kvalitativní - polostrukturovaný rozhovor,
Vyhodnocení dat: Text bude zpracován textovým editorem Microsoft Office Word. Data budou zpracována pomocí grafů, tabulek a diagramů v programu Microsoft Office Excel a budou doplněny slovním popisem. Rozhovory budou nahrány na diktafon a následně přepsány do programu Microsoft Office Word.
Místo a čas realizace výzkumu:
Místo: Fakulta zdravotnických studií, Technická univerzita v Liberci,
Čas realizace: Výzkum bude realizován v průběhu listopadu 2018 až března 2019.
Vzorek:
Respondenti: nestandardizovaný dotazník: studenti prezenčního studia druhého a třetího ročníku studijního oboru Všeobecná sestra, polostrukturovaný dotazník: studenti prezenčního studia třetího ročníku studijního oboru Všeobecná sestra,
Minimální předpokládaný počet respondentů: kvantitativní: 40, kvalitativní: po dosažení teoretické saturace.
Seznam doporučené literatury
ADÁMKOVÁ, Věra. 2016. Hodnocení vybraných metod v kardiologii a angiologii pro praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5763-6.
BĚLOHLÁVEK, Jan et al. 2014. EKG v akutní kardiologii: Průvodce pro intenzívní péči i rutinní klinickou praxi. Praha: Maxdorf. ISBN 978-80-7345-419-7.
BRAUNWALD Eugene a Peter LIBBY. 2015. Braunwald´s Heart Disease: A Textbook of Cardiovascular Medicine. Volume 1. Tenth Edition. Philadelphia: Elsevier. ISBN 978-1-4557-5133-4.
BULAVA, Alan. 2017. Kardiologie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0468-0.
BULÍKOVÁ, Táňa. 2015. EKG pro záchranáře nekardiology. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5307-2.
ČIHÁK, Radomír. 2016. Anatomie 3. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5636-3.
GRIM, Miloš a Rastislav DRUGA. 2016. Základy anatomie 2: kardiovaskulární a lymfatický systém. Praha: Karolinum. ISBN 80-7262-111-4.
HABERL, Ralph. 2012. EKG do kapsy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4192-5.
KAUTZNER, Josef. 2015. Srdeční selhání: aktuality pro klinickou praxi. Praha: Mladá fronta. ISBN 978-80-204-3573-6.
MOUREK, Jindřich. 2012. Fyziologie: Učebnice pro studenty zdravotnických oborů. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3918-2.
ROKYTA, Richard. 2015. Fyziologie a patologická fyziologie: pro klinickou praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4867-2.
Seznam doporučené literatury
ADÁMKOVÁ, Věra. 2016. Hodnocení vybraných metod v kardiologii a angiologii pro praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5763-6.
BĚLOHLÁVEK, Jan et al. 2014. EKG v akutní kardiologii: Průvodce pro intenzívní péči i rutinní klinickou praxi. Praha: Maxdorf. ISBN 978-80-7345-419-7.
BRAUNWALD Eugene a Peter LIBBY. 2015. Braunwald´s Heart Disease: A Textbook of Cardiovascular Medicine. Volume 1. Tenth Edition. Philadelphia: Elsevier. ISBN 978-1-4557-5133-4.
BULAVA, Alan. 2017. Kardiologie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0468-0.
BULÍKOVÁ, Táňa. 2015. EKG pro záchranáře nekardiology. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5307-2.
ČIHÁK, Radomír. 2016. Anatomie 3. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5636-3.
GRIM, Miloš a Rastislav DRUGA. 2016. Základy anatomie 2: kardiovaskulární a lymfatický systém. Praha: Karolinum. ISBN 80-7262-111-4.
HABERL, Ralph. 2012. EKG do kapsy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4192-5.
KAUTZNER, Josef. 2015. Srdeční selhání: aktuality pro klinickou praxi. Praha: Mladá fronta. ISBN 978-80-204-3573-6.
MOUREK, Jindřich. 2012. Fyziologie: Učebnice pro studenty zdravotnických oborů. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3918-2.
ROKYTA, Richard. 2015. Fyziologie a patologická fyziologie: pro klinickou praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4867-2.
Přílohy volně vložené
1 disketa
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.