Diplomová práce se zabývá specifickými poruchami učení a možnostmi jejich nápravy v kontextu specifik výuky na malotřídní škole. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretické kapitoly se věnují terminologii, definicím, vymezení mladšího školního věku, školní zralosti a připravenosti a specifikům výuky na malotřídní škole. Praktická část předkládá výzkumné šetření zaměřené na ověření účinnosti pracovních listů využívaných při reedukační práci se žákem se specifickými poruchami učení. Cíle práce byly ověřeny pomocí předložených pracovních listů.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the topic of specific learning disorders and their treatment in the context of the particularity of education at a small school with multi-level classes. The thesis is divided into theoretical and practical part. Theoretical chapters deal with terminology, definitions, specification of younger school age, school maturity and readiness, and specifications of teaching on a small school. The practical part presents a research survey aimed at verifying the effectiveness of worksheets used in reeducation work with a pupil with specific learning disabilities. The objectives of the work were verified using the submitted worksheets.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, malotřídní škola, pracovní listy, náprava poruch učení
Klíčová slova v angličtině
specific learning disorders, dyslexia, dysgraphia, small school with multi-level classes, worksheets, treatment of specific learning disorder
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá specifickými poruchami učení a možnostmi jejich nápravy v kontextu specifik výuky na malotřídní škole. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretické kapitoly se věnují terminologii, definicím, vymezení mladšího školního věku, školní zralosti a připravenosti a specifikům výuky na malotřídní škole. Praktická část předkládá výzkumné šetření zaměřené na ověření účinnosti pracovních listů využívaných při reedukační práci se žákem se specifickými poruchami učení. Cíle práce byly ověřeny pomocí předložených pracovních listů.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the topic of specific learning disorders and their treatment in the context of the particularity of education at a small school with multi-level classes. The thesis is divided into theoretical and practical part. Theoretical chapters deal with terminology, definitions, specification of younger school age, school maturity and readiness, and specifications of teaching on a small school. The practical part presents a research survey aimed at verifying the effectiveness of worksheets used in reeducation work with a pupil with specific learning disabilities. The objectives of the work were verified using the submitted worksheets.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, malotřídní škola, pracovní listy, náprava poruch učení
Klíčová slova v angličtině
specific learning disorders, dyslexia, dysgraphia, small school with multi-level classes, worksheets, treatment of specific learning disorder
Zásady pro vypracování
CÍLE:
- tvorba metodických materiálů pro nápravu žáka se specifickými poruchami učení
- ověření účinnosti vytvořených metodických materiálů pro žáky se specifickými poruchami učení a pozorování dílčích pokroků při eliminaci projevů poruchy
METODY:
- strukturované pozorování
- analýza výsledků práce žáka se specifickými poruchami učení
POŽADAVKY:
- prostudování odborné literatury k danému tématu
- tvorba metodického materiálu pro nápravu žáka se specifickými poruchami učení
- pilotáž metodického materiálu během celého školního roku
Zásady pro vypracování
CÍLE:
- tvorba metodických materiálů pro nápravu žáka se specifickými poruchami učení
- ověření účinnosti vytvořených metodických materiálů pro žáky se specifickými poruchami učení a pozorování dílčích pokroků při eliminaci projevů poruchy
METODY:
- strukturované pozorování
- analýza výsledků práce žáka se specifickými poruchami učení
POŽADAVKY:
- prostudování odborné literatury k danému tématu
- tvorba metodického materiálu pro nápravu žáka se specifickými poruchami učení
- pilotáž metodického materiálu během celého školního roku
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M., 2005. Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD. ISBN 80-86633-38-1.
MICHALOVÁ, Z., 2016. Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 978-80-7311-166-3.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J., 2013. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 9788026204039.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 9788026206446.
VÁGNEROVÁ, M., 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 9788024621531.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M., 2005. Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD. ISBN 80-86633-38-1.
MICHALOVÁ, Z., 2016. Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 978-80-7311-166-3.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J., 2013. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 9788026204039.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 9788026206446.
VÁGNEROVÁ, M., 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 9788024621531.