Diplomová práce "Rozvoj jazykového kódu u žáků 1. třídy základní školy" vychází
z teorie jazykových kódů definovaných Basilem Bernsteinem. Teoretická část práce je věnována charakteristice dítěte mladšího školního věku. Vzhledem ke struktuře druhé části šetření jsou v práci analyzovány podmínky vzdělávání vymezené Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Práce se věnuje také ontogenetickému vývoji řeči. Cílem praktické části je zjištění jazykové úrovně v mluveném projevu u žáků první třídy základní školy. Na základě vlastního šetření, které je sestaveno ze systematických úkolů, byl u vybraných žáků zjištěn omezený nebo rozvinutý jazykový kód.
Anotace v angličtině
The diploma thesis titled "Language Code Development of First Year Pupils of a
Basic School" is based on the theory of language codes defined by Basil Bernstein. The theoretical part of the thesis deals with the characteristics of young school age children. Focusing on language codes, the text presents Basil Bernstein's findings and explains his theory. Due to the structure of the second part of the investigation, the thesis concentrates on the Framework Educational Programme for Basic Education. It also deals with the ontogenetic language development process. The aim of the practical part is to determine the language level in verbal speech of first year pupils of a basic school. The author's own investigation, based on systematic tasks, resulted in the identification of a restricted or elaborated language code in selected pupils.
Klíčová slova
jazykové kódy, sociokulturní prostředí, teorie Basila Bernsteina, dítě mladšího školního věku, český jazyk a komunikace, vzdělávání žáka, rozvinutý a omezený jazykový kód
Klíčová slova v angličtině
language codes, socio cultural environment, Basil Bernstein theory, young school age children, Czech language and communication, pupil education, elaborated and restriced language code
Rozsah průvodní práce
126 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Rozvoj jazykového kódu u žáků 1. třídy základní školy" vychází
z teorie jazykových kódů definovaných Basilem Bernsteinem. Teoretická část práce je věnována charakteristice dítěte mladšího školního věku. Vzhledem ke struktuře druhé části šetření jsou v práci analyzovány podmínky vzdělávání vymezené Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Práce se věnuje také ontogenetickému vývoji řeči. Cílem praktické části je zjištění jazykové úrovně v mluveném projevu u žáků první třídy základní školy. Na základě vlastního šetření, které je sestaveno ze systematických úkolů, byl u vybraných žáků zjištěn omezený nebo rozvinutý jazykový kód.
Anotace v angličtině
The diploma thesis titled "Language Code Development of First Year Pupils of a
Basic School" is based on the theory of language codes defined by Basil Bernstein. The theoretical part of the thesis deals with the characteristics of young school age children. Focusing on language codes, the text presents Basil Bernstein's findings and explains his theory. Due to the structure of the second part of the investigation, the thesis concentrates on the Framework Educational Programme for Basic Education. It also deals with the ontogenetic language development process. The aim of the practical part is to determine the language level in verbal speech of first year pupils of a basic school. The author's own investigation, based on systematic tasks, resulted in the identification of a restricted or elaborated language code in selected pupils.
Klíčová slova
jazykové kódy, sociokulturní prostředí, teorie Basila Bernsteina, dítě mladšího školního věku, český jazyk a komunikace, vzdělávání žáka, rozvinutý a omezený jazykový kód
Klíčová slova v angličtině
language codes, socio cultural environment, Basil Bernstein theory, young school age children, Czech language and communication, pupil education, elaborated and restriced language code
Zásady pro vypracování
CÍLE
-Hlavním cílem je zmapovat úroveň jazykového kódu vybraných žáků 1. třídy dle Bernsteinovy teorie.
-Na základě uvedených zjištění vytvořit a zrealizovat program zaměřený na rozvoj jazykového kódu a následně vyhodnotit možnosti dalšího rozvoje.
-Praktická část bude mít dvě úrovně. V první části se zaměřit na posouzení úrovně jazykového kódu, zda je rozvinutý či omezený. Druhá část bude obsahovat aktivity a hry pro rozvoj jazykového kódu a rozšiřování slovní zásoby vybraných žáků.
METODY
-pozorování, analýza
POŽADAVKY
-prostudování odborné literatury k danému tématu
-vytvoření programu na rozvoj jazykového kódu
-realizace a vyhodnocení programu s vybranými žáky 1. třídy
-pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce
Zásady pro vypracování
CÍLE
-Hlavním cílem je zmapovat úroveň jazykového kódu vybraných žáků 1. třídy dle Bernsteinovy teorie.
-Na základě uvedených zjištění vytvořit a zrealizovat program zaměřený na rozvoj jazykového kódu a následně vyhodnotit možnosti dalšího rozvoje.
-Praktická část bude mít dvě úrovně. V první části se zaměřit na posouzení úrovně jazykového kódu, zda je rozvinutý či omezený. Druhá část bude obsahovat aktivity a hry pro rozvoj jazykového kódu a rozšiřování slovní zásoby vybraných žáků.
METODY
-pozorování, analýza
POŽADAVKY
-prostudování odborné literatury k danému tématu
-vytvoření programu na rozvoj jazykového kódu
-realizace a vyhodnocení programu s vybranými žáky 1. třídy
-pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce
Seznam doporučené literatury
HENDL, J., 1999. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0030-7.
KNAUSOVÁ, I., 2002. Ověření platnosti Bernsteinovy teorie jazykové socializace v českém prostředí. Pedagogická orientace, č. 2, s. 99-107. ISSN 1211-4669.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. aktual. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9.
PRŮCHA, J., 2011. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3603-7.
Seznam doporučené literatury
HENDL, J., 1999. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0030-7.
KNAUSOVÁ, I., 2002. Ověření platnosti Bernsteinovy teorie jazykové socializace v českém prostředí. Pedagogická orientace, č. 2, s. 99-107. ISSN 1211-4669.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. aktual. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9.
PRŮCHA, J., 2011. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3603-7.