Diplomová práce se zabývá výukou slovní zásoby v hodinách anglického jazyka na prvním stupni základní školy. Cílem diplomové práce je prokázat, že využití didaktických her ve výuce anglického jazyka je vhodným prostředkem pro efektivní osvojování a procvičování slovní zásoby a taktéž je vhodným motivačním prostředkem podporujícím pozitivní vztah k anglickému jazyku a aktivitu u žáků již v mladším školním věku.
V teoretické části jsou uvedeny poznatky vedoucí k efektivnímu osvojování slovní zásoby u žáků na prvním stupni základní školy a jsou zde uvedeny poznatky týkající se využití didaktických her v rámci vyučovacích hodin. V praktické části jsou prezentovány vzorové přípravy vycházející z prostudovaných metodických a teoretických poznatků. Vzorové přípravy byly odučeny ve čtvrtém ročníku základní školy. Praktická část dále obsahuje ověření navrhovaných poznatků, reflexe z jednotlivých odučených vyučovacích hodin a vyhodnocení stanovených výzkumných otázek.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the teaching vocabulary in EFL lessons at primary school. The aim
is to demonstrate that using didactics games in teaching English will lead to development
of vocabulary knowledge, efective practice and acquisition of new vocabulary
and to demonstrate didactics games as a suitable motivational instrument of supporting
a positive attitude towards the EFL students.
The theoretical part presents the knowledge leading to the effective acquisition of vocabulary in pupils at the first stage of primary school and there are findings concerning the use of didactics games in lessons. The practical part presents sample preparations based
on the studied methodological and theoretical knowledge. Sample preparations were taught in the fourth year of primary school. The practical part also includes a review of the proposed knowledge, reflections from individual lessons and evaluation of research questions.
Klíčová slova
Anglický jazyk, výuka slovní zásoby, slovní zásoba, mladší školní věk, didaktická hra
Klíčová slova v angličtině
English language, teaching vocabulary, vocabulary, young language learners, didactics games
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá výukou slovní zásoby v hodinách anglického jazyka na prvním stupni základní školy. Cílem diplomové práce je prokázat, že využití didaktických her ve výuce anglického jazyka je vhodným prostředkem pro efektivní osvojování a procvičování slovní zásoby a taktéž je vhodným motivačním prostředkem podporujícím pozitivní vztah k anglickému jazyku a aktivitu u žáků již v mladším školním věku.
V teoretické části jsou uvedeny poznatky vedoucí k efektivnímu osvojování slovní zásoby u žáků na prvním stupni základní školy a jsou zde uvedeny poznatky týkající se využití didaktických her v rámci vyučovacích hodin. V praktické části jsou prezentovány vzorové přípravy vycházející z prostudovaných metodických a teoretických poznatků. Vzorové přípravy byly odučeny ve čtvrtém ročníku základní školy. Praktická část dále obsahuje ověření navrhovaných poznatků, reflexe z jednotlivých odučených vyučovacích hodin a vyhodnocení stanovených výzkumných otázek.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the teaching vocabulary in EFL lessons at primary school. The aim
is to demonstrate that using didactics games in teaching English will lead to development
of vocabulary knowledge, efective practice and acquisition of new vocabulary
and to demonstrate didactics games as a suitable motivational instrument of supporting
a positive attitude towards the EFL students.
The theoretical part presents the knowledge leading to the effective acquisition of vocabulary in pupils at the first stage of primary school and there are findings concerning the use of didactics games in lessons. The practical part presents sample preparations based
on the studied methodological and theoretical knowledge. Sample preparations were taught in the fourth year of primary school. The practical part also includes a review of the proposed knowledge, reflections from individual lessons and evaluation of research questions.
Klíčová slova
Anglický jazyk, výuka slovní zásoby, slovní zásoba, mladší školní věk, didaktická hra
Klíčová slova v angličtině
English language, teaching vocabulary, vocabulary, young language learners, didactics games
Zásady pro vypracování
Cíl:
Cílem diplomové práce je poukázat na možnost využití didaktických her ve výuce anglického jazyka, které zábavnou formou vedou k upevnění učební látky.
Požadavky:
Práce bude zaměřena na hry, které přispívají k rozvoji slovní zásoby s důrazem na správnou výslovnost nově získaných slov a jejich následné využití v reálné komunikaci.
Metody:
Efektivita navržených didaktických her bude ověřena v běžných hodinách anglického jazyka na 1. stupni ZŠ.
Zásady pro vypracování
Cíl:
Cílem diplomové práce je poukázat na možnost využití didaktických her ve výuce anglického jazyka, které zábavnou formou vedou k upevnění učební látky.
Požadavky:
Práce bude zaměřena na hry, které přispívají k rozvoji slovní zásoby s důrazem na správnou výslovnost nově získaných slov a jejich následné využití v reálné komunikaci.
Metody:
Efektivita navržených didaktických her bude ověřena v běžných hodinách anglického jazyka na 1. stupni ZŠ.
Seznam doporučené literatury
BETÁKOVÁ, Lucie, Eva HOMOLOVÁ a Milena ŠTULRAJTEROVÁ, 2017. Moderní didaktika anglického jazykav otázkách a odpovědích. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-486-7.
HLADÍK, Petr, 2013. 111 her pro atraktivní výuky angličtiny. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4763-7.
JANÍKOVÁ, Věra, 2011. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada Publishing. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3512-2.
KOTEN, Tomáš, 2006. Škola? V pohodě!: metody, hry a formy práce pro realizaci učiva, pro dosažení očekávaných výstupů a rozvoj klíčových kompetencí. Most: Hněvín. ISBN 80-86654-18-4.
PRŮCHA, Jan, 2017. Moderní pedagogika. 6. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1228-7.
VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ, 2011. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3357-9.
Seznam doporučené literatury
BETÁKOVÁ, Lucie, Eva HOMOLOVÁ a Milena ŠTULRAJTEROVÁ, 2017. Moderní didaktika anglického jazykav otázkách a odpovědích. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-486-7.
HLADÍK, Petr, 2013. 111 her pro atraktivní výuky angličtiny. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4763-7.
JANÍKOVÁ, Věra, 2011. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada Publishing. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3512-2.
KOTEN, Tomáš, 2006. Škola? V pohodě!: metody, hry a formy práce pro realizaci učiva, pro dosažení očekávaných výstupů a rozvoj klíčových kompetencí. Most: Hněvín. ISBN 80-86654-18-4.
PRŮCHA, Jan, 2017. Moderní pedagogika. 6. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1228-7.
VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ, 2011. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3357-9.