Diplomová práce se zabývá videem ve výuce anglického jazyka a jeho využitím na
1. stupni ZŠ. Teoretická část je věnována vlivu médií na člověka a jejich využití při výuce, dále se zabývá aplikací videa do výuky včetně jeho výběru, plánování hodiny a základním technikám při jeho využití. Teoretická část je dále doplněna o zásady výuky gramatiky u žáků mladšího školního věku. Hlavním cílem praktické části práce je zjištění, zda využití videa ve výuce anglického jazyka na nižším stupni ZŠ může být efektivní při osvojování vybraných gramatických celků. Získané výsledky z průběhu vyučovacích hodin anglického jazyka, ve kterých je využito video, jsou následně vyhodnoceny a popsány.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with using video in English language classes at primary school. The theoretical part is devoted to the influence of media on society and their use in teaching; thereafter it deals with the application of video to teaching, including its selection, video-based lesson planning or basic techniques of the use of video in classroom. The theoretical part is then complemented by the principles of grammar teaching to the primary school pupils. The main aim of the practical part of the thesis is to find out whether the use of video in teaching English at primary school can be effective in acquiring selected grammar units. The results obtained from the course of the English language classes, in which video is used, are then evaluated and described.
Klíčová slova
Video, anglická gramatika, výuka anglického jazyka, osvojování anglické gramatiky
Klíčová slova v angličtině
Video, English grammar, teaching the English language, media, primary school, English language, English grammar acquisition
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá videem ve výuce anglického jazyka a jeho využitím na
1. stupni ZŠ. Teoretická část je věnována vlivu médií na člověka a jejich využití při výuce, dále se zabývá aplikací videa do výuky včetně jeho výběru, plánování hodiny a základním technikám při jeho využití. Teoretická část je dále doplněna o zásady výuky gramatiky u žáků mladšího školního věku. Hlavním cílem praktické části práce je zjištění, zda využití videa ve výuce anglického jazyka na nižším stupni ZŠ může být efektivní při osvojování vybraných gramatických celků. Získané výsledky z průběhu vyučovacích hodin anglického jazyka, ve kterých je využito video, jsou následně vyhodnoceny a popsány.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with using video in English language classes at primary school. The theoretical part is devoted to the influence of media on society and their use in teaching; thereafter it deals with the application of video to teaching, including its selection, video-based lesson planning or basic techniques of the use of video in classroom. The theoretical part is then complemented by the principles of grammar teaching to the primary school pupils. The main aim of the practical part of the thesis is to find out whether the use of video in teaching English at primary school can be effective in acquiring selected grammar units. The results obtained from the course of the English language classes, in which video is used, are then evaluated and described.
Klíčová slova
Video, anglická gramatika, výuka anglického jazyka, osvojování anglické gramatiky
Klíčová slova v angličtině
Video, English grammar, teaching the English language, media, primary school, English language, English grammar acquisition
Zásady pro vypracování
Cíl: Zjistit, zda využití videa ve výuce anglického jazyka na nižším stupni ZŠ může být efektivní při osvojování si určitých gramatických celků.
Diplomová práce se v první části obecně zaměří na analýzu digitálních technologií, které ve výuce můžeme použít. Hlouběji popíše problematiku aplikace videa do výuky, jakou roli video ve výuce zastává a jaké jsou metody a zásady jeho užití.
Na základě poznatků získaných studiem odborné literatury bude vytvořeno několik příprav na hodinu, ve kterých bude využito video za účelem podpory osvojení si daného gramatického celku. Přípravy budou aplikovány v běžné výuce anglického jazyka na základní škole.
Metody: Efektivita výuky a výsledky praktické části budou posouzeny z pozorování žáků při výuce a následnou reflexí hodiny. Další použitou metodou bude otestování žáků na konci daného výukového celku, kterým bude zjišťováno, do jaké míry si žáci probíranou gramatiku osvojili. Úroveň osvojení a celkové zhodnocení výsledků práce bude také ověřeno strukturovaným rozhovorem s vyučujícím dané třídy.
Zásady pro vypracování
Cíl: Zjistit, zda využití videa ve výuce anglického jazyka na nižším stupni ZŠ může být efektivní při osvojování si určitých gramatických celků.
Diplomová práce se v první části obecně zaměří na analýzu digitálních technologií, které ve výuce můžeme použít. Hlouběji popíše problematiku aplikace videa do výuky, jakou roli video ve výuce zastává a jaké jsou metody a zásady jeho užití.
Na základě poznatků získaných studiem odborné literatury bude vytvořeno několik příprav na hodinu, ve kterých bude využito video za účelem podpory osvojení si daného gramatického celku. Přípravy budou aplikovány v běžné výuce anglického jazyka na základní škole.
Metody: Efektivita výuky a výsledky praktické části budou posouzeny z pozorování žáků při výuce a následnou reflexí hodiny. Další použitou metodou bude otestování žáků na konci daného výukového celku, kterým bude zjišťováno, do jaké míry si žáci probíranou gramatiku osvojili. Úroveň osvojení a celkové zhodnocení výsledků práce bude také ověřeno strukturovaným rozhovorem s vyučujícím dané třídy.
Seznam doporučené literatury
BAJRAMI, Lumturie a Merita ISMAILI. The Role of Video Materials in EFL Classrooms. ScienceDirect. 2016.
ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi : kniha s online podporou. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-217-7.
BETÁKOVÁ, Lucie, Eva HOMOLOVÁ a Milena ŠTULRAJTEROVÁ. Moderní didaktika anglického jazyka v otázkách a odpovědích. Praha: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-486-7.
KLEMENT, Milan, Jiří DOSTÁL, Jan KUBRICKÝ a Květoslav BÁRTEK. ICT nástroje a učitelé: adorace, či rezistence?. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5092-6.
PHILLIPS, Sarah. Young learners. Oxford: Oxford University Press, 1993, 182 s. Resource books for teachers. ISBN 0-19-437195-6.
Seznam doporučené literatury
BAJRAMI, Lumturie a Merita ISMAILI. The Role of Video Materials in EFL Classrooms. ScienceDirect. 2016.
ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi : kniha s online podporou. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-217-7.
BETÁKOVÁ, Lucie, Eva HOMOLOVÁ a Milena ŠTULRAJTEROVÁ. Moderní didaktika anglického jazyka v otázkách a odpovědích. Praha: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-486-7.
KLEMENT, Milan, Jiří DOSTÁL, Jan KUBRICKÝ a Květoslav BÁRTEK. ICT nástroje a učitelé: adorace, či rezistence?. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5092-6.
PHILLIPS, Sarah. Young learners. Oxford: Oxford University Press, 1993, 182 s. Resource books for teachers. ISBN 0-19-437195-6.