Diplomová práce "Výtvarná dílna na základní škole" pojednává o možnostech využití prvků výtvarné dílny v rámci běžného vyučování na základní škole. Cílem práce je zjistit aktuální stav nabídky výtvarných aktivit, které na základních školách probíhají, a zda jsou využívány některé z prvků výtvarné dílny. Na základě těchto zjištění navrhnout inovace a doporučení, které umožní zařadit prvky výtvarné dílny do běžné výuky.
Teoretická část je věnována vývoji výtvarného projevu dítěte, výtvarné výchově na základní škole a jejímu kurikulárnímu pojetí. Popisuje jednotlivé metody práce, které jsou ve výtvarné výchově využívány. Charakterizuje výtvarnou dílnu s ohledem na její využití ve výuce na základní škole.
Praktická část předkládá výzkumné šetření zaměřené na aktuální nabídku výtvarných aktivit, které probíhají nad rámec běžného vyučování. Výzkum je proveden na pomezí kvalitativně a kvantitativně orientovaného výzkumu. V praktické části je uveden soubor úkolů sestavených na základě poznatků a popis jejich realizace v praxi.
Anotace v angličtině
Diploma thesis "Art workshop at elementary school" concerns about options how to use elements of the art workshop at the scope of the standard education at elementary school. The aim of this work is to find out the current status of art activities' offer which run at elementary schools, and if the elements of art workshop are used there. The innovations and recommendations, which enable to use the elements of art workshop into elementary education, should be suggested according to these results.
The theoretical part is dedicated to the development of child's art expression, art education at elementary school and its curriculum interpretation. It describes particular methods of work which are used in art education. It characterises the art workshop in
a way of application in education at the elementary school.
The practical part presents research investigation, focused on the current art activities' offer, which are beyond of the elementary education. The research is performed in the middle of the quality and quantity oriented research. In the practical part the collection of tasks is showed , which are assembled according to the findings and description of theirs being put into practice.
Klíčová slova
výtvarná dílna, výtvarná výchova na základní škole, experiment, tvořivost, zkušenost, komunikace
Klíčová slova v angličtině
art workshop, art education at elementary school, experiment, creativity, experience, communication
Rozsah průvodní práce
101 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Výtvarná dílna na základní škole" pojednává o možnostech využití prvků výtvarné dílny v rámci běžného vyučování na základní škole. Cílem práce je zjistit aktuální stav nabídky výtvarných aktivit, které na základních školách probíhají, a zda jsou využívány některé z prvků výtvarné dílny. Na základě těchto zjištění navrhnout inovace a doporučení, které umožní zařadit prvky výtvarné dílny do běžné výuky.
Teoretická část je věnována vývoji výtvarného projevu dítěte, výtvarné výchově na základní škole a jejímu kurikulárnímu pojetí. Popisuje jednotlivé metody práce, které jsou ve výtvarné výchově využívány. Charakterizuje výtvarnou dílnu s ohledem na její využití ve výuce na základní škole.
Praktická část předkládá výzkumné šetření zaměřené na aktuální nabídku výtvarných aktivit, které probíhají nad rámec běžného vyučování. Výzkum je proveden na pomezí kvalitativně a kvantitativně orientovaného výzkumu. V praktické části je uveden soubor úkolů sestavených na základě poznatků a popis jejich realizace v praxi.
Anotace v angličtině
Diploma thesis "Art workshop at elementary school" concerns about options how to use elements of the art workshop at the scope of the standard education at elementary school. The aim of this work is to find out the current status of art activities' offer which run at elementary schools, and if the elements of art workshop are used there. The innovations and recommendations, which enable to use the elements of art workshop into elementary education, should be suggested according to these results.
The theoretical part is dedicated to the development of child's art expression, art education at elementary school and its curriculum interpretation. It describes particular methods of work which are used in art education. It characterises the art workshop in
a way of application in education at the elementary school.
The practical part presents research investigation, focused on the current art activities' offer, which are beyond of the elementary education. The research is performed in the middle of the quality and quantity oriented research. In the practical part the collection of tasks is showed , which are assembled according to the findings and description of theirs being put into practice.
Klíčová slova
výtvarná dílna, výtvarná výchova na základní škole, experiment, tvořivost, zkušenost, komunikace
Klíčová slova v angličtině
art workshop, art education at elementary school, experiment, creativity, experience, communication
Zásady pro vypracování
Cíl:
Zjistit aktuální stav nabídky výtvarných dílen pro žáky na základních školách, které probíhají nad rámec běžné výuky. Navrhnout inovace a doporučení, které umožní zařadit vybrané prvky výtvarné dílny do běžné výuky.
Požadavky:
Analýza odborné literatury
Orientace v odborné terminologii
Výzkumné šetření (dotazník, rozhovory)
Návrh inovací pro zařazení prvků výtvarné dílny do běžné výuky
Metody:
Dotazník pro učitele VV na 1. stupni ZŠ
Rozhovor s pedagogy výtvarných dílen a kroužků
Zásady pro vypracování
Cíl:
Zjistit aktuální stav nabídky výtvarných dílen pro žáky na základních školách, které probíhají nad rámec běžné výuky. Navrhnout inovace a doporučení, které umožní zařadit vybrané prvky výtvarné dílny do běžné výuky.
Požadavky:
Analýza odborné literatury
Orientace v odborné terminologii
Výzkumné šetření (dotazník, rozhovory)
Návrh inovací pro zařazení prvků výtvarné dílny do běžné výuky
Metody:
Dotazník pro učitele VV na 1. stupni ZŠ
Rozhovor s pedagogy výtvarných dílen a kroužků
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-859-3179-6.
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-729-0237-7.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7367-427-4.
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy. Vyd. 5. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2003. Texty pro distanční studium. ISBN 80-729-0121-4.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1997. ISBN 80-902-2672-8.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Praha: Triton v koedici s Masarykovou univerzitou v Brně, 2005. ISBN 80-725-4705-4.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-859-3179-6.
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-729-0237-7.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7367-427-4.
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy. Vyd. 5. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2003. Texty pro distanční studium. ISBN 80-729-0121-4.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1997. ISBN 80-902-2672-8.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Praha: Triton v koedici s Masarykovou univerzitou v Brně, 2005. ISBN 80-725-4705-4.